• 0

Eenmanszaak, maatschap?

Hallo allemaal. Ik ben helemaal hartstikke nieuwe hier en ben ook nieuw op het terrein van bedrijven starten. Graag leg ik jullie even een casus voor. Ik heb al jaren een idee in mijn hoofd, waarmee ik ben begonnen deze uit te werken. De tijd was rijp zeg maar. Ik heb al enkele gesprekken gehad met bedrijven en de gemeente. Om mijn idee meer body te geven heb ik een kennis gevraagd mee te doen aan de uitvoering van het idee.

 

Mijn insteek was een eenmanszaak met personeel, waarbij zij een belangrijke rol zou krijgen en een helder contract. Zij zelf zegt nu het risico niet te willen nemen en stelt voor om een maatschap te starten. Dit houdt in dat we een samenwerkingsverband aan zouden gaan. Ik sta er niet helemaal negatief tegenover, maar positief wil ik het ook niet noemen. Nu heb ik net de KVK gebeld, en zij vertelden mij dat op het moment dat ik of zij besluit uit het maatschap te treden, het maatschap niet meer bestaat. Voor mij een groot risico, daar ik van plan ben alles te geven om het wel te laten slagen.

 

Wat is wijsheid? Ik weet dat ik met een maatschap verschillende zaken omtrent winstverdeling kan laten vastleggen. Toch blijft het voor mij een risico, net zoals een eenmanszaak voor haar een risico kan zijn. Daarnaast wil ik graag eindverantwoordelijke blijven, kan dit ook worden vastgelegd in een maatschap?

 

Ik hoop dat het duidelijk is en kijk uit naar jullie reacties.

 

Hartelijk groet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Pinkielady, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Zij zelf zegt nu het risico niet te willen nemen en stelt voor om een maatschap te starten.

Eh? Welk risico wil ze niet nemen als werknemer maar wel als ondernemer? Dat laatste lijkt mij veel risicovoller voor haar?

 

Nu heb ik net de KVK gebeld, en zij vertelden mij dat op het moment dat ik of zij besluit uit het maatschap te treden, het maatschap niet meer bestaat. Voor mij een groot risico, daar ik van plan ben alles te geven om het wel te laten slagen.

Dat soort zaken valt te ondervangen met een goed maatschapscontract. Daarin leg je afspraken vast over winstverdeling, besluitvorming en wat de doen bij stoppen/uittreden van een van de maten

 

Maar ik vraag met hier sterk af of er geen vennootschap onder firma wordt bedoeld (VOF) in plaats van een maatschap. Zijn de verschillen bekend (o.a. vrij beroep of bedrijf, wel of geen afgescheiden ondernemingsvermogen, wel of geen hoofdelijke aansprakelijkheid)?

 

Toch blijft het voor mij een risico, net zoals een eenmanszaak voor haar een risico kan zijn.

Nogmaals: welk risico vormt een eenmanszaak dan voor haar?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Heel hartelijk dank voor uw snelle reactie! Alles is nieuw terrein voor mij. Ik ken de verschillen tussen een VOF of een maatschap niet goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat voor mij enkel een eenmanszaak passend zou zijn, gezien ik zelf de beslissingen wil blijven nemen en eindverantwoordelijke wil zijn in deze. Zijzelf kwam met het idee van een maatschap.

 

Momenteel ben ik een aantal opties aan het overwegen:

- beiden een eenmanszaak starten en onder dezelfde pet spelen

- een maatschap; maar ik weet niet zeker of ik dan het eigenaarschap/ eindverantwoordelijkheid kan vast leggen in de bevoegdheden.

- een eenmanszaak met haar als personeel en een passend contract.

 

Enerzijds merk ik dat ik een maatschap, waarbij zij dus mede-eigenaar zou zijn, eerlijk zou vinden naar haar toe. Anderzijds, kijkend naar mijn belangen, heb ik het idee juist door een maatschap een groter risico te nemen daar zij dan ook een duidelijk inbreng heeft. Hoe kijkt u hier tegen aan?

 

Vriendelijke groet!

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ik begrijp jouw zoektocht en de vragen. Hoewel het verleidelijk is om in goed vertrouwen samen te werken en alles positief in te zien, raad ik je aan goed advies in te winnen. Niet alleen digitaal, maar vooral ook offline door een jurist en/of notaris. Die persoon kan op basis van gesprekken met jou een risicoprofiel vaststellen en je helpen de opties af te wegen. Ik weet dat het even een investering is, zeker in het begin, maar het is het dubbel en dwars waard. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het niet goed regelen van dit soort zaken veel meer kost (procedures, advocaten enz.). En dat laatste gun ik je zeker niet.

 

Groet, Katarina

Link naar reactie
  • 0

Heel hartelijk dank allemaal. Ik ben meteen offline aan de slag gegaan. Ik heb een gesprek gehad met een financieel adviseur. Hij vertelde mij dat een maatschap het meest passend zou zijn omdat wij hetzelfde beroep uitvoeren. Wat betreft de winstverdeling kan ik het eea laten vastleggen in een maatschapscontract. Wat zou een goede winstverdeling zijn in deze? 50/50 is voor mij geen optie.

 

Betreffende het maatschap: is het mogelijk om een vast 'salaris' maandelijks uit te betalen en de winst volgens de winstverdeling te verdelen? Om de hoeveel jaar moet een contract herzien worden?

 

Katerina: Ik heb de casus ook voorgelegd aan een jurist, ik wacht zijn reactie nog af. Zeker met jouw reactie in mijn achterhoofd. Ook het op laten maken van een risicoprofiel heb ik hierin aangekaart.

 

UwJurist: Begrijp ik goed dat uw voorstel is om een eenmanszaak te beginnen en haar in dienst te nemen? Daar gaat zij niet mee akkoord en haar inbreng heeft zeker een meerwaarde.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik raad u aan wat u zelf al wilde oorspronkelijk, een dienstverband. U geeft dat aan namelijk, alsook: gezien ik zelf de beslissingen wil blijven nemen en eindverantwoordelijke wil zijn in deze.

Als ik het zo lees zou ik zeker geen maatschap of V.O.F. beginnen. Twee aparte ondernemingen lijkt mij een betere optie; die kunnen ook samenwerken, maar dat is eenvoudiger te beëindigen als het niet botert.

Het is ook uw idee begrijp ik. Dan is werken met een licentie of iets dergelijks ook een optie.

Heeft uw financieel adviseur wel verstand van rechtsvormen en samenwerkingsvormen? Er zijn nogal wat adviseurs/boekhouders/accountants die onterecht vinden dat ze ook prima juridisch advies kunnen geven... Niet voor niets mogen ze dat niet doen van hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering...

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Niet voor niets mogen ze dat niet doen van hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering...

als ze die überhaupt al hebben... behoudens registeraccountants en leden beroepsverenigingen is er immers geen verzekeringsplicht voor boekhouders, administratiekantoren en belastingadviseur, laat staan dat er vergunningen of (opleidings) eisen zijn om je zelf boekhouder, administratiekantoor belastingadviseur of "financieel adviseur" te mogen noemen.

 

(Vreemd eigenlijk: zeker als je ziet aan welke verzekeringseisen bijvoorbeeld beschermingsbewindvoeders en mentoren dienen te voldoen)

 

Vragen over de juiste rechtsvorm hebben een risicotechnische, fiscale en juridische component. Daarvoor zul je minimaal een goede boekhouder met fiscale kennis én een goede jurist moeten raadplegen. Die laatste kan dan ook de juiste maatschapsovereenkomst (of arbeidsovereenkomst) opstellen

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Niet voor niets mogen ze dat niet doen van hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering...

als ze die überhaupt al hebben... behoudens registeraccountants en leden beroepsverenigingen is er immers geen verzekeringsplicht voor boekhouders, administratiekantoren en belastingadviseur, laat staan dat er vergunningen of (opleidings) eisen zijn om je zelf boekhouder, administratiekantoor belastingadviseur of "financieel adviseur" te mogen noemen.

 

(Vreemd eigenlijk: zeker als je ziet aan welke verzekeringseisen bijvoorbeeld beschermingsbewindvoeders en mentoren dienen te voldoen)

 

Vragen over de juiste rechtsvorm hebben een risicotechnische, fiscale en juridische component. Daarvoor zul je minimaal een goede boekhouder met fiscale kennis én een goede jurist moeten raadplegen. Die laatste kan dan ook de juiste maatschapsovereenkomst (of arbeidsovereenkomst) opstellen

 

Ook al ben je iets niet verplicht, je bent dom als je zo'n verzekering niet afsluit. Kijk maar naar de rechtspraak over de zorgplicht en aansprakelijkheid van adviseurs.

Zoals ik aangaf zijn er nog meer opties, zoals een licentieovereenkomst. E.e.a. hangt ook af van het soort bedrijf, waar we weinig informatie over hebben.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

[off topic]

Ook al ben je iets niet verplicht, je bent dom als je zo'n verzekering niet afsluit. Kijk maar naar de rechtspraak over de zorgplicht en aansprakelijkheid van adviseurs.

Meest gehoorde reactie: "ja, maar ik let altijd héél goed op, en er is nog nooit iets misgegaan. Dus nee, ik heb zo'n dekking gewoon echt niet nodig" "

(dat die zelfde persoon dan wel een brandverzekering heeft is vrij inconsequent)

 

[/off topic]

 

 

E.e.a. hangt ook af van het soort bedrijf, waar we weinig informatie over hebben.

Inderdaad, en zo ben ik ook nog steeds benieuwd waarom de andere persoon werknemerschap een "te groot risico" vindt. Waarop? Op het niet eerlijk delen in eigendom, winst en risico?

Het lijkt me vrij onverenigbaar met de wens van vraagsteller om zelf eindverantwoordelijk te blijven: in dat geval raad ik een formeel samenwerkingsverband als een maatschap (zelfs als het aleen een kostenmaatschap is) ook af op risicotechnische gronden indien het de bedoeling is dat de beide personen wel onder 1 gezamenlijke naam naar buiten treden

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

[off topic]

Ook al ben je iets niet verplicht, je bent dom als je zo'n verzekering niet afsluit. Kijk maar naar de rechtspraak over de zorgplicht en aansprakelijkheid van adviseurs.

Meest gehoorde reactie: "ja, maar ik let altijd héél goed op, en er is nog nooit iets misgegaan. Dus nee, ik heb zo'n dekking gewoon echt niet nodig" "

(dat die zelfde persoon dan wel een brandverzekering heeft is vrij inconsequent)

 

off topic: Grappig, als ik mijn klanten vraag waarom ze de afspraken niet op papier hebben gezet / hebben laten controleren door een jurist, zeggen ze ook altijd: "ja maar het gaat altijd goed".

Tuurlijk, tot het fout gaat, want altijd en nooit zijn gevaarlijke begrippen. ;D.

Helaas denken veel mensen 'penny wise, pound foolish'.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.