• 0

Administratie probleem - Voorraadwaardering

Ik ben in 2015 online gegaan met mijn webshop en vanaf dat moment heb ik meteen veel uren gemaakt. Ik denk dat ik in 2015 al kwalificeer als ondernemer voor de IB.

 

Nou heb ik mijn boekhouding altijd gedaan via Acumulus. Zij geven aan dat het bijhouden van een voorraadwaardering door de belastingdienst niet verplicht is. Dit heb ik dan ook niet gedaan. Ik heb een webshop met enorm veel verschillende producten (van alles een paar op voorraad). Nou heb ik natuurlijk wel netjes alle inkoopfacturen geboekt, en de verkoopfacturen, en de kosten die ik daarnaast heb gemaakt. Maar kan ik aan de hand van deze facturen nu een schatting gaan maken van de inkoopwaarde van mijn omzet? Want ik kan toch onmogelijk alle verkoopfacturen bij langs gaan en hier de inkoopwaarde van elk verkocht product bij elkaar op gaan tellen.

 

Om het concreter te maken:

 

In 2014 heb ik als aanloopkosten alleen 1.425 aan investeringen gedaan in de site e.d.

 

In 2015 ben ik in juni online gegaan:

- Omzet: 11.784

- Inkopen: 36.429

--> Bruto winst: -24.644

- Kosten: 9.508

--> Netto winst: -34.153

 

In 2016:

- Omzet: 96.956

- Inkopen: 86.389

--> Bruto winst: 10.567

- Kosten: 22.802

--> Netto winst: -12.235

 

Ik heb tot dit punt alles terug geïnvesteerd in het groeien van de voorraad en de shop. Nu ben ik op het punt dat ik vrij tevreden ben over de voorraad dus wil ik met name de verkopen omhoog gooien.

 

Ik wilde dus mijn IB invullen en loop tegen de voorraadwaardering aan... Ik heb zelf fiscaal recht gestudeerd maar ben hier nooit in aan het werk gegaan. Een beetje technisch mag het dus wel zijn :)... Ik hoor heel graag wat jullie adviseren te doen.

 

Alvast bedankt!

 

In 2016

 

** Is het wellicht mogelijk om een percentage te nemen als inkoopkosten van de omzet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie! Deze had ik inderdaad ook gevonden, samen met nog een aantal andere topics. Ook eentje concreet over Acumulus. Alleen hier gaat het echt om het niet kunnen waarderen van de voorraad ivm het incourante. Ik heb in principe van al mijn producten de inkoopprijzen, en die blijven vaak ook gewoon wat ze zijn. Het gaat alleen om zo ontzettend veel producten + verkoopfacturen dat ik dit nooit allemaal kan naberekenen.... Wellicht toch een schatting maken dan?

 

Ik ben nu aan het informeren of er wellicht software is die het kan bijhouden. Ik heb van al mijn producten online de hoeveelheid in de backend van de shop. Maar de inkoopprijs is hier niet aan gekoppeld en dus geen overzicht dat ik kan gebruiken voor de voorraadwaardering.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik las je verhaal en dacht OMG, OMG, OMG !

Je laat in 2015 al meteen een dik verlies zien omdat je de voorraad niet opneemt.

Je laat in 2016 verlies zien omdat je de voorraad niet opneemt.

Als de Belastingdienst niet helemaal in slaap is gevallen krijg je hier wel vragen over.

 

De goederenstroom en de balansen zijn bij uitsteek de instrumenten om de geldstroom te controleren en de jaarwinsten te bepalen.

Door het niet opnemen van de voorraad in de balans gaan je resultaten ongekend fluctueren en geef je het ondernemingsvermogen en de jaarwinst onjuist weer.

Dit is in strijd met iedere accountantsregel, de fiscale wetgeving en jurisprudentie omtrent goed koopmansgebruik.

Waar en hoe acumulus dat aan de Belastingdienst heeft gevraagd benieuwd me zeer, eveneens dat jij dat met je studie fiscaal recht niet gehoord hebt.

Maar op de site van de belastingdienst staat het volgende;

 

Voorraad opnemen

 

Je kan de voorraad op balansdatum gewoon tellen en waarderen tegen kostprijs minus incourantheid.

Voor incourantheid bestaan behoorlijk wat regels, besluiten en jurisprudentie.

Het is te verwachten dat je over 2015 en 2016 wel een fikse correctie van je inkomen gaat krijgen.

Jij bent als belastingplichtige verantwoordelijk en ik denk niet dat de Belastingdienst zeer onder de indruk is van het verhaal van acumulus. Het is misschien wel "modern" boekhouden maar ik kan het niet aanbevelen.

 

 

Veel succes!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0
In de regel moet u de voorraad waarderen tegen kostprijs.
Makkelijkste is, indien je (nog) geen programma hebt die dit doet, de artikelen+voorraad te importeren in Excel. Als je dit dan ook doet met de artikelcode+inkoopprijs dan kun je de voorraadwaarde als aparte kolom opnemen in de artikel+voorraad-sheet.

 

Ik neem aan dat je dan je inkoopwaarde 2015 van je verkochte artikelen ook gaat verlagen met de voorraadwaarde van eind 2015.

 

Voor inkoopwaarde van verkoop 2016 zou je dan de eindvoorraad 2016 - eindvoorraad 2015 + inkopen 2016 kunnen pakken als totale inkoopwaarde voor verkopen 2016.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja het was een beetje wishfull thinking vrees ik...

 

Ik begrijp dit dus écht niet...

 

Vind je het zelf niet belangrijk om te weten of je in de afgelopen twee jaar als ondernemer nou ruim 45.000 euro verlies hebt gemaakt of dat je (doordat je een voorraad van misschien 60.000 of zoiets hebt) winst gemaakt hebt?

 

Dáár gaat het toch om. Of je business rendabel is of niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je toevallig nog een idee hoe de voorraadwaardering van eind 2015 en 2016 geschat zou kunnen (mogen) worden?

 

Ik neem aan dat je met een vaste omrekening van inkoopprijs naar verkoopprijs werkt.

Die zou je nu ook kunnen gebruiken.

Alleen moet je ook een herziene aangifte doen over 2015 en 2016.

Bel in ieder geval niet de belastingtelefoon !!

Neem rechtstreeks contact op met de Inspecteur.

Licht alles in een brief toe.

Tenminste dat je door de voorlichting door de pakket leverancier verkeerd bent geïnformeerd.

Met een studie fiscaal recht weet je wel dat je dit minstens rente gaat kosten maar een boete is ook niet uit te sluiten.

Je kan ook wachten op de belastingdienst maar dan is er niet op coulance te rekenen.

 

Succes!

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ja het was een beetje wishfull thinking vrees ik...

 

Ik begrijp dit dus écht niet...

 

Vind je het zelf niet belangrijk om te weten of je in de afgelopen twee jaar als ondernemer nou ruim 45.000 euro verlies hebt gemaakt of dat je (doordat je een voorraad van misschien 60.000 of zoiets hebt) winst gemaakt hebt?

 

Dáár gaat het toch om. Of je business rendabel is of niet.

 

 

Dank voor je reactie. Ik vind het in de beginfase eigenlijk vooral belangrijk dat de shop groeit, het aantal bezoekers en de hoeveelheid bestellingen. Ik weet natuurlijk zelf wel ongeveer wat de waarde van de voorraad is en wat dus de resultaten zijn.

 

Ik heb zojuist een fiscalist benaderd en deze geeft me opnieuw aan dat je bij voorraadwaardering gewoon "0" mag invoeren indien je dit consequent doet. Het gaat de fiscus om de omzet en de inkoopwaarde van de omzet en de kosten. Dit was waar ikzelf ook vanuit ging. Dus ergens lijkt het niet een hele gekke gedachtegang geweest, de berichten hierover zijn gewoon erg tegenstrijdig...

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik las je verhaal en dacht OMG, OMG, OMG !

Je laat in 2015 al meteen een dik verlies zien omdat je de voorraad niet opneemt.

Je laat in 2016 verlies zien omdat je de voorraad niet opneemt.

Als de Belastingdienst niet helemaal in slaap is gevallen krijg je hier wel vragen over.

 

De goederenstroom en de balansen zijn bij uitsteek de instrumenten om de geldstroom te controleren en de jaarwinsten te bepalen.

Door het niet opnemen van de voorraad in de balans gaan je resultaten ongekend fluctueren en geef je het ondernemingsvermogen en de jaarwinst onjuist weer.

Dit is in strijd met iedere accountantsregel, de fiscale wetgeving en jurisprudentie omtrent goed koopmansgebruik.

Waar en hoe acumulus dat aan de Belastingdienst heeft gevraagd benieuwd me zeer, eveneens dat jij dat met je studie fiscaal recht niet gehoord hebt.

Maar op de site van de belastingdienst staat het volgende;

 

Voorraad opnemen

 

Je kan de voorraad op balansdatum gewoon tellen en waarderen tegen kostprijs minus incourantheid.

Voor incourantheid bestaan behoorlijk wat regels, besluiten en jurisprudentie.

Het is te verwachten dat je over 2015 en 2016 wel een fikse correctie van je inkomen gaat krijgen.

Jij bent als belastingplichtige verantwoordelijk en ik denk niet dat de Belastingdienst zeer onder de indruk is van het verhaal van acumulus. Het is misschien wel "modern" boekhouden maar ik kan het niet aanbevelen.

 

 

Veel succes!

 

 

Dank voor je reactie! Ik ga de voorraden waarderen en opnemen en ik heb de technische man achter de site inmiddels zo ver dat er een module wordt doorgevoerd waarmee de voorraad automatisch wordt gekoppeld en geteld aan de inkoopprijs. Dus dat geeft iig al snel inzichten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist een fiscalist benaderd en deze geeft me opnieuw aan dat je bij voorraadwaardering gewoon "0" mag invoeren indien je dit consequent doet.

 

Het gaat de fiscus om de omzet en de inkoopwaarde van de omzet en de kosten. Dit was waar ikzelf ook vanuit ging.

 

Ook deze twee bovenstaande zinnen zijn tegenstrijdig. Je zegt dat de fiscus de inkoopwaarde van de omzet wil. Maar als je een voorraad opgeeft van 0 dan geef jij dus in de W/V-rekening de inkoopwaarde van ALLES (inclusief je voorraad-opbouw) op.

 

Mij leek wat hier staat toch redelijk duidelijk:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/bedrijfskosten_en_investeren/investeren_en_inkopen/voorraden_houden/welke_bijzondere_regels_zijn_er_voor_waardering_van_de_voorraad

 

Maar goed. Ik zie dat je gaat tellen ;)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb zojuist een fiscalist benaderd en deze geeft me opnieuw aan dat je bij voorraadwaardering gewoon "0" mag invoeren indien je dit consequent doet. Het gaat de fiscus om de omzet en de inkoopwaarde van de omzet en de kosten. Dit was waar ikzelf ook vanuit ging. Dus ergens lijkt het niet een hele gekke gedachtegang geweest, de berichten hierover zijn gewoon erg tegenstrijdig...

 

 

Hallo,

Als je hem meer gelooft moet je dat gewoon doen. >:( ???

Laat hem wel even een briefje tekenen dat hij gezien zijn advies de boetes betaalt indien van toepassing. ;D

 

Maar hoe bepaal je de inkoopwaarde van de omzet (verkopen) als je de voorraad niet weet?

Want de voorraad is niet verkocht.

 

zie de link;

 

Wat hoort bij uw administratie

 

Succes!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist een fiscalist benaderd en deze geeft me opnieuw aan dat je bij voorraadwaardering gewoon "0" mag invoeren indien je dit consequent doet. Het gaat de fiscus om de omzet en de inkoopwaarde van de omzet en de kosten. Dit was waar ikzelf ook vanuit ging. Dus ergens lijkt het niet een hele gekke gedachtegang geweest, de berichten hierover zijn gewoon erg tegenstrijdig...

 

Nee, totaal niet.

 

Maar ik denk dat je het principe niet helemaal begrijpt. Ik zal een poging wagen:

 

- "Inkopen" (van goederen die je straks gaat verkopen) zijn geen 'kosten'.

- Als je het product hebt verkocht, dan is de "kostprijs van de verkoop" (dat is normaal gesproken dus dan de inkoopwaarde van hetzelfde product) wél 'kosten'.

- En in de tussentijd is dit product (met bijbehorende inkoopprijs) gewoon in je voorraad (op de balans dus, helemaal geen kosten op dat moment).

 

Zo simpel is het. Als handelaar in goederen koop je voorraad in en verkoop je vervolgens uit dezelfde voorraad.

 

En je moet je winst bepalen op basis van goed koopmansgebruik. En dat houdt in dat een handelaar einde van het jaar zijn voorraad moet waarderen en op de balans moet weergeven.

En de kostprijzen zijn alléén de inkoopwaarde van de verkochte goederen.

 

(en dan kan het natuurlijk ook wel gebeuren dat de voorraad minder waard wordt door andere factoren en dat zijn dan ook kosten natuurlijk, maar daar gaat het hier niet over).

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even in Jip en Janneke taal dan:

 

je koopt 3 T-shirts in voor € 10 per stuk = € 30.

Je verkoopt 1 T-shirt voor € 30.

 

Wij vinden dat je € 20 winst maakt, op dat ene T-shirt.

Jij vindt, nou ja je klankbord, dat je geen winst maakt, inkomsten = uitgaven

De belastingdienst vindt dat je € 20 winst maakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.