Ga naar inhoud

gedeeltelijke terugbetaling

Geplaatst:

Dennis1710

Allen,

 

ik zit met het volgende issue waarvan ik niet weet hoe ik dit moet boeken in de administratie van mijn BV.

 

Ik heb vorige week bij Coolblue een laptop aangeschaft van 575 eu en betaald van mijn zakelijke rekening en geboekt onder "Overige kantoorkosten".

 

Nu wil het zo zijn dat er iets mis was met de laptop en dat Coolblue een andere heeft gestuurd en deze was 8eu voordeliger. Coolblue heeft 8eu terug gestort op mijn zakelijke rekening. Er is nu een verschil van 8eu op mijn 1010 BANK grootboeknummer en het daadwerkelijke BANK saldo.

 

Ik kan het mijn inziens niet doorboeken naar "Omzet algemeen, want mijn banksaldo is dan nog steeds niet correct.

 

Hoe moet ik dit nu goed terug / doorboeken?

 

Alvast dank voor de hulp.

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dag Dennis

 

Boek, om te beginnen, eerst de laptop op de balans (materiële vaste activa en dan computers) ipv rechtstreeks in de kosten.

 

Daarna boek je die 8 euro negatief (dus credit) op diezelfde balanspost computers.

 

Laptop schrijf je daarna in 5 jaar af.

 

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvorm keuze of wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Dennis1710

  • Auteur

Joost, bedankt voor je antwoord, maar moet ik 5 jaar met een laptop doen? Ik gebruik hem meer dan dagelijks eigenlijk en 575eu is nou niet echt high end. Ik verwacht hem met een jaar tot 1.5 te moeten vervangen (langer gaan ze vaak niet mee door gebruik. Toetsenborden zijn versleten en accu's niet meer fris).

 

Met het terugboeken negatief op de tegenrekening blijft er toch nog steeds een bankverschil?

 

Geplaatst:

wpronk

Je bankrekening is toch met 8 euro toegenomen, dan loop je toch glad.

 

Groet

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

@Dennis

 

Zo zijn de spelregels. Uiteraard neem je het verlies ineens als je binnen die 5 jaar de laptop wegdoet.

 

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvorm keuze of wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

realist

Joost, bedankt voor je antwoord, maar moet ik 5 jaar met een laptop doen? Ik gebruik hem meer dan dagelijks eigenlijk en 575eu is nou niet echt high end. Ik verwacht hem met een jaar tot 1.5 te moeten vervangen (langer gaan ze vaak niet mee door gebruik. Toetsenborden zijn versleten en accu's niet meer fris).

 

Met het terugboeken negatief op de tegenrekening blijft er toch nog steeds een bankverschil?

 

Belastingdienst spreekt zichzelf een beetje tegen.

BD schreef: De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.

BD schreef ook:

Let op!

De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel.

 

Wil je afschrijven in minder dan vijf jaar, dan moet je dat wel heel goed onderbouwen.

Aangezien een laptop toch wel vier jaar mee gaat, hebben we het hier over een verschil van 20% of 25% per jaar. Daar wil je geen twist over hebben, temeer je nu in dat vijfde jaar meer kunt afschrijven. het is dus alleen het verschuiven van gelden in de tijd, en dat bij 0% rente.

 

...maar moet ik 5 jaar met een laptop doen? Ik gebruik hem meer dan dagelijks...

Ergens proef ik dat je starter bent. In dat geval mag je gebruik maken van de willekeurige afschrijving.

Let op dat je niet meteen alles afschrijft, maar bij voorkeur deze kosten opvoert in het jaar dat je het meeste winst maakt.

 

Geplaatst:

wpronk

Denis, waar we het nog niet over hebben gehad is de BTW. Was dat 575,00-8,00=567,00 incl BTW dan wordt dat dus 567,00:1,21%= 468,60 netto. Helaas 18,6 teveel om in een keer te kunnen afschrijven.

 

Groet

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

 

Wil je afschrijven in minder dan vijf jaar, dan moet je dat wel heel goed onderbouwen.

Aangezien een laptop toch wel vier jaar mee gaat, hebben we het hier over een verschil van 20% of 25% per jaar. Daar wil je geen twist over hebben, temeer je nu in dat vijfde jaar meer kunt afschrijven. het is dus alleen het verschuiven van gelden in de tijd, en dat bij 0% rente.

 

 

Je schrijft het zelf al. Je schrijft maximaal 20% per jaar af. Dus ook als de economische of technische levensduur korter is dan 5 jaar.

 

Er is dus geen mogelijkheid om sneller af te schrijven (behoudens willekeurige afschrijving), hoe goed je het ook onderbouwt!

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvorm keuze of wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.