• 0

gedeeltelijke terugbetaling

Allen,

 

ik zit met het volgende issue waarvan ik niet weet hoe ik dit moet boeken in de administratie van mijn BV.

 

Ik heb vorige week bij Coolblue een laptop aangeschaft van 575 eu en betaald van mijn zakelijke rekening en geboekt onder "Overige kantoorkosten".

 

Nu wil het zo zijn dat er iets mis was met de laptop en dat Coolblue een andere heeft gestuurd en deze was 8eu voordeliger. Coolblue heeft 8eu terug gestort op mijn zakelijke rekening. Er is nu een verschil van 8eu op mijn 1010 BANK grootboeknummer en het daadwerkelijke BANK saldo.

 

Ik kan het mijn inziens niet doorboeken naar "Omzet algemeen, want mijn banksaldo is dan nog steeds niet correct.

 

Hoe moet ik dit nu goed terug / doorboeken?

 

Alvast dank voor de hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost, bedankt voor je antwoord, maar moet ik 5 jaar met een laptop doen? Ik gebruik hem meer dan dagelijks eigenlijk en 575eu is nou niet echt high end. Ik verwacht hem met een jaar tot 1.5 te moeten vervangen (langer gaan ze vaak niet mee door gebruik. Toetsenborden zijn versleten en accu's niet meer fris).

 

Met het terugboeken negatief op de tegenrekening blijft er toch nog steeds een bankverschil?

 

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedankt voor je antwoord, maar moet ik 5 jaar met een laptop doen? Ik gebruik hem meer dan dagelijks eigenlijk en 575eu is nou niet echt high end. Ik verwacht hem met een jaar tot 1.5 te moeten vervangen (langer gaan ze vaak niet mee door gebruik. Toetsenborden zijn versleten en accu's niet meer fris).

 

Met het terugboeken negatief op de tegenrekening blijft er toch nog steeds een bankverschil?

 

Belastingdienst spreekt zichzelf een beetje tegen.

BD schreef: De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.

BD schreef ook:

Let op!

De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel.

 

Wil je afschrijven in minder dan vijf jaar, dan moet je dat wel heel goed onderbouwen.

Aangezien een laptop toch wel vier jaar mee gaat, hebben we het hier over een verschil van 20% of 25% per jaar. Daar wil je geen twist over hebben, temeer je nu in dat vijfde jaar meer kunt afschrijven. het is dus alleen het verschuiven van gelden in de tijd, en dat bij 0% rente.

 

...maar moet ik 5 jaar met een laptop doen? Ik gebruik hem meer dan dagelijks...

Ergens proef ik dat je starter bent. In dat geval mag je gebruik maken van de willekeurige afschrijving.

Let op dat je niet meteen alles afschrijft, maar bij voorkeur deze kosten opvoert in het jaar dat je het meeste winst maakt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wil je afschrijven in minder dan vijf jaar, dan moet je dat wel heel goed onderbouwen.

Aangezien een laptop toch wel vier jaar mee gaat, hebben we het hier over een verschil van 20% of 25% per jaar. Daar wil je geen twist over hebben, temeer je nu in dat vijfde jaar meer kunt afschrijven. het is dus alleen het verschuiven van gelden in de tijd, en dat bij 0% rente.

 

 

Je schrijft het zelf al. Je schrijft maximaal 20% per jaar af. Dus ook als de economische of technische levensduur korter is dan 5 jaar.

 

Er is dus geen mogelijkheid om sneller af te schrijven (behoudens willekeurige afschrijving), hoe goed je het ook onderbouwt!

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.