• 0

Eenmanszaak ontvangt geld van stichting; wel of geen btw?

Via de website van de Belastingdienst kwam ik op dit forum. Na het lezen van eerdere discussies blijf ik zitten met een vraag. De meest relevante discussies zijn mijns inziens deze:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/crowdfunding-en-btw-502557#msg502557

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/funding-en-btw-530928?start=msg530933#msg530933

 

Mijn situatie is als volgt: als eenmanszaak maak ik een publicatie (klein boek). Meerdere stichtingen hebben besloten een financiële bijdrage te leveren. Zij zullen in het boek worden genoemd, in de context 'deze publicatie is mede mogelijk gemaakt door'. Er worden geen exemplaren van de publicatie geleverd aan de stichtingen, en ik zal geen activiteiten ondernemen specifiek voor deze stichtingen.

 

In bovenstaande discussies wordt de nadruk gelegd op een tegenprestatie. Valt enkel het noemen van de stichtingen hieronder, en maakt dit dat ik in mijn factuur ook btw in rekening moet brengen?

 

Ik kijk uit naar een reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meerdere stichtingen hebben besloten een financiële bijdrage te leveren.

 

Waarom?

 

Wat zijn (globaal) de doelstellingen van deze stichtingen en wat heeft jouw boek daar mee te maken?

 

Het is namelijk (volgens mij) niet heel gebruikelijk dat een stichting zomaar geld aan iemand die een boek wil uitgeven geeft. Er moet toch iets zijn dat jullie 'verbinden', zou ik denken.

 

Ook niet onbelangrijk: Wat voor boek is het? Ben je schrijver? Of "plak je iets bij elkaar", of zoiets?

Link naar reactie
  • 0

Het is namelijk (volgens mij) niet heel gebruikelijk dat een stichting zomaar geld aan iemand die een boek wil uitgeven geeft. Er moet toch iets zijn dat jullie 'verbinden', zou ik denken.

Dat is niet een zorg van de overheid in het algemeen of de Belastingdienst in het bijzonder. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Factuur? Is het een gift of een beloning? Een beloning waarvoor? Wat is jouw tegenprestatie?

 

Daar zit de twijfel. Indien gesproken kan worden over een tegenprestatie bestaat deze enkel en alleen uit het noemen van de stichtingen in de colofon van het boek.

 

Om ook exhaeller's vraag hierin te betrekken: de stichtingen steunen lokale culturele activiteiten. Het boek dat ik schrijf valt binnen dat genre. Bij het samenstellen van het boek zijn diverse kosten gemaakt, voornamelijk bij het aanschaffen van beeldmateriaal. De 'schenkingen' - de terminologie van de stichtingen - die ik heb aangevraagd dienen vrijwel uitsluitend voor het financieren van deze kosten.

 

De situatie blijkt complexer dan ik had verwacht. Ik denk dat het gezien de specifieke omstandigheden daarom handiger is om de stichtingen te benaderen en hen te vragen naar hun normale manier van werken. Bedankt voor uw reacties!

Link naar reactie
  • 0

De stichtingen hoef je dan niet 'lastig te vallen' met dit. Het gaat erom of jij BTW moet afdragen over je 'opbrengst' of niet. Dat gaat de stichtingen niet aan.

 

Als je kan beweren dat je schrijver bent, dan is hier geen BTW van toepassing.

Overigens lijkt dit mij wel het geval hier, zoals jij het omschrijft tenminste. Want je werkt kennelijk aan een boek.

Link naar reactie
  • 0

...de stichtingen steunen lokale culturele activiteiten. Het boek dat ik schrijf valt binnen dat genre. Bij het samenstellen van het boek zijn diverse kosten gemaakt, voornamelijk bij het aanschaffen van beeldmateriaal. De 'schenkingen' - de terminologie van de stichtingen - die ik heb aangevraagd dienen vrijwel uitsluitend voor het financieren van deze kosten.

Je maakt het zelf ingewikkeld door facturen te sturen. Dat suggereert namelijk dat jij betaald wordt voor een tegenprestatie. Je kan het ook bewijs van ontvangst noemen, zodat zij hun boekhouding in orde hebben.

 

Wat jij beschrijft kan echter zowel een goedbedoelde vrijwilligersactiviteit zijn als een verkapte commerciële opzet. Stel ik maak een bundel over het Rijke Roomse Leven in Roermond dan kan ik talloze instellingen om hulp vragen. Maar daar kan ik ook beeldmateriaal betrekken. Dus de opmerking dat vooral het aanschaffen van beeldmateriaal geld kost (wie betaalt het drukwerk?) is dan wel typisch.

 

Voor een niet-commerciële opzet ware het simpeler om aansluiting te zoeken bij een not-for-profit rechtspersoon die als uitgever kan fungeren. Of zelf een stichting op te zetten. Bij een wel-commerciële opzet (Fotoboek van de Roermondse Carnavalsoptocht ofzo) werkt verhullen alleen maar averechts. Teveel bochten leiden uiteindelijk tot een knoop.

 

Overigens is er vast wel een algemeen beginsel mbt donaties van non-profit instellingen en BTW. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dus de opmerking dat vooral het aanschaffen van beeldmateriaal geld kost (wie betaalt het drukwerk?) is dan wel typisch.

 

Voor een niet-commerciële opzet ware het simpeler om aansluiting te zoeken bij een not-for-profit rechtspersoon die als uitgever kan fungeren. Of zelf een stichting op te zetten.

Nog eenvoudiger én inzichtelijker was het dan geweest om de stichtingen het beeldmateriaal te laten aanschaffen, bijvoorbeeld door de facturen daarvoor door te sturen: dan is er geen schenking en geen al-dan-niet belaste tegenprestatie, maar slechts een gebruiksrecht.

 

Hebben de stichtingen een ANBI-status? Dan zijn de schenkingen vermoedelijk vrij van schenkbelasting, maar mogelijk wel belast voor de inkomstenbelasting. Zie voor beide: Uitzonderingen waarin u geen schenkbelasting betaalt.

 

U betaalt inkomstenbelasting over de schenking

Sommige schenkingen zien wij als inkomsten uit arbeid. Denk bijvoorbeeld aan schenkingen die u van uw werkgever krijgt. Over de waarde van zo'n schenking betaalt u loonbelasting of inkomstenbelasting. U betaalt dan geen schenkbelasting.

 

U krijgt een schenking van een algemeen nut beogende instelling (ANBI)

Als u een schenking van een ANBI krijgt, hoeft u geen schenkbelasting te betalen. Tenzij aan de schenking een voorwaarde is verbonden die niet past bij het doel dat de ANBI nastreeft.

 

Voorbeeld

De Dierenbescherming is een ANBI. De Dierenbescherming betaalt geen schenkbelasting over schenkingen die zij krijgt. Als de Dierenbescherming een schenking doet aan een dierenasiel, hoeft het dierenasiel ook geen schenkbelasting te betalen. Maar als de Dierenbescherming een auto cadeau doet aan een particulier, moet die particulier wel schenkbelasting betalen. De schenking van een auto past niet bij het doel van de Dierenbescherming en dient ook geen algemeen belang.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 308 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.