• 0

twee apparaten met totale waarde boven € 450 afschrijven?

Mijn vrouw is een bedrijf gestart in de zorg en ik doe haar administratie. Zij heeft twee iPads aangeschaft met een totale waarde van € 850 inclusief btw. Moet ik die nou afschrijven of kan ik ze per stuk opvoeren als kosten? Ik heb er veel over gelezen en weet dat er een drempel is van € 450. Maar ik kan nergens vinden of dat per apparaat is of in één bestelling. Het zal geen probleem zijn om de noodzakelijkheid aan te tonen, ze worden gebruikt door cliënten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vrouw is een bedrijf gestart in de zorg en ik doe haar administratie. Zij heeft twee iPads aangeschaft met een totale waarde van € 850 inclusief btw. Moet ik die nou afschrijven of kan ik ze per stuk opvoeren als kosten? Ik heb er veel over gelezen en weet dat er een drempel is van € 450. Maar ik kan nergens vinden of dat per apparaat is of in één bestelling. Het zal geen probleem zijn om de noodzakelijkheid aan te tonen, ze worden gebruikt door cliënten.

Het gaat niet om het totaalbedrag of het feit dat het één bestelling. Als je 850 potloden van 1 euro koopt, dan is het niet opeens een investering. Dus als je 2 losse tablets hebt, die 450 euro of minder kostten, dan mág je die meteen als kosten in de boeken opnemen.

 

Overigens staat het je vrij om op apparaten van minder dan 450 euro af te schrijven, al zullen niet veel ondernemers daarvoor kiezen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Als verder weinig relevante aanvulling (je weet niet wie dit verder leest), afschrijven doe je per bedrijfsmiddel. Als het bedrijfsmiddel in onderdelen uitgesplitst op de factuur staat, bijvoorbeeld omdat je het zelf in elkaar moet zetten, dan reken je dat als één bedrijfsmiddel. Bij een Ipad geldt dat bijvoorbeeld niet, bij een zelfbouw-PC wel.

 

(Bestaan er barebones tablets?, vraag ik me opeens zomaar van me af...)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

...en verder kan het nog van belang zijn, dat het wellicht toch slimmer is wél af te schrijven. Als uw vrouw net begint, betaalt ze wellicht nog weinig of geen belasting. Dan schrijf je beter weinig af, om een volgend jaar nog wat kosten te kunnen opvoeren die de winst drukken.

Het was even zoeken, en diverse bronnen spreken elkaar tegen, maar ik lees hieronder toch echt dat dat mag.(bron rijksoverheid.nl).

Met twee laptops en een kleine onderneming is er bedrijfseconomisch iig sprake van een investering.

Onderstaande bepaling lees ik zo dat je ook die keuze mag maken met bedragen onder de 450. voor de belastingdienst.

 

Tenzij de kosten onderdeel vormen van de kosten van een complex van zaken, betekent dit standpunt dat genoemde aanschaffings- of voortbrengingskosten(van < € 450) in het jaar van aanschaf ten laste van het resultaat mogen worden gebracht.

 

We praten overigens over ex-btw bedragen, de btw vraag je meteen het eerste jaar terug. (Tenzij je alleen vrijgestelde diensten hebt)

 

Link naar reactie
  • 0

Even nog een aanvulling op de posts van Branko en realist. Als het gaat om een integraal geheel, denk bijvoorbeeld aan een desktop computer met scherm, printer, muis, toetsenbord etc, dan mag het geheel als investering gezien worden ook al zijn de losse componenten elk afzonderlijk minder dan 450euro. Het gaat niet enkel om een zelfbouw-PC zoals Branko dit suggereert maar ook om een compleet computersysteem zoals realist min of meer aangeeft.

 

Daarnaast kunnen 2 iPads best wel als een geheel gezien worden als het bv gaat om een stukje marketing of display voor reclame of als je bijvoorbeeld een stukje functionaliteit van software wil laten zien waarbij het essentieel is dat je 2 iPads gebruikt (bv klant vs dienstverlener).

 

Kernvraag is dus of schijnbaar losse componenten een integraal geheel vormen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.