• 0

nieuwe onderneming en financiering

Geachte lezer,

Al langere tijd lopen mijn partner en ik met het idee om een onderneming te starten, een lunchgelegenheid met een winkeltje. Wij hadden plannen, maar nog niets uitgewerkt. Ik heb 2 maand geleden mijn baan opgezegd omdat ik het er niet naar mijn zin had, en besloot een periode rust te nemen. Ik besloot serieus met onze plannen aan de slag te gaan.

Ik heb een ondernemingsplan geschreven, en deze ingediend bij de KVK ter controle, waar hij nu ligt.

 

Wij hebben besloten dat het misschien verstandiger is als ik in eerste instantie alleen start met personeel, en als de onderneming financieel stabieler wordt om mijn partner er dan pas bij te betrekken. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de vaste lasten betaald moeten blijven worden en mijn partner nu het grootste inkomen heeft, maar eigenlijk heb ik mijn partner vanaf het begin al wel heel erg nodig binnen de onderneming, we vullen elkaar aan in de zaken.

 

Ervaring met ondernemen heb ik wel, ik heb een aantal jaar als ZZP gewerkt, wat ik helaas moest omgeven, maar hierbij heb ik nooit financiering nodig gehad, wat dan nu ook een groot struikelblok is.

 

Mijn vraag is dan ook welke optie het beste zou zijn om direct samen met mijn partner te starten, hoe zouden we dat kunnen realiseren? Of doen we er goed aan wanneer mijn partner voorlopig zijn baan behoudt?

 

Ook hebben wij al een pand op het oog dat ter overname aangeboden wordt, een al bestaande zaak. Is het verstandig om nu het plan nog ter controle hij de KVK ligt al contact op te nemen met deze onderneming? Of moeten wij eerst inschrijven? Eerst naar de bank?

 

Dan rest mij nog 1 vraag. Het financieel plan is zoals u ziet voor mij een groot struikelblok, het ondernemen opzich niet. Ik vind het dan ook heel moeilijk om in te vullen in een financieel plan hoeveel geld ik nodig zal hebben voor bepaalde onderdelen. Het plan is er, en dat is duidelijk, maar hoeveel geld er nodig is om dit plan te realiseren vind ik erg moeilijk. Kan ik dat hier voorleggen, of is er een instantie die mij hierbij kan helpen? De KVK maakt geen afspraken voor dit soort zaken, met hen heb ik al contact gehad, ik kan dit alleen telefonisch voorleggen, terwijl ik juist graag met iemand om de tafel zou willen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een ondernemingsplan geschreven, en deze ingediend bij de KVK ter controle, waar hij nu ligt.

Wat verwacht je precies van deze controle?

 

Dan rest mij nog 1 vraag. Het financieel plan is zoals u ziet voor mij een groot struikelblok, het ondernemen opzich niet.

Een financieel plan is geen formaliteit die een struikelblok zou moeten vormen, het is de basis van de onderneming. Het draait allemaal om de vraag: "is het haalbaar om deze onderneming op termijn winstgevend te krijgen?" Anders wordt het gewoon een dure hobby in plaats van een duurzame onderneming.

 

Tussendoor heb je nog vragen als "hoeveel vaste/variabele opbrengsten kan ik realiseren per tijdseenheid", "hoeveel vaste/variabele kosten maak ik daarvoor per tijdseenheid", "hoever gaan de kosten/btw voor de baten uit", "hoeveel moet ik investeren", "hoe financier ik de investeringen en de vooruitbetaalde kosten/btw". Daarbij moet je in dit geval ook kijken naar de overige inkomsten en uitgaven van je huishouden.

 

Mijn vraag is dan ook welke optie het beste zou zijn om direct samen met mijn partner te starten, hoe zouden we dat kunnen realiseren? Of doen we er goed aan wanneer mijn partner voorlopig zijn baan behoudt?

Dat hangt er maar vanaf, daar is zo niets over te zeggen. Het is onderdeel van het plan.

 

Kan ik dat hier voorleggen, of is er een instantie die mij hierbij kan helpen?

Het samen opstellen van een plan met alles erop en eraan is een commerciële aangelegenheid en geen taak van instanties. Je komt dan al snel bij commerciële startersbegeleiders terecht. Maar ook dan zou het moeten zien als hulp en niet als uitbesteden, want je bent er zelf verantwoordelijk voor en je moet zelf op de blaren zitten als het niet klopt. Enig begrip van de financiën is echt essentieel, wat mij betreft; ondernemen vergt namelijk continu bijsturen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Heb je zelf geld wat je in de zaak kan steken? Of moet je alles lenen? 100% financiering voor een dergelijke zaak is vrijwel onmogelijk.

 

Neem eens contact op met bijv een accountant in de regio die verstand heeft van horeca. Daar heb je waarschijnlijk een pak meer aan dan aan de kvk.

 

Ja in zou wel wat kunnen investeren. Ik zal dat eens doen, bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een ondernemingsplan geschreven, en deze ingediend bij de KVK ter controle, waar hij nu ligt.

Wat verwacht je precies van deze controle?

Ik verwacht verder niets van deze controle, er eerd mij aangeboden door de KVK om het plan door te lezen, eventueel wat tips te geven, het leek mij geen kwaad te kunnen.

 

Dan rest mij nog 1 vraag. Het financieel plan is zoals u ziet voor mij een groot struikelblok, het ondernemen opzich niet.

Een financieel plan is geen formaliteit die een struikelblok zou moeten vormen, het is de basis van de onderneming. Het draait allemaal om de vraag: "is het haalbaar om deze onderneming op termijn winstgevend te krijgen?" Anders wordt het gewoon een dure hobby in plaats van een duurzame onderneming.

 

Dit begrijp ik. Ik heb genoeg ideeën om winst te behalen en omzet te creëeren, maar het opstellen van het plan vind ik wel moeilijk, er staan voor mijn gevoel vragen in die ik pas kan beantwoorden als ik gestart ben. Ik had voor mijzelf direct al besloten om hierbij iemand in de hand te nemen die mij kan helpen/begeleiden wanneer ik er niet uutkom, maar misschien moet ik nu direct al op zoek gaan, en niet pas wanneer er een startdatum bekend is.

 

Tussendoor heb je nog vragen als "hoeveel vaste/variabele opbrengsten kan ik realiseren per tijdseenheid", "hoeveel vaste/variabele kosten maak ik daarvoor per tijdseenheid", "hoever gaan de kosten/btw voor de baten uit", "hoeveel moet ik investeren", "hoe financier ik de investeringen en de vooruitbetaalde kosten/btw". Daarbij moet je in dit geval ook kijken naar de overige inkomsten en uitgaven van je huishouden.

 

Mijn vraag is dan ook welke optie het beste zou zijn om direct samen met mijn partner te starten, hoe zouden we dat kunnen realiseren? Of doen we er goed aan wanneer mijn partner voorlopig zijn baan behoudt?

Dat hangt er maar vanaf, daar is zo niets over te zeggen. Het is onderdeel van het plan.

 

Kan ik dat hier voorleggen, of is er een instantie die mij hierbij kan helpen?

Het samen opstellen van een plan met alles erop en eraan is een commerciële aangelegenheid en geen taak van instanties. Je komt dan al snel bij commerciële startersbegeleiders terecht. Maar ook dan zou het moeten zien als hulp en niet als uitbesteden, want je bent er zelf verantwoordelijk voor en je moet zelf op de blaren zitten als het niet klopt. Enig begrip van de financiën is echt essentieel, wat mij betreft; ondernemen vergt namelijk continu bijsturen.

 

Ik ben op ook zoek naar hulp, ik heb niet gezegd dat ik dit wil uitbesteden, ik heb wat hulp nodig om meer inzicht te krijgen, en om wat duidelijkheid te krijgen. Ik zal eens kijken naar een startersbegeleider.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ondertussen contact gelegd met 2 startersbegeleiders, eens kijken of deze mij verder kunnen helpen.

 

Mag ik vragen hoe jij een starterbegeleider hebt gevonden?

 

Gezocht via google, daar vond ik verrassend veel. Heb daarbij een beetje gekeken naar wat mij aansprak, niet direct met de eerste contact opgenomen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Leonne,

 

Een bedrijf starten is meer dan het openen van een lunchgelegenheid en een winkel. Een goed ondernemersplan met financiële onderbouwing is essentieel. Te vaak zie je "goede plannen, ideeën en intenties" ten onder gaan door een gebrek aan beide. Zorg er voor dat je voldoende kennis en kunde hebt van het financiële deel van je plannen en latere onderneming.

 

Of het verstandig is je partner zijn baan te laten houden en (duur) personeel in te zetten is afhankelijk van je omzet etc. Je kan altijd contact opnemen met de eigenaar en informeren naar de mogelijkheden. Op deze wijze begin je met het verzamelen van (financiële) informatie die je kan gebruiken bij het maken van je plannen. Hou er wel rekening mee dat de huidige ondernemer niet gelijk alle ins and outs op tafel zal leggen.

 

"Dan rest mij nog 1 vraag. Het financieel plan is zoals u ziet voor mij een groot struikelblok, het ondernemen opzich niet. Ik vind het dan ook heel moeilijk om in te vullen in een financieel plan hoeveel geld ik nodig zal hebben voor bepaalde onderdelen. Het plan is er, en dat is duidelijk, maar hoeveel geld er nodig is om dit plan te realiseren vind ik erg moeilijk. Kan ik dat hier voorleggen, of is er een instantie die mij hierbij kan helpen? "

Het financieel plan is een onlosmakelijk (misschien wel belangrijkste) onderdeel van "ondernemen", je conclusie in de eerste zin is dan ook fout. Onderschat dat aub niet. Hulp bij het maken van een gedegen financiële onderbouwing is altijd mogelijk.

 

modedit:quote gefixt

Link naar reactie
  • 0

Beste Leonne,

 

Een bedrijf starten is meer dan het openen van een lunchgelegenheid en een winkel. Een goed ondernemersplan met financiële onderbouwing is essentieel. Te vaak zie je "goede plannen, ideeën en intenties" ten onder gaan door een gebrek aan beide. Zorg er voor dat je voldoende kennis en kunde hebt van het financiële deel van je plannen en latere onderneming.

 

Of het verstandig is je partner zijn baan te laten houden en (duur) personeel in te zetten is afhankelijk van je omzet etc. Je kan altijd contact opnemen met de eigenaar en informeren naar de mogelijkheden. Op deze wijze begin je met het verzamelen van (financiële) informatie die je kan gebruiken bij het maken van je plannen. Hou er wel rekening mee dat de huidige ondernemer niet gelijk alle ins and outs op tafel zal leggen.

 

"Dan rest mij nog 1 vraag. Het financieel plan is zoals u ziet voor mij een groot struikelblok, het ondernemen opzich niet. Ik vind het dan ook heel moeilijk om in te vullen in een financieel plan hoeveel geld ik nodig zal hebben voor bepaalde onderdelen. Het plan is er, en dat is duidelijk, maar hoeveel geld er nodig is om dit plan te realiseren vind ik erg moeilijk. Kan ik dat hier voorleggen, of is er een instantie die mij hierbij kan helpen? "

Het financieel plan is een onlosmakelijk (misschien wel belangrijkste) onderdeel van "ondernemen", je conclusie in de eerste zin is dan ook fout. Onderschat dat aub niet. Hulp bij het maken van een gedegen financiële onderbouwing is altijd mogelijk.

 

modedit:quote gefixt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.