• 0

Hoe boek je voorschot verkoopfacturen?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je ondernemer bent en dit voor jezelf vraagt, ben je op de juiste plek aanbeland, maar je stelt diverse administratieve vragen met weinig context en reageert niet op reactie(s).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk, ik nochtans een reactie gepost maar heb waarschijnlijk op "bekijk preview" gedrukt en zo gedacht dat ik het postte. Ik zal nog eens een reactie posten.

 

Voor de vraag die ik nu stel, wat moet ik nog meer meegeven.

Dit is de eerste keer dat ik een forum gebruik en dus ik weet niet zo goed hoe alles hier gaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag willen weten hoe je voorschot verkoopfacturen boekt.

Is er een speciale rekening hiervoor of zet je het op de 700 rek?

Ik ben geen boekhouder, maar ik durf een poging te doen in afwachting van de deskundigen die me op de vingers tikken. Ik vond met Google een mooi uitgewerkt voorbeeld.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag willen weten hoe je voorschot verkoopfacturen boekt.

Is er een speciale rekening hiervoor of zet je het op de 700 rek?

Ik ben geen boekhouder, maar ik durf een poging te doen in afwachting van de deskundigen die me op de vingers tikken. Ik vond met Google een mooi uitgewerkt voorbeeld.

 

Hallo,

 

Ron heeft gelijk; theoretisch is het zo dat je een tussenrekening moet gebruiken.

Maar dan moet je op de definitieve nota er rekening mee houden dat je het voorschot crediteert.

Dan wordt de tussenrekening op nul gezet en de "gerealiseerde omzet" juist geboekt.

Als het vaak voorkomt is het raadzaam de tussenrekening (Voorschotten of Vooruit gefactureerd) te controleren en af te letteren, maar dat geldt voor ieder tussenrekening :).

Als het kleine bedragen zijn of het voorschot slechts heel kort (binnen dezelfde periode resultaat) duurt kun je praktisch gezien direct op omzet verantwoorden.

Bijvoorbeeld vandaag bestellen en betalen én morgen leveren.

Voor de BTW maakt het niet uit factuurdatum is afdracht datum.

 

Succes.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag willen weten hoe je voorschot verkoopfacturen boekt.

Is er een speciale rekening hiervoor of zet je het op de 700 rek?

Dat voorschot zet je gewoon op een (balans)tussenrekening. Persoonlijk zou ik dat niet in de 7XXX-groep doen (dat is meestal voor voorraden), maar eerder in de 1XXX-groep met de omschrijving "vooruit ontvangen bedragen" bijvoorbeeld.

 

Vervolgens maak je de verkoopfactuur. Deze komt dan waarschijnlijk terecht in de 4XXX-groep (als omzet). En vervolgens moet je deze factuur 'betalen' met het bedrag dat op de tussenrekening in de 1XXX-groep staat gereserveerd. Dan is de boel weer glad.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Ik zou graag willen weten hoe je voorschot verkoopfacturen boekt.

Is er een speciale rekening hiervoor of zet je het op de 700 rek?

Dat voorschot zet je gewoon op een (balans)tussenrekening. Persoonlijk zou ik dat niet in de 7XXX-groep doen (dat is meestal voor voorraden), maar eerder in de 1XXX-groep met de omschrijving "vooruit ontvangen bedragen" bijvoorbeeld.

 

Op een voorschotnota moet gewoon BTW worden berekend!

Als het ontvangen bedrag inclusief BTW is dan moet die worden afgedragen.

 

BTW op voorschotnota.

 

Vervolgens maak je de verkoopfactuur. Deze komt dan waarschijnlijk terecht in de 4XXX-groep (als omzet). En vervolgens moet je deze factuur 'betalen' met het bedrag dat op de tussenrekening in de 1XXX-groep staat gereserveerd. Dan is de boel weer glad.

 

Bedoeld wordt waarschijnlijk 8XXX (omzet) ipv 4XXX dat is de kostengroep.

Voorschot weer verrekenen (crediteren) op definitieve nota.

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Zelf werk ik zonder voorschotnota's, maar bij grotere klussen wel met deelfacturen. De deelfacturen en eindfactuur boek ik dan als normale facturen in. Het is immers allemaal omzet met hetzelfde btw-tarief.

Op de eindfactuur vermeld ik wel wat het totaalbedrag en wat er al is betaald, met onderaan de streep het openstaande bedrag.

Ik neem aan dat dit met voorschotnota's ook zo kan.

Link naar reactie
  • 0

Het verschil tussen een voorschotnota en een deelfactuur is dat bij de voorschotnota de werkzaamheden nog niet verricht zijn op het moment dat de factuur verstuurd wordt.

Voor de BTW maakt dit geen verschil maar voor de IB wel. Wanneer dit allemaal in hetzelfde jaar gebeurd maakt het dus niet uit maar betaald een klant in 2016 een voorschot voor werkzaamheden die in 2017 plaats gaan vinden, dan zal het voorschot op de balans moeten komen te staan.

Link naar reactie
  • 1

Op een voorschotnota moet gewoon BTW worden berekend!

Als het ontvangen bedrag inclusief BTW is dan moet die worden afgedragen.

Als vragensteller dat ook bedoelt. Ik ben daar niet zeker van, omdat je er dan vanuit moet gaan dat TS niet weet hoe je samengestelde woorden spelt. Die schrijft namelijk "Hoe boek je voorschot verkoopfacturen". Dat interpreteer ik als "Hoe boek je [een] voorschot [op] verkoopfacturen" en niet als "Hoe boek je voorschotverkoopfacturen".

 

Maar goed, als TS het laatste bedoelde, dan moet heb je inderdaad gelijk. En anders moet-ie het via een tussenrekening doen. En ik bedoelde inderdaad 8XXX daar waar ik 4XXX schreef. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.