• 0

MvA verhuren vanuit Holding aan BV

Hoi allemaal ik ben nieuw binnen dit forum.

 

Ik heb een metaalbewerkingsbedrijf die leuk begint te groeien. Dit is een bv, zeg maar werk bv.

 

De administratie doe ik voor een groot zelf (dat lukt best goed). Nu heb ik ook een holding bv gestart. Deze twee bedrijven worden aan elkaar gekoppeld door middel van een fiscale eenheid voor btw en VPB.

 

In de bv heb ik een auto, machines en computers die ik wil verkopen aan de holding. En dan deze verhuren aan de bv, dit ivm risico mocht het misgaan met de werk bv.

 

Nu heb ik wel een idee voor een huurformule maar weet nier of hier richtlijnen voor zijn.

 

Ik dacht zelf aan een formule als geïnvesteerd bedrag * 20% (afschrijving) +5% (verzekering, houdsterbijdrage enz.) en over deze uitkomst dan een opslag van 8% (rente opslag).

 

Is dit een idee qua marktconform huur of zie ik iets over het hoofd? Wat vinden jullie wat ik zou moeten doen. Het blijft toch een vestzak-broekzakoperatie.

 

Groet,

 

Arthur van Benten

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Arthur, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Nu heb ik ook een holding bv gestart. Deze twee bedrijven worden aan elkaar gekoppeld door middel van een fiscale eenheid voor btw en VPB.

Heb je niet van je werk BV een holding gemaakt, maar er een losse holding bovengezet? Is de holding dan wel eigenaar van de aandelen van de werkbv geworden? En zo ja, hoe? Verkoop?

 

In de bv heb ik een auto, machines en computers die ik wil verkopen aan de holding.
Waarom zou de holding iets kopen dat al eigendom is van de holding? Lijkt me niet erg zakelijk. En zo wel: dan betaal je wellicht ook nog VPB in de werkmij over deze verkoop! ( Dat was - bijvoorbeeld - niet nodig geweest als je de werkmij holding had gemaakt en alleen de activiteiten had laten zakken in een nieuwe werk BV)

 

Het blijft toch een vestzak-broekzakoperatie.

Alleen mits goed uitgevoerd :) Mijn advies is om hier toch een fiscalist naar te laten kijken.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Mogelijk is er verwarring ontstaan, in m'n eerste bericht. Ik bedoelde dat ik voornemens ben om een Holding structuur op te zetten. Goed om te lezen dat ik beter van de werk bv een holding kan maken.

 

Blijft nog wel de vraag staan hoe belast ik mijn Materiaal actief naar de nieuwe werk bv?

 

Dien ik hiervoor contracten op te stellen tussen de holding en de werk bv?

 

Dank overigens voor de snelle heldere antwoorden.

 

Groet,

 

Arthur van Benten

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

De huurprijs moet "zakelijk" zijn.

Dat wil zeggen "at arm's lenght"

dat wil zeggen zoals je het met derden zou doen

oftewel zou handelen in het economisch verkeer.

 

Een redelijke onderbouwing op basis van economische principes getoetst aan marktprijzen zou moeten volstaan. Houd je wel rekening met "Overhead" kosten en een toeslag voor risico en winst die in het economisch verkeer ook zou worden berekend?

Het is zoals je begrijpt een grijs gebied.

Het lijkt wat theoretisch omdat er in eerste instantie een fiscale eenheid wordt gevormd maar ook die moet ooit weer eens ontbonden worden. Bij een te hoge of te lage interne verrekenprijs word je geconfronteerd met informele kapitaalstortingen en/of dividenden.

Nu is dat bij BV's onderling, gezien de deelnemingsvrijstelling, minder pijnlijk dan met een dga Inkomstenbelasting transactie.

Het is gerelateerd aan "transfer pricing" internationaal wat momenteel gezien internationale belastingontwijking een verhoogde aandacht van politiek en overheden heeft.

Wat wel weer tot een stortvloed regelgeving en jurisprudentie zal leiden.

(Soxs, Sucks :)).

Ik zou de huurprijs (althans de rekenmethode) even vooraf voorleggen aan de Inspecteur en om een standpuntbepaling vragen.

Better be sure than sorry :) .

Neem het maar mee in de Holding constructie opzetten.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Artikel 8b Wet vennootschapsbelasting;

 

1

Indien een lichaam, onmiddellijk of middellijk, deelneemt aan de leiding van of het toezicht op, dan wel in het kapitaal van een ander lichaam en tussen deze lichamen ter zake van hun onderlinge rechtsverhoudingen voorwaarden worden overeengekomen of opgelegd (verrekenprijzen) die afwijken van voorwaarden die in het economische verkeer door onafhankelijke partijen zouden zijn overeengekomen, wordt de winst van die lichamen bepaald alsof die laatstbedoelde voorwaarden zouden zijn overeengekomen.

2

Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing indien een zelfde persoon, onmiddellijk of middellijk, deelneemt aan de leiding van of aan het toezicht op, dan wel in het kapitaal van het ene en het andere lichaam.

3

De in het eerste en tweede lid bedoelde lichamen nemen in hun administratie gegevens op waaruit blijkt op welke wijze de in dat lid bedoelde verrekenprijzen tot stand zijn gekomen en waaruit kan worden opgemaakt of er met betrekking tot de tot stand gekomen verrekenprijzen sprake is van voorwaarden die in het economische verkeer door onafhankelijke partijen zouden zijn overeengekomen.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.