• 0

BUA / OB vooraftrek

Beste Forumleden,

 

Ik heb een vraag c.q. loop vast met een vraagstuk over OB vooraftrek en daarbij de BUA. Ik begrijp dat er een drempelbedrag is van € 227,- voor privégebruik

 

In hoeverre vallen daar zaken onder als een laptop en mobiele telefoon die ook wel eens privé worden gebruikt.

 

En als ik iets laat bezorgen of iets haal bij een snackbar bij overwerk en dat op eet op kantoor nuttig, kan en mag ik dan wel vooraftrek nemen of moet ik bij eten en drinken sowieso zeggen neem geen vooraftrek om gedoe te voorkomen. Op jaarbasis zal natuurlijk die 6% nu ook geen super voor aftrek bedrag opleveren.

 

Ooit las ik ooit de regel ergens zitten is géén Btw aftrek, meenemen is wel BTW aftrek. Maar kan dit zo zwart/wit gesteld worden. Kortom ben door de bomen het bos kwijt geraakt.

 

Alvast dank voor uw hulp

 

Groet,

 

Arnoud

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Forumleden,

 

Ik heb een vraag c.q. loop vast met een vraagstuk over OB vooraftrek en daarbij de BUA.

Ik begrijp dat er een drempelbedrag is van € 227,- voor privégebruik

 

 

Hallo, welkom op HL.

 

Begrijpelijk dat je er moeite mee hebt.

Antwoord is nogal uitgebreid dus doe ik het met een link.

Uitleg KPMG BUA

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw bijlage!

 

Wat mij bij het scannen van het document al opviel is het gebruik van de smartphone/mobiel. Nu neem ik vooraftrek op deze kosten en ja ik bel er ook wel privé mee maar ik ga echt niet van alles bijhouden hoeveel zakelijk dan wel hoeveel privé.

Is daar ook een stel regel voor of kun je dan maar beter helemaal geen vooraftrek nemen op mobiele belkosten?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw bijlage!

 

Wat mij bij het scannen van het document al opviel is het gebruik van de smartphone/mobiel. Nu neem ik vooraftrek op deze kosten en ja ik bel er ook wel privé mee maar ik ga echt niet van alles bijhouden hoeveel zakelijk dan wel hoeveel privé.

Is daar ook een stel regel voor of kun je dan maar beter helemaal geen vooraftrek nemen op mobiele belkosten?

 

 

Hallo,

 

Helemaal geen vooraftrek nemen lijkt mij overkill.

Echter voor de gerichte vrijstelling geldt 90% zakelijk gebruik en de aanscherping houdt in dat de kosten niet hoger mogen zijn dan 30% van wat gebruikelijk is.

Naast de BTW speelt natuurlijk wel mee dat het dan ook belast loon wordt!

Het is in ieder geval verstandig om een telefoonkosten overeenkomst op te stellen.

Ook naar werknemers toe is dat duidelijker mocht deze een "duurder" toestel willen is een eigen bijdrage verplicht.

Ook het privé gebruik kan dan geschat worden al dan niet met een eigen bijdrage.

Controle op het privé gebruik kan met steekproeven worden gedaan.

Praktisch controleerde ik in het verleden wel altijd het telefoongebruik van medewerkers tijdens vakantie.

Ik vind niet dat de zaak € 300 buitenlandse gesprekken hoeft te betalen als tijdens vakantie naar huis wordt gebeld hoe het met de kat is en of de plantjes wel water hebben gehad.

Gezien de dreiging van naheffingsaanslagen BTW en loonheffing lijkt me dat niet onredelijk.

 

90% zakelijk

telefoonovereenkomst

AanscherpenGebruikelijkheidstoets

 

Misschien toch verstandig om even een check door een loonbelasting- en BTW deskundige te laten doen.

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Arnoud, gaat het hier nu om kosten voor jezelf of voor je medewerkers?

 

Hallo,

 

Ja, terechte vraag ik ging te snel van uit door de € 227.

Maar dan is het voor je werknemers of voor jezelf als zzp'er met eenmanszaak of als "werknemer" in je eigen BV.

Niet dat het met een eenmanszaak (zzp'er) dan makkelijker wordt met een mobiel bij gemengd gebruik.

 

Gemengd Gebruik Belastingdienst

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat in deze om medewerkers. Sorry zag jullie reactie pas net :-[

 

Maat wat ik ook altijd zo iets vind, wat mag wel en wat mag niet in het volgende.

 

Klant/cliënt komt op bezoek en er worden belegde broodjes besteld (broodjesservices), mag je dan hier vooraftrek nemen? En wat nu als bijvoorbeeld personeel ook mee eet mag dat broodje dan niet van die betreffende medewerker?

 

En als ik frisdrank inkoop om aan klant/cliënt te verstrekken mag ik dan vooraftrek nemen en wat nu als een medewerkers een blikje pakt, mag dat blikje dan niet?

 

Ik kan toch niet alles vastleggen dan wel controleren!

 

Is hier een hulpmiddel voor dat iemand weet? ik zie het af en toe niet meer helder op deze manier met als die regels als BUA en WKR ???.

 

Groet,

 

Arnoud

Link naar reactie
  • 0

Beste Arnoud,

 

Wij zijn een ondernemersforum, op basis van de mij beschikbare informatie kom ik tot de conclusie dat jij werknemer bent en geen ondernemer.

 

HL staat niet open voor vragen van werknemers tbv de uitvoering van hun functie.

Google eens op btw almanak, dan kun je deze voorbeelden allemaal uitgewerkt terugvinden. Het staat je uiteraard ook vrij om de hier geplaatste informatie in andere vragen te raadplegen.

Maar bij zelf vragen stellen trekken wij de grens.. Dat is een keuze die wij maken als forum

 

ik sluit nu dit topic.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.