Jump to content
janwillem12
Verberg

Huurcontract vraag

vraag

Beste Forumleden.

Ik heb een vraag en kan hierover op internet niets vinden.

 

Ik wil binnenkort een kantoor ruimte huren voor de eerste keer. dit betreft een kantoor ruimte waarbij geen service kosten worden betaald door de huurder aldus de verhuurder.

 

Alleen ik las in het contracht het volgende bij het kopje

 

Kosten van levering van zaken en diensten

 

administratiekosten ad 5% over de hierboven genoemde leveringen en diensten.

 

hoe zit dit en waarvoor zijn deze kosten en is dit altijd ?

hebben jullie nog andere goede tips dan hoor ik deze graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Janwillem

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Zonder de complete tekst is het natuurlijk gissen maar deze zinsnede kom je vaak tegen onder het kopje servicekosten. De genoemde servicekosten (en schatting) zijn dan inclusieve deze 5% en die gaan dan ook alleen over die genoemde onderdelen van die service. Als de servicekosten echt op €0 worden gesteld zou je daar dus 5% over betalen.

 

We zien hier echter alleen maar een gedeelte van dat contact. Weet je bijvoorbeeld zeker dat er niet in staat dat je voorschot van de servicekosten €0 is, en dat er achteraf alsnog een afrekening plaatsvindt? Je zou zeggen dat als je afspreekt helemaal geen servicekosten te betalen dat het complete gedeelte van de omschrijving van die servicekosten (waar deze zinsnede vaak onderdeel van is) achterwege gelaten zou kunnen worden in dat contact. Maar wij zien hier dan ook niet de complete tekst.

 

Andere vraag... Hoe is de opzegtermijn geregeld. Bij ons was ooit de contractduur elke keer 5 jaar met een opzegtermijn van 6 maanden. Als je dan niet 6 maanden voor het einde opzegde zat je er weer voor 5 jaar aan vast. Tegenwoordig zijn kortere tijden wel te bedingen. (Onlangs contact afgesloten voor kantoorruimte met duur van 3 maanden met 3 maanden opzegtermijn. Maar dat verschilt natuurlijk per soort huurobject.)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Administratiekosten over servicekosten zijn gebruikelijk (ook bij woonruimte mag dat al, 2 tot 5%). Maar 5% over 0 is 0. Dat er geen servicekosten zijn kan ook heel goed. Dan komen diverse zaken dus op uw bordje te liggen / op uw naam te staan (levering elektra etc.).

 

Ik denk dat er belangrijkere zaken zijn om te checken. Zeker als u een lang contract aangaat:

 

Is het een ROZ contract? Dan zitten er heel veel voor huurders slechte bepalingen in.

Hebt u een tussentijdse opzegmogelijkheid na bijv. een jaar?

Wat is de opzegtermijn?

Hoe wordt de ruimte opgeleverd en hoe moet u straks opleveren?

Zijn er (extreme) boetepalingen?

En zo is er nog veel meer.

 

Kortom, laat de huurovereenkomst checken door een huurrechtspecialist.

 


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 62 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept