• 0

Aansprakelijkheidsverzekering bij verkoop via website / facebook

Hallo,

 

Mijn vrouw wil een eigen webwinkel beginnen. Nu waren we bij de KvK geweest, en zij gaven het advies om niet direct in te schrijven bij KvK, omdat de omzet in het begin niet super hoog zal zijn. Het advies was om te starten via een Facebook pagina / webwinkel (zonder iDeal) en als het dan goed loopt, een inschrijving via de KvK te regelen. Op zich is dat een goed idee, om niet direct aan administratieve verplichtingen en extra kosten te maken.

 

Nu is mijn vraag, stel ik verkoop via Facebook en een webwinkel, en iemand stelt ons aansprakelijk. Ben je dan wel goed verzekerd? Zal de verzekering niet zeggen, dat je gewoon bedrijfsmatig zaken uitvoert en dat dit dus niet onder de particuliere verzekering valt.

 

Heeft iemand ervaring hierin?

 

Hartelijke groet,

Pieter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@pheijms, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Mijn vrouw wil een eigen webwinkel beginnen. Nu waren we bij de KvK geweest, en zij gaven het advies om niet direct in te schrijven bij KvK, omdat de omzet in het begin niet super hoog zal zijn. Het advies was om te starten via een Facebook pagina / webwinkel (zonder iDeal) en als het dan goed loopt, een inschrijving via de KvK te regelen. Op zich is dat een goed idee, om niet direct aan administratieve verplichtingen en extra kosten te maken.

Heeft KvK je wel geadviseerd om een BTW nummer aan te vragen? Want je handelt wel zakelijk, dus BTW plichtig

 

 

Nu is mijn vraag, stel ik verkoop via Facebook en een webwinkel, en iemand stelt ons aansprakelijk. Ben je dan wel goed verzekerd?

Als jij een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering afsluit wel

 

Zal de verzekering niet zeggen, dat je gewoon bedrijfsmatig zaken uitvoert en dat dit dus niet onder de particuliere verzekering valt

Dat klopt, de particuliere verzekering keert niet uit.

 

Er is uiteraard nog een alternatief: en dat is het vooraf bespreken met en toestemming/dekking vragen aan je particuliere aansprakelijkheidsverzekeraar. Het zal je verbazen wat mogelijk is als je het gewoon vraagt ;)

 

Heeft iemand ervaring hierin?

24 jaar :)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@pheijms, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Bedankt!

 

Mijn vrouw wil een eigen webwinkel beginnen. Nu waren we bij de KvK geweest, en zij gaven het advies om niet direct in te schrijven bij KvK, omdat de omzet in het begin niet super hoog zal zijn. Het advies was om te starten via een Facebook pagina / webwinkel (zonder iDeal) en als het dan goed loopt, een inschrijving via de KvK te regelen. Op zich is dat een goed idee, om niet direct aan administratieve verplichtingen en extra kosten te maken.

Heeft KvK je wel geadviseerd om een BTW nummer aan te vragen? Want je handelt wel zakelijk, dus BTW plichtig

 

Nee, de KvK vertelde dat je een BTW nummer nodig had als je verkocht aan bedrijven. Als je het particulier verkocht, bijv. via Facebook dan was dat niet nodig. De meeste particuliere mensen hadden dat toch niet nodig vertelde de betreffende man. Dus dit is wel wettelijk vereist, ook al handel je in hobby sfeer?

 

 

Nu is mijn vraag, stel ik verkoop via Facebook en een webwinkel, en iemand stelt ons aansprakelijk. Ben je dan wel goed verzekerd?

Als jij een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering afsluit wel

 

Bedankt. Maar kun je een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering afsluiten als je niet ingeschreven staat bij de KvK? Dus een soort van hobbysfeer verkoop doet?

 

Zal de verzekering niet zeggen, dat je gewoon bedrijfsmatig zaken uitvoert en dat dit dus niet onder de particuliere verzekering valt

Dat klopt, de particuliere verzekering keert niet uit.

 

Er is uiteraard nog een alternatief: en dat is het vooraf bespreken met en toestemming/dekking vragen aan je particuliere aansprakelijkheidsverzekeraar. Het zal je verbazen wat mogelijk is als je het gewoon vraagt ;)

 

Dat is wel een goede optie, daar ga ik eens naar informeren. En als de webwinkel redelijk gaat lopen, kunnen we nog bij de KvK inschrijven.

 

Heeft iemand ervaring hierin?

24 jaar :)

Das heel veel! :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, de KvK vertelde dat je een BTW nummer nodig had als je verkocht aan bedrijven. Als je het particulier verkocht, bijv. via Facebook dan was dat niet nodig. De meeste particuliere mensen hadden dat toch niet nodig vertelde de betreffende man. Dus dit is wel wettelijk vereist, ook al handel je in hobby sfeer?

Jij handelt niet in de hobby sfeer: je levert goederen of diensten, vraagt daar een meer dan symbolische vergoeding voor en handelt in het economische verkeer. Bovendien heb je de intentie dit structureel te doen en met een winstoogmerk.

 

Bedankt. Maar kun je een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering afsluiten als je niet ingeschreven staat bij de KvK?
Dat is lastig inderdaad, maar het kan wel

 

Dat is wel een goede optie, daar ga ik eens naar informeren. En als de webwinkel redelijk gaat lopen, kunnen we nog bij de KvK inschrijven.

Niet kunnen, maar moeten.

 

Das heel veel! :-)

;)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Nu is mijn vraag, stel ik verkoop via Facebook en een webwinkel, en iemand stelt ons aansprakelijk.

Je wordt vooraf drie keer met verschillende criteria beoordeeld op ondernemerschap en als zodanig geregistreerd. Eenmaal door de Kamer van Koophandel en tweemaal door de Belastingdienst (omzetbelasting en inkomstenbelasting). De vraag over aansprakelijkheid is echter meestal achteraf en staat los van de beoordelingen door KvK en Belastingdienst.

 

Mocht een aansprakelijkheidsclaim eindigen voor de rechter, dan zul jij misschien volhouden dat het volgens jouzelf (en de KvK, en de Belastingdienst) hobby was en je als particulier niet aansprakelijk kunt worden gehouden of anderszins gebonden bent aan het consumentenrecht. De rechter zal dan in principe kijken naar de werkelijke situatie om te beoordelen of je te zien bent als "een verkoper die handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf".

 

Nee, de KvK vertelde dat je een BTW nummer nodig had als je verkocht aan bedrijven. Als je het particulier verkocht, bijv. via Facebook dan was dat niet nodig. De meeste particuliere mensen hadden dat toch niet nodig vertelde de betreffende man. Dus dit is wel wettelijk vereist, ook al handel je in hobby sfeer?

Wat de KvK vertelde (of wat jij daaruit begreep) klopt niet. Als je voldoet aan de criteria van de Belastingdienst als ondernemer voor de BTW, dan moet je BTW in rekening brengen. Het maakt niet uit of je klanten ondernemers zijn of particulieren. Het maakt ook niet uit of je dat zelf hobbysfeer noemt.

 

Bovendien heb je de intentie dit structureel te doen en met een winstoogmerk.

Zelfs zonder winstoogmerk, schrijft de Belastingdienst: "het maakt hierbij niet uit of u winst beoogt of maakt."

 

Aanvulling met ongevraagd advies: de Belastingdienst zal je mogelijk niet zien als "ondernemer voor de inkomstenbelasting", maar die terminologie wil niet zeggen dat je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen over opbrengsten uit de onderneming. Je moet die opgeven als inkomsten uit overig werk.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.