• 0

Eenmanszaak op eigen naam of op mijn vrouws naam?

Hallo,

We hebben de intentie deze maand een eenmanszaak te beginnen (de hobby is uitgegroeid). Nu zitten we in een dusdanige situatie (voldoen aan de belastingsvoorwaarden) dat we van de 'startersregelingen' gebruik kunnen maken. Dit zijn oa de zelfstrandigenaftrek en de startersaftrek. De omzet zal dit jaar ongeveer 14.000 en de winst ongeveer 6000 euro zijn en de uurtjes halen we ook (zowel mijn vrouw als ik besteden de nodige tijd aan deze 'zaak').

 

Nu het volgende. Ikzelf ben in loondienst en doe dit erbij, mijn vrouw werkt niet (althans, de kids vergen natuurlijk de nodige energie).

We staan op het punt ons in te schrijven bij KvK en belastingdienst.

 

Wat is nu de gunstigste situatie om eea te regelen:

1) de eenmanszaak op haar naam zetten en mijzelf op te geven als partner die ondersteunt of

2) andersom

3) of maakt het allemaal niet uit omdat we getrouwd zijn?

4) u heeft een andere, betere optie, met tips en 'trucs'

 

Gaarne uw respons. Ik zie het met interesse tegemoet.

MvG, Michel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

waar je even aan moet denken, is of je nog huwelijkse voorwaarden op wilt stellen.

Heb je een eigen huis, of zit dit er later aan te komen, dan is het handig als zaak en prive gescheiden zijn.

 

Bekijk ook even hoe je met je ziektekosten uitkomt.

 

Is het de bedoeling dat je hier uiteindelijk je broodwinning uit gaat halen ?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Het is niet de bedoeling dat deze eenmanszak onze broodwinning gaat worden, ik blijf gewoon in loondienst. De kans op verliezen (van eigen vermogen etc is echt nihil in deze bussiness).

Het gaat mij er om wat bij aanvang de beste 'fiscale' start is van de eenmanszaak.

MvG, Michel

Link naar reactie
  • 0

 

Zoals Edward al aangaf, er zijn een aantal factoren die het verschil zouden kunnen maken. Echter, bij een winst van € 6.000,00 en het feit dat het niet de bedoeling is om het uit te bouwen tot "hoofdinkomen" lijken me de gevolgen van een "verkeerde" keuze zeker te overzien. Wat mij wel nieuwsgierig maakt is het gegeven dat jezelf ook zegt gebruik te kunnen maken van de IB faciliteiten. In hoeverre kun je voldoen aan het urencriteium met bijvoorbeeld een fulltime job? Mocht dit punt discutabel zijn dan is het verstandig om je vrouw tot onderneemster te bombarderen ;D

 

Wil je het echter precies weten dan (zoals eerder aangegeven) zul je iemand moeten laten cijferen die op de hoogte is van jullie financiële situatie.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0
We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Dan maakt een keuze tussen op haar naam of op jouw naam voor eventuele aansprakelijk niet uit. De gemeenschap van goederen zal aansprakelijk zijn voor alle schulden van de eenmanszaak, op wiens naam deze ook staat.

 

Huwelijkse voorwaarden opstellen om een barriere te vormen voor zakelijke schuldeisers kan aan te raden zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn vraag is dan of de partner van de eigenaar ook premies moet afstaan indien deze partner een arbeidsbeloning van < 5000 ontvangt?

 

Ik neem aan dat je sociale zekerheidspremies bedoelt. Als de ene partner in dienst is bij de andere dan kunnen sociale zekerheidspremies verschuldigd zijn. Van een dienstbetrekking tussen echtgenoten zal het UWV dat deze premies int echter niet snel uitgaan.

 

Vraag is ook waarom je een arbeidsbeloning wilt gebruiken. Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd komt de winst van de onderneming toch in een pot terecht.

 

Het enige voordeel dat ik mij zo snel kan indenken is dat je vrouw door een arbeidsbeloning misschien onder het ziekenfonds kan vallen inplaats van particulier. Als zij echter onder jouw verzekering valt, gaat dat echter niet op.

Link naar reactie
  • 0

Het is nl zo dat ik student ben en niet meer dan 10.460 e per jaar wil verdienen om mijn studiefinanciering te behouden.

Als ik meer kosten maak door bijv. mijn partner in dienst te nemen kom ik er niet overheen.

 

Zoals je al noemt kan ik dus ook mijn partnerschap registreren. Voor de belastingdienst ben je dan fiscaal partner alleen op de belastingdienst site lees ik dat winst uit onderneming niet te verdelen is met je partner. Dan komt het dus niet in een pot terecht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.