• 0

kinderopvangtoeslag herstartend zzp-er

Hoi.

 

Mijn vrouw en ik hebben een vraag waar we niet uitkomen. Al navraag gedaan bij accountant, gemeente, belastingdienst en ook op internet wat gezocht.

 

Ik werk zelf in loondienst. Mijn vrouw is sinds 2013 zzp-er. In 2014 is onze dochter geboren en heeft mijn vrouw zich vervolgens voornamelijk bezig gehouden met de opvoeding. Onze dochter had wat meer aandacht nodig dan gemiddeld door een aangeboren afwijking.

 

Nu alles weer beter gaat is mijn vrouw in september 2016 weer begonnen als zzp-er en daarnaast met een cursus. Ze is een website aan het maken en verder aan het proberen klanten te werven. Ze schrijft artikelen en vertaald(maar is geen beedigd vertaler). Onze dochter moet dus naar de opvang.

 

Heel lang getwijfeld of dat via de gemeente of toch via een "normaal" kinderdagverblijf zou moeten. Afspraak bij de gemeente gemaakt: we moesten niet bij hen zijn.

 

Omdat mijn vrouw toch wilde werken besloten om onze dochter naar de kinderopvang te sturen, zodat mijn vrouw kan werken.

 

Ongeveer 2 weken geleden hebben we voor de zekerheid de belastingtelefoon gebeld met de vraag of we in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag.

We hebben alles verteld, dat er kosten en uren gemaakt worden, maar er voorlopig nog geen verdiensten zijn en hoe lang dit op zich laat wachten niet duidelijk is. Ook dat ze een cursus volgt. De jongen aan de telefoon zei eerst dat we recht hebben op een x aantal uren opvang. Toen we gingen benadrukken dat er nog geen cent binnenkomt bleef hij zeggen dat er wel winst gemaakt moet worden; uren waren niet meer genoeg. De cursus die mijn vrouw volgt bleek niet erkend te zijn door de overheid, dus kon ze ook niet als student gezien worden.

 

Voor ons leek het duidelijk dat we niks gingen krijgen. Gevolg: veel onzekerheid en stress. Ten einde raad. Er leken 2 wegen; stoppen met het bedrijf of betalen en hopen op betere tijden. Dat laatste gaan we niet lang volhouden. Kinderopvang kost veel te veel voor ons.

Nu ben ik toch nog verder gaan zoeken op internet, maar kom heel andere verhalen tegen. Ik begin dus te twijfelen aan wat de meneer van de belastingdienst ons heeft verteld. Is uren maken genoeg om toeslag te krijgen?

 

Is hier iemand die hier iets van weet en ons kan helpen? Ik durf nog geen toeslag aan te vragen, bang voor de consequenties: alles terug moeten betalen? eventueel een boete? We zijn een beetje de weg kwijt in dit bos van regels.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Alguard,

 

De informatie op toelsagen.nl en ondernemersplein is niet dubbelzinnig, daar staat dat alleen de urenregistratie als eis.

 

De winstgevendheid is GEEN kwalificerend criterium (om toeslag te kunnen krijgen). MAAR ik kan me voorstellen dat in het gesprek wel naar voren is gekomen dat ALS je vrouw volgend jaar ook geen klanten heeft dat er dan ook voor de inkomstenbelasting geen sprake is van een onderneming. maar voorzover mij bekend is het niet de "afdeling toeslagen" die dat beoordeeld. Dat kan uitsluitend een oordeel zijn van "afdeling inkomstenbelasting" en als indirect gevolg daarvan er achteraf bezien ook geen recht was op kinderopvangtoeslag. maar dat heeft een hoog theoretisch gehalte.

Dat zou kunnen gebeuren. maar er zijn zoveel dingen die zouden kunnen gebeuren f je overkomen als ondernemer Dus tenzij jullie bang zijn dat ze komend jaar geen enkele klant gaat vinden is er geen reden om de toeslag niet aan te vragen.

 

en wat de cursus betreft.. moet je even op een andere expert wachten, volgens mij hoeft de cursus niet erkend te zijn om ze als uren te rekenen voor je onderneming. (zo lees ik de info onder het kopje "ik werk" op de toeslagen site. De enige eis is dat het een zakelijk doel heeft (Behoud of uitbreiden bestaande kennis) dus alles gerelateerd aan vertalen mag je als zakelijke uren zien.

 

Je kunt daarnaast als student van een erkende opleiding soms in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag maar dat is een aparte regeling (op de toeslagen site zijn het ook aparte onderwerpen..) daar is die eis van erkenning van toepassing maar niet op normale bedrijfsmatige cursussen.

 

Link naar reactie
  • 1

Als je gewoon uren maakt en die goed bij houdt is er niks aan de hand. Zie ook mijn reactie hier:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=61581;start=msg561708#msg561708

 

Alleen heb je in de "stille jaren" ook aangifte gedaan en belasting terug gekregen? Dan heb je wel meer kans dat ze op gegeven moment zeggen: "we geven je nu al een paar jaar geld in plaats van dat jij betaald, dit is meer een hobby. Je moet stoppen als echte onderneming". Maar dan heb je gewoon geen recht meer op allerlei dingen vanaf het moment dat ze dat zeggen. Dan heb je geen onderneming meer, maar moet je alles opgeven bij "overige inkomsten" en heb je geen recht op KOT.

 

Zo snel mogelijk zorgen dat je belasting moet betalen i.p.v. terugkrijgt, dan sta je een stuk veiliger. Ook al is het maar 1 euro, dat maakt niet uit, het gaat er om dat de belastingdienst jouw "hobby" niet al 3 jaar aan het sponsoren is met geld geven, wat ik heb gehoord is die eis ongeveer 3 jaar geld krijgen i.p.v. betalen. Dus dat is een beetje vervelend dat die stille jaren er tussen zitten. Als je dit jaar had ingeschreven en niks had verdient was er zeker weten niks aan de hand. Nu dénk ik nog niet, maar dus wel kans dat ze binnenkort zeggen "dit is geen onderneming" en heb je vanaf dan een probleem.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie voor de antwoorden.

 

Ik ga dit straks met mijn vrouw bespreken.

 

Tijdens het gesprek met de belastingtelefoon is niets gezegd over het eventueel hebben van klanten op termijn. Het enig wat de jongen bleef benadrukken was: Er moet winst uit onderneming zijn. Zo niet, geen recht op toeslag.

 

Ze heeft de afgelopen jaren alles netjes bijgehouden, maar weinig gewerkt.

Volgens mij heeft ze eind 2015 zelfs nog een opdrachtje gehad waarvoor ze betaald is, maar dat moet ik aan haar vragen.

Ze heeft wel wat teruggekregen over 2015, maar niet heel veel. 2013 en 2014 (onze dochter is in september 2014 geboren) heeft ze wel grotendeels gewerkt, inkomen gehad en belasting betaald.

 

Momenteel houdt ze ook netjes haar uren bij en werkt hard om weer gang in haar bedrijfje te brengen.

De onzekerheid stoort daarin zeker wel. Het wil allemaal nog niet zo vlotten.

 

Wat zijn de risico's als we de aanvraag gewoon starten? Terugbetalen? Boetes?

 

Link naar reactie
  • 0

Momenteel houdt ze ook netjes haar uren bij en werkt hard om weer gang in haar bedrijfje te brengen.

De onzekerheid stoort daarin zeker wel. Het wil allemaal nog niet zo vlotten.

Soms kan het wat verwarrend zijn, als je niet helemaal in een veel voorkomend 'hokje' zit voor de fiscus. Je bent heus niet de enige. ;)

 

Maar zoals Nancy al zei: je moet gewoon je uren ontzettend goed bijhouden en aannemelijk kunnen maken. Voor het tellen van je uren telt heel veel mee (klanten bezoeken - maar voor de toeslag niet de reistijd, literatuur bijhouden, website, bloggen, offertes maken, administratie. Maar het moet bij die uren wel duidelijk zijn dat die gericht zijn op een redelijke omzet (> 5000 euro/jr) én winstgevendheid. Geen omzet en geen winst in het eerst jaar is misschien nog te verantwoorden. Een beetje omzet en geen winst in het tweede jaar wellicht ook nog. Maar als er daarna nog geen winst wordt gedraaid, dan wordt het inderdaad een hobby (en tellen je uren dus in het geheel niet).

 

Bij onduidelijkheid wil het soms ook nog wel eens helpen om gewoon naar de wet te kijken, in plaats van naar allerlei 'afgeleide' informaie. Het Besluit kinderopvangtoeslag heeft het namelijk simpelweg over gewerkte uren en verder niets. Het besluit spreek nergens over uren als werknemer, ondernemer, resultaatgenieter of whatever.

 

Je moet trouwens de kinderopvangtoeslag binnen 3 maanden aanvragen. Het kan dus misschien zelfs een idee zijn om de toeslag domweg aan te vragen. Je kunt immers beter achteraf alles moeten corrigeren dan dat je er na een tijdje achter komt dat je het onterecht niet hebt aangevraagd. Als ondernemer of resultaatgenieter weet je toch pas op 31 december hoeveel uren je exact hebt gewerkt. Dus je zult vooraf sowieso een schatting moeten maken en aan het eind van het jaar even de precieze uren in moeten vullen voor een goede berekening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Die kans lijkt me heel klein. De regel is gewoon dat ze naar de uren kijken, dus als ze wel uren maakt is er niks aan de hand.

 

Weinig/niks verdienen heeft niks met KOT te maken. Alleen dat op gegeven moment de belastingdienst kan zeggen dat je geen onderneming hebt en dit doen ze alleen als je geld terug krijgt van de belastingdienst. In de vorige jaren kwam je niet aan urentarief en dus ook niet aan aftrekposten? In dat geval heb je niet veel terug gekregen en zal het wel mee vallen.

 

Als je 3 jaar lang wel geld terug krijgt (kom je denk ik ook eerder aan als je wel aan urencriterium voldoet) dan kan de belastingdienst zeggen dat je het maar privé moet gaan doen. En dat is dan pas een probleem vanaf dan, niet met terugwerkende kracht en boete/terugbetalen.

 

Ik ken 1 iemand die op die manier moest stoppen met haar onderneming en privé verder moest omdat ze 3 jaar lang heel weinig verdiende en wel aan urencriterium kwam. Dit was zonder KOT, maar het was ook niet zo dat ze geld van de BD moest terugbetalen, dat mocht ze gewoon houden. Tot de belasting dat zei had ze gewoon wel een onderneming. Dus KOT terugbetalen lijkt me niet van toepassing.

Link naar reactie
  • 0

Weinig/niks verdienen heeft niks met KOT te maken. Alleen dat op gegeven moment de belastingdienst kan zeggen dat je geen onderneming hebt en dit doen ze alleen als je geld terug krijgt van de belastingdienst.

Het heeft er wel degelijk mee te maken in de zin dat je moet vaststellen of er überhaupt sprake is van gewerkte uren.

 

Als je namelijk weinig omzet of winstgevendheid hebt, dan kan dat een teken zijn van 'aanloopproblemen', terwijl je tegelijkertijd wel als resultaatgenieter wordt gezien door de fiscus. Het moet dan wel duidelijk zijn dat het ergens naartoe gaat met de onderneming. In dat geval zijn al je uren gewoon werkuren. Het wordt dan immers nog nét gezien als een bron van (potentiele) inkomsten uit arbeid.

 

Het kan echter ook zijn dat je weinig omzet of winstgevend hebt, omdat je bezig bent met iets dat een hobby is of waar anderszins ook geen rendabel perspectief in is te verwachten. Zeker als die situatie zich blijft voordoen over de jaren heen. In dat geval zijn de bestede uren géén werkuren. Er is dan namelijk sprake van vrijetijdsbesteding. Dat is ook de reden dat ik hier specifiek op wijs. Voor de KOT tellen gewerkte uren (Artikel 8a) wel en vrijetijdsuren (uiteraard) niet.

 

Je voorbeeld is daar overigens niet mee in tegenspraak, want de kwalificatie van iemands 'onderneming' kan uiteraard in de loop van de tijd wijzigen. Je kunt ook 1.225 uur met iets bezig zijn, terwijl je amper omzet - of winst - draait. Ook in dat geval ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar waarschijnlijk een resultaatgenieter (als je winst maakt). Je kunt trouwens ook nog ondernemer voor de IB zonder aan het urencriterium te voldoen. In dit verband is het urencriterium dus niet belangrijk.

 

Maar tegenwoordig hoef je sowieso niet meer heel erg te gissen of je als échte ondernemer voor de IB wordt gezien of als resultaatgenieter. De grens tussen resultaatgenieter en hobby is misschien wat vager, maar persoonlijk zou ik leggen op het punt waarbij het resultaat gedurende een langere tijd per gewerkt uur (ver) onder het minimumloon uitkomt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Of er sprake is van arbeid, bedoeld om inkomen mee te verwerven kunnen we hier niet beoordelen.

 

Hoe groot het risico is dat de Belastingdienst achteraf oordeelt dat er geen sprake is geweest van gewerkte uren in de zin van de Wkp is mede afhankelijk van wat voor werkzaamheden je vrouw verricht als zzp'er. Sommige werkzaamheden zullen nu eenmaal eerder als hobbyisme worden beoordeeld indien er niet daadwerkelijk een inkomen mee gegenereerd wordt dan andere.

 

Als je vrouw haar bedrijf weer opnieuw wil doen bloeien is het uiteraard (en niet alleen vanwege verantwoording voor de kinderopvangtoeslag) goed om nauwkeurig de gewerkte uren bij te houden. Aanspraak op toeslag (dagopvang) is in ieder geval gemaximeerd tot 140% van het aantal uren dat de minst werkende partner arbeid verricht.

 

Om je risico te verkleinen maar wel aanspraak te kunnen maken zou je een aanvraag kunnen doen waarin je het inkomen (veel) te hoog inschat. De te ontvangen toeslag is dan lager dan waar je waarschijnlijk recht op hebt maar dit kun je na afloop van het jaar nog wijzigen of wordt door de Belastingdienst zelf gecorrigeerd bij de achteraf controle. Je loopt dan in ieder geval niet het risico grote sommen te moeten terugbetalen. Weliswaar zul je dan nu maandelijks een fors deel zelf moeten betalen. Aan jou om in te schatten of dit mogelijk is.

 

Overigens worden niet snel boetes uitgedeeld, dan moet je toch echt te kwader trouw zijn geweest.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Prins, als de BD bepaalt dat er sprake is van een hobby dan moet je toch gewoon het moment dat ze dat zeggen stoppen met je ondernemimg? En niet met terugwerkende kracht?

Nee en nee.

 

Het is een misverstand om te denken dat de fiscus jou kan dwingen om te stoppen met je onderneming. Daar gaan ze simpelweg (gelukkig) niet over. Ze gaan er alleen over of ze jou voor fiscale doeleinden ondernemer noemen. En dat heeft dus vervolgens (alleen) invloed op de manier waarop jouw inkomen wordt belast. Dus mocht je zelf altijd hebben gedacht dat je een 'onderneming' had voor de inkomstenbelastingen en de fiscus bepaalt achteraf dat dat niet zo was, dan kunnen ze achteraf bepaalde (onterechte) aftrekposten schrappen. Je kunt dus gewoon door blijven gaan met je activiteit. Alleen de manier waarop die activiteit belast wordt verandert.

 

Het is ook een misverstand om te denken dat zo'n wijziging niet met terugwerkende kracht kan. Je krijgt namelijk best veel vrijheid om de belastingaangifte naar eigen inzicht in te vullen. Als je invult dat je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, zal de fiscus dat meestal op goed vertrouwen accepteren. Maar mocht achteraf (bijvoorbeeld bij een controle) blijken dat je activiteit niet voldeed aan de fiscale criteria voor ondernemerschap, dan zul je ook met terugwerkende kracht een gecorrigeerde belastingaanslag krijgen.

 

Maar er is misschien ook wat verwarring over wat een 'onderneming' wordt genoemd. De Belastingdienst hanteert daar bepaalde (en verschillende) criteria voor. Voor de omzetbelasting ben je al vrij snel een 'ondernemer' (btw-ondernemer), maar voor de inkomstenbelasting is dat een stuk moeilijker (ib-ondernemer). Maar zelfs als je voor geen van die belastingen als ondernemer wordt gezien, kan het nog steeds zijn dat je jezelf gewoon in het dagelijks leven ondernemer noemt, omdat je bijvoorbeeld in het Handelsregister bent opgenomen (kvk-ondernemer) of omdat je jezelf 'ondernemend' vindt. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.