• 0

Hulp bij eenmanszaak zonder arbeidsovereenkomst aan te gaan. Kan dat?

Beste forumleden,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een web-shop waarop ik gepersonaliseerde producten ga verkopen; t-shirts, rompertjes, vlaggen, glazen, bokalen, etc). De web-shop is nog niet online.

 

Ik zal me binnenkort in gaan schrijven als 'eenmanszaak' bij de KvK.

 

Het produceren van de producten is erg arbeidsintensief, en wanneer de zaken goed gaan kan ik daar hulp bij gebruiken. Een daadwerkelijke arbeidsovereenkomst zal te risico-vol zijn, en dat is daarom geen optie.

 

Familie/vrienden hebben al aangeboden om te helpen tegen een kleine vergoeding. Deze vergoeding zal lager zijn dan het wettelijke minimumloon. Bijvoorbeeld; een vriendin komt in de avond (3 uurtjes) helpen voor 10 euro. Ideal, maar hoe regel ik dat volgens de regels?

 

Is het een reeele optie om vrienden/familie als ZZP-er te behandelen? Indien ja, kloppen de volgende aannames dan?

 

-Als ik met ZZP-ers werk kan ik in een modelovereenkomst een vergoeding opnemen die lager ligt dan het wettelijk minimumloon

 

-Als 'opdrachtgever' hoef ik geen premies en/of belastingen betalen over het bedrag dat ik uitbetaal

 

-Als 'opdrachtnemer' is verantwoordelijk voor het aangeven bij de belastingdienst

 

-Als 'opdrachtgever' is niet verplicht om bij de KvK na te gaan of de opdrachtnemer ingeschreven staat (m.a.w; na het tekenen van de modelovereenkomst en het uitbetalen van de overeengekomen vergoeding houdt de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid van de opdrachtgever op).

 

Het laatste punt klinkt wellicht vreemd als je gaat samenwerken met vrienden/familie, maar ik wil voorkomen dat ik als politie-agent vrienden/familie moet verplichten de regels van de KvK en belastingdienst na te volgen.

 

Ik hoor graag jullie visie hier op. Wellicht zien jullie een andere oplossing.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste EMVIS,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Familie/vrienden hebben al aangeboden om te helpen tegen een kleine vergoeding. Deze vergoeding zal lager zijn dan het wettelijke minimumloon.

(...)

Is het een reeele optie om vrienden/familie als ZZP-er te behandelen?

Als dat een reële optie zou zijn, waarom zou het minimumloon dan nog bestaan?

 

Weet je zeker dat er geen dienstbetrekking is?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

1. -Als ik met ZZP-ers werk kan ik in een modelovereenkomst een vergoeding opnemen die lager ligt dan het wettelijk minimumloon

 

2. -Als 'opdrachtgever' hoef ik geen premies en/of belastingen betalen over het bedrag dat ik uitbetaal

 

3. -Als 'opdrachtnemer' is verantwoordelijk voor het aangeven bij de belastingdienst

 

4. -Als 'opdrachtgever' is niet verplicht om bij de KvK na te gaan of de opdrachtnemer ingeschreven staat (m.a.w; na het tekenen van de modelovereenkomst en het uitbetalen van de overeengekomen vergoeding houdt de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid van de opdrachtgever op).

 

 

Over je 'aannames', genummerd voor het gemak:

 

1. Klopt.

2. Klopt, mits men werkelijk 'een zelfstandige' is.

3. Klopt, mits men werkelijk 'een zelfstandige' is.

4. Klopt.

 

Of je 'hard' kan maken dat desbetreffende opdrachtnemer "echt een zelfstandige is", dat wordt dus cruciaal.

En over allerlei zaken 'aangaande zelfstandigheid' kan je hier op HL vele uren over lezen.

Ik zou een beetje rondneuzen op het forum, als ik jou was.

 

Link naar reactie
  • 0

Een beetje vreemde blik op ondernemen. Je zoekt eigenlijk een manier om mensen minder dan het minimumloon te betalen zonder contract en zonder premies af te dragen. Tja..........ik hoop dat ik het verkeerd begrijp maar dat klinkt toch erg als "buiten de huidige (belasting)wetgeving om". Een ondernemers dient zich aan de wetgeving te houden en een faire prijs voor zijn product te bedingen. Door het ontduiken van wettelijke kosten om hiermee het product aan de man te brengen begeef je je als ondernemer op glad ijs en is je bedrijf c.q. je product eigenlijk niet levensvatbaar.

 

Mocht ik je verkeerd begrepen hebben, sorry!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.