• 0

IB 2016: eenmanszaak versus fiscaliteit FOR/Lijfrente

Goedenmiddag allen,

 

Zeer informatief platform om alledaagse vraagstukken op te posten en beantwoord te krijgen. Bij het invullen van de IB 2016 loop ik echter tegen enkele vragen aan welke ik nog niet eenduidig beantwoord terug hebben kunnen vinden op dit forum. Hierbij dan ook een korte persoonlijke context met bijbehorende vragen. Alle relevante antwoorden worden zeer op prijs gesteld. Delen is ten slotte vermenigvuldigen :)

 

Context:

Na 8 jaar in loondienst gewerkt te hebben ben ik afgelopen belastingjaar (2016) gestart met mijn eigen onderneming via een eenmanszaak (adviesbureau). Prima 1e jaar gedraaid en doe mijn volledige boekhouding zelfstandig. Winst uit onderneming bedraagt ca. €75K. Ik heb ik 2016 geen stortingen in lijfrente gedaan. Nu stoei ik in essentie een beetje met het volgende bij het invullen van mijn IB 2016:

 

- Fiscale oudedagsreserve (FOR) vs afstorten in lijfrente

- ''Terugwenteltermijn'' (6 mnd) eenmanszaak versus fiscale jaarruimte 2016 en reserveringsruimte (2009

 

Concrete vragen:

1. Kan ik de op de balans opgenomen FOR (9,8% van winst uit onderneming) niet direct fiscaal gunstig afstorten op een pensioen beleggingsrekening (De Giro) en deze in de belastingaangifte IB 2016 opvoeren als uitgave lijfrente premie? (IB programma geeft aan dat ik maximaal mijn jaarruimte 2016 ca. €3.000 kan storten namelijk)

 

2. Indien afstorten lijfrente, en daarmee aftrekken premie lijfrente binnen IB inderdaad gemaximeerd is tot de jaarruimte 2016, dien ik dan bij de IB aangifte bij toevoeging oudedagsreserve mijn maximale reservering (9,8%) op te voeren en bij afname oudedagsreserve mijn max. jaarruimte 2016 (''wijzigingen in toelaatbare reserves'')?

 

3. Indien vraag 1 een juiste benadering blijkt (volledig fiscaal gunstig afstorten van FOR in lijfrente) klopt het dan dat de FOR op de balans €0 is?

 

4. Indien het antwoord op vraag 2 de juiste benadering is klopt het dan dat de FOR op de balans verlaagd dient te worden met de af te storten jaarruimte 2016 in lijfrente (max FOR - jaarruimte 2016)?

 

5. Is de ''terugwenteltermijn'' van 6 maanden van toepassing op het afstorten van de hierboven genoemde jaarruimte? (met andere woorden: kan ik voor 1 juli dit jaar mijn jaarruimte 2016 nog afstorten op pensioen beleggingsrekening en gebruik maken van de aftrek mogelijkheid premie lijfrente in IIB 2016)?

 

6. Is de ''terugwenteltermijn'' ook van toepassing op de reserveringsruimte (2009 - 2015)? oftewel kan ik de reserveringsruimte ook nog voor 1 juli dit jaar fiscaal gunstig afstorten op pensioen beleggingsrekening

en deze als uitgave premie lijfrente opvoeren in IB 2016?

 

Wellicht mis ik nog iets of ontbreken er bepaalde nuances. Gelukkig is het niveau op dit forum dermate dat ik erop vertrouw dat dit een ieder mij hier wel op zal attenderen bij het beantwoorden van bovenstaande vragen.

 

Mijn dank is groot!!

 

Groet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jappie,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

1) Ja dat kan, met een maximum van € 8.774,- Je hebt niets te maken met de jaarruimte (andersom wel: een dotatie verlaagt de resterende jaarruimte)

2) nvt

3) ja

4) nvt

5) nee, de terugwenteltermijn is alleen van toepassing op het afstorten van oudedagsreserve, niet op de jaarruimte (het lijkt er op alsof je die 2 zaken door elkaar heen haalt: de oudedagsreserve afstorten en aftrekken in 2016 kan dus wel)

6) nee, ook niet op de reserveringsruimte.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Dank voor je tijd en reactie. Jammer dat de terugwenteltermijn niet toepasbaar is op de jaarruimte en reserveringsruimte. Geen fiscaal voordeel op dit punt meer te behalen voor mij dus in 2016.

 

Voor wat betreft je antwoord op vraag 1 heb ik nog de volgende (aanvullende) vragen om er zeker van te zijn dat ik het goed begrijp en goed doorvoer in mijn IB:

 

Ik wilde het als volgt opvoeren in mijn IB:

- Ondernemingen:--> Wijzigingen in toelaatbare reserves --> €0 (zowel afname als toename). Ik stort mijn FOR immers op lijfrente beleggingsrekening. FOR is hiermee binnen post Ondernemingen geen aftrekpost. Volledig ten laste van inkomensbelasting

 

- Uitgaven: --> Uitgave voor lijfrente --> hier voer ik dan vervolgens mijn maximale oudedagsreserve in met een maximum van inderdaad €8.774,-

 

Als ik bovenstaande volg dan is het ''gekke'' dat alleen mijn beschikbare jaarruimte 2016 (stuk lager dan af te storten FOR) opgevoerd / afgetrokken kan worden. In 2015 was ik immers nog in loondienst met pensioenopbouw.

 

Mijn vraag is dan ook:

 

1. klopt bovenstaande uitvoering in IB aangifte?, zo niet waar dien ik in IB programma dan de af te storten FOR op te voeren om met een ''gesloten fiscale beurs'' weg te komen? (in ''uitgaven inkomensvoorzieningen'' wellicht....)

 

Benieuwd naar je reactie / oplossing.

 

Fijne zondag.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is dan ook:

 

1. klopt bovenstaande uitvoering in IB aangifte

 

In principe moet je dit verwerken in je aangifte:

- In de jaarstukken (de balans) de toevoegingen en de onttrekking van de (F)OR.

- In de aangifte zelf moet je aangeven dat je toe wil voegen aan de (F)OR en ook de storting (op de geblokkeerde rekening) bij de 'inkomensvoorzieningen' aftrekken.

 

Als je 'n beetje een aangifteprogramma gebruikt, wordt de rest op basis van de inkomensgegevens e.d. vanzelf goed berekend/uitgevoerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Een tip mbt de jaarruimte:

 

Houd in een excel-sheet oid over de afgelopen jaren precies bij hoeveel jaarruimte je hebt (inclusief de bron parameters) en hoeveel je gebruikt hebt en in welk jaar dat was. Maak altijd zoveel mogelijk gebruik van de oudst mogelijk nog beschikbare jaarruimte. En ook al gebruik je het niet, je weet nooit wat de toekomst gaat brengen.

 

De laatste jaren moet je echter helaas altijd wel verplicht de jaarruimte laten berekenen over het jaar van aangifte. In het verleden was je vrij hierin en hoefde je alleen de jaren in te vullen die relevant waren. Wellicht zorgt dat voor de verwarring waarom je geen jaarruimte uit het verleden kan gebruiken.

 

Voor zover ik weet is de uitgave voor lijfrente qua aftrekbaarheid niet gemaximaliseerd tot een bepaald vast bedrag maar afhankelijk van de nog beschikbare reserveringsruimte over de afgelopen 7 jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Houd in een excel-sheet oid over de afgelopen jaren precies bij hoeveel jaarruimte je hebt (inclusief de bron parameters) en hoeveel je gebruikt hebt en in welk jaar dat was.

 

In een 'fatsoenlijk' aangifteprogramma worden deze gegevens mee-geconverteerd naar het nieuwe jaar en hoeft je dus alleen maar je pensioen-aangroei (als die er is dan) in te tikken voor de ruimteberekening. Is eigenlijk wel handiger, vind ik dan persoonlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Houd in een excel-sheet oid over de afgelopen jaren precies bij hoeveel jaarruimte je hebt (inclusief de bron parameters) en hoeveel je gebruikt hebt en in welk jaar dat was.

 

In een 'fatsoenlijk' aangifteprogramma worden deze gegevens mee-geconverteerd naar het nieuwe jaar en hoeft je dus alleen maar je pensioen-aangroei (als die er is dan) in te tikken voor de ruimteberekening. Is eigenlijk wel handiger, vind ik dan persoonlijk.

 

Inderdaad. Maar in het programma van de Belastingdienst zelf kan dat meen ik niet. Of ik heb er jarenlang overheen gekeken.

Link naar reactie
  • 0

Geen idee, gebruik ik niet. Zou best kunnen (is nogal 'primitief', maar aan de andere kant ook wel helemaal gratis...).

Dat niet alleen. Alle regels worden, als je tenminste eventjes geduld hebt tot medio april, correct doorgevoerd.

 

Dus terugkomend op de opmerking van TS kan ik me voorstellen dat een en ander tot verwarring kan leiden in het aangifteprogramma van de BD en ik sluit ook niet uit dat er sprake is van een tijdelijke bug.

Link naar reactie
  • 0

Dank allen voor jullie bijdrage. Voor diegenen die met dezelfde vragen speelt heb ik, na contact met de belastingdienst, de oplossing voor de IB aangifte:

 

Wat je moet doen is het volgende in het IB programma:

 

1. Bij het invulveld Ondernemingen voeg je bij zowel de Afnames en Toevoegingen hetzelfde bedrag in bij oudedagsreserve (v.b. max. €8.774,- voor 2016 indien je wints uit onderneming dit toelaat)

 

2. Bij het invulveld Uitgaven vinkt u het vakje uitgaven voor lijfrente aan en gaat u vervolgens naar het invulveld uitgaven voor lijfrente.

 

3. Indien je stap 1 invult als aangegeven volgt er automatisch een extra (invul)veld bij uitgaven voor lijfrente in het IB programma (Uitgaven in 2017, maar voor 1 juli 2017). Indien je stap 1 niet invult als aangegeven dan volgt dit extra invulveld niet en loop je dus tegen hetzelfde probleem aan als start van dit forum onderwerp.

 

4. Bij het invulveld ''Uitgaven in 2017, maar voor 1 juli 2017'' vult u het bedrag aan oudedagsreserve in welke u ook bij stap 1 ingevuld heeft. Vervolgens vinkt u het vakje ja bij ''oudedagsreserve of stakingswinst omgezet in lijfrente en premiebetaling '' aan. Hierna vult u in het volgende vakje '' premies in verband met afname oudedagsreserve'' wederom het bedrag in als bij stap 1 alsmede bij stap 4.

 

Doet u bovenstaande dan blijft de oudagsreserve op de balans op €0,-, stort u de opgebouwde oudedagsreserve af als lijfrente en is deze maximaal fiscaal aftrekbaar.

 

Doe hier u voordeel mee, want in het IB programma van de BD is dit niet c.q. zeer onduidelijk toegelicht,

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

@Jappie, dank voor de toelichting!

 

Nog 1 aanvulling:

 

(v.b. max. €8.774,- voor 2016 indien je winst uit onderneming dit toelaat)

..en voor zover je ondernemingvermogen dit toestaat! De oudedagsreserve mag namelijk door een dotatie nooit boven het ondernemingsvermogen uitstijgen: de dotatie wordt dan verplicht verlaagd.

 

...maar vervolgens kun je wel een hoger bedrag dan deze dotatie afstorten in een lijfrente: in principe mag je zelfs de hele oudedagsreserve storten

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.