• 0

Boete niet doen aangifte omzetbelasting

Beste leden,

 

Ben nog geen 1 jaar ondernemer en kreeg van de Belastingdienst een boete voor het niet aangifte doen van mijn omzetbelasting 4de kwartaal 2016. Ik had hierin geen onderneming activiteiten en dacht dat niet nodig was voor aangifte. Bij de Belastingtelefoon werd mij verteld dat ik dan alsnog een nihil-aangifte moet doen en de boete van €65,- gewoon moet betalen. Volgens haar staat alle ondernemers informatie op de website en moest ik dit weten als ondernemer, maar er staat ook zoveel informatie...... Dus vind ik dat de boete wat onbenullig is om aan iemand op te leggen die niet hiervan bewust is en nog starter is.

 

Heeft het nog nut voor mij om bezwaar te maken tegen de boete? Misschien mensen die dezelfde ervaring heeft gehad als startende ondernemer?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ondernemer moet je weten wat je verplichtingen zijn. Als je al niet op de hoogte bent van het feit dat je aangifte van de omzetbelasting moet doen, dan vrees ik dat je wellicht nog (veel) meer zaken niet weet. Lees daarom ook het handboek ondernemen door.

 

Ik zou de 65 euro als leergeld zien en voortaan netjes aangifte doen bij de Belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Yin,

 

Vervelend voor je dat je een boete kreeg.

Maar iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.

Je zal van de Belastingdienst ook een brief hebben gehad wanneer je aangifte moet doen en een mail met het verzoek aangifte te doen.

Verder als ondernemer is het verstandig het handboek op de site van de Belastingdienst te downloaden en goed te lezen.

Onwetendheid of onvoldoende moeite doen om te weten wanneer je aangifte moet doen is geen reden om vermindering van een verzuimboete te vragen.

Bij een volgend verzuim is de boete waarschijnlijk hoger!

Dus maak je aangifteplanner in orde!

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Het doen van aangifte, oke duidelijk en ben ik ook strikt in. Het doen van een nihil-aangafte, mmmh. Het leek ook vooraf niet logisch om aangifte te doen voor "niks", maar nu achteraf wel omdat de Belastingdienst natuurlijk niet weet dat ik 4de kwartaal geen omzet maakte.

 

Maar als startende ondernemer wordt je maar geachte meteen ALLES op elk gebied fiscaal/financieel/administratie/etc.... van onderneming maar te kennen? Vind ik persoonlijk wat overdreven. Ik leer natuurlijk nu wel van de boete, maar moet ik voorstaan bij elke mistap gewoon de boete betalen. Dacht misschien dat bij bezwaar met nog een heel klein beetje begrip van mijn kant kon kwijtschelden.

Link naar reactie
  • 0

Yin, volg de leestip en laat ons weten of je mogelijk in aanmerking komt voor de Kleineondernemersregeling (KOR).

 

Je hebt gevoelsmatig misschien wel gelijk én tegelijkertijd is de informatie voor het doen van een correcte aangifte omzetbelasting overvloedig aanwezig op de site van de Belastingdienst en in andere media. Informeer jezelf in het algemeen bij twijfel. Of bezoek eens een voorlichtingsbijeenkomst.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als iedere ondernemer alles zou weten, dan had dit forum geen bestaansrecht. Maar je mag toch wel van iedere ondernemer verwachten dat de basiskennis aanwezig is. Dat is nu net waarom de belastingdienst dat handboek gratis verstrekt. Wanneer zelfs die basis je teveel is, dan neem je risico's en zul je af en toe leergeld betalen. In dat opzicht valt de hoogte van de boete nog enorm mee. Ik vermoed dat veel ondernemers wel hogere bedragen leergeld hebben betaald aan het één of ander. Ik in ieder geval wel!

 

Mocht je iets niet weten, dan kun je hier je vraag stellen, met grote kans dat je snel antwoord krijgt of in de juiste richting wordt gestuurd. Welkom op HL!

 

Zo nu verder met ondernemen. Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas komen we dit soort vragen, nou ja precies deze vraag, al te vaak tegen. Kennelijk slaagt de kvk er bij inschrijving nog onvoldoende in ook dit puntje onder de aandacht te brengen. Jaja, ik zit in het onderwijs en dan geldt: als je weet dat het altijd fout gaat, wijs je ze er nog eens nadrukkelijk op.

 

Maar dan, helaas niet meer voor deze TS, de volgende vraag:

Stel nou eens dat je pro-actief zelf de BD aanschrijft, en opbiecht dat je net gestart bent en laten we zeggen 2-3 maand over de datum heen bent. En dat je graag alsnog aangifte wilt doen.

 

Is men dan wel genegen die € 65 boete te laten schieten?

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk slaagt de kvk er bij inschrijving nog onvoldoende in ook dit puntje onder de aandacht te brengen.

De belastingdienst, niet de KvK - je hoeft je niet bij de kvK in te schrijven om een BTW-nummer aan te vragen.

 

Ik kon heel lang geleden wat extra verdienen met freelance werk en had een BTW-nummer aangevraagd. Dat werk ging niet door, en ik kreeg na maanden een acceptgiro voor 75.000 oud-Hollandse guldens in de bus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.