• 0

IB2016 - vraag herinvesteringsreserve blokkeert aangifte

Ben begin vorig jaar kleine adviesonderneming gestart - eenmanszaak - na pensionering.

Heb juist in 2015 juist voor startdatum gekochte laptop met software en accessoires uit prive ingebracht en voer deze op balans op onder materiele vaste activa en schrijf hierop af. Aan de passiva zijde van de balans voer ik begin 2016 de boekwaarde op plus een startkapitaal en eind 2016 de nieuwe boekwaarde plus startkapitaal en behaalde winst. Echter krijg bij invullen aangifte de vraag naar specificatie herinvesteringreserve waarbij ik o.a. het vervreemde bedrijfsmiddel moet invullen met jaar van vervreemding etc., maar ik vervreemd niets want ben juist gestart.

Waar gaat het fout en welke actie moet ik nemen, want ik kan nu niet verder.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aan de passiva zijde van de balans voer ik begin 2016 de boekwaarde op plus een startkapitaal en eind 2016 de nieuwe boekwaarde plus startkapitaal en behaalde winst.

Bezittingen (geld en goederen) in de activa >> afschrijvingen in de W&V-rekening >> boekwaardes einde boekjaar komen automatisch in de activa (tenzij je de hele boekhouding nog handmatig doet).

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Waar gaat het fout en welke actie moet ik nemen, want ik kan nu niet verder.

 

Het gaat fout doordat je direct alles in de aangifte wil plaatsen.

Je moet uitgaan van een 'simpele' boekhouding die aansluit bij de aangifte.

 

Simpele boekhouding heeft 4 kolommen:

Lasten, Baten, Activa, Passiva

debet, credit, debet, credit.

Lasten & Baten is de W&V rekening.

 

Elke boekhoudtransactie (mutatie) heeft een credit en debet invulling.

Dus als je iets op activa plaatst (investeert) moet er ook iets geplaatst worden op een credit zijde.

Bijvoorbeeld prive storting.

 

Wanneeer je afschrijft vermindert men de activa (schijnpassiva) en komt het in evenwicht op Lasten.

Enzovoorts.

 

Indien je hiermee goed op weg bent, komt pas de aangifte op de datum van 31-12-jaar en is het geen probleem meer.

 

Link naar reactie
  • 0

Waar gaat het fout en welke actie moet ik nemen, want ik kan nu niet verder.

 

Het gaat fout doordat je direct alles in de aangifte wil plaatsen.

Je moet uitgaan van een 'simpele' boekhouding die aansluit bij de aangifte.

Mee eens. Zelf probeer ik zoveel mogelijk de termen te hanteren die in de IB aangifteprogramma van de BD gebruikt worden. Daarnaast heb ik een aparte sheet gemaakt met exact de posten en controle regels die ik invul voordat ik begin met de aangifte en uiteraard begin ik pas met de aangifte als alle controles kloppen. Dan is het vervolgens letterlijk de cijfertjes copy-pasten van de sheet naar de IB aangifte.

 

@TS. Afhankelijk van de waarde zou ik het gewoon willekeurig afgeschreven hebben. Bij een laptop denk ik aan een bescheiden bedrag dat het financieel weinig voordeel heeft om over meerdere jaren af te schrijven. Maar klopt het wel dat de laptop die je in 2016 ingebracht hebt dan op de beginbalans staat? Op 1-1-2016 00:00uur had je de laptop immers zakelijk gezien nog niet. En als je start met een onderneming dan heb je in principe niets te maken met een beginbalans omdat je dan nog geen bezittingen en/of schulden hebt ed.

 

Link naar reactie
  • 0
Maar klopt het wel dat de laptop die je in 2016 ingebracht hebt dan op de beginbalans staat? Op 1-1-2016 00:00uur had je de laptop immers zakelijk gezien nog niet.
Bij de start van de onderneming zal TS reeds een aantal privé-bezittingen hebben die hij in zijn bedrijf gaat gebruiken.

 

Denk hierbij een auto, gereedschap, elektrische apparaten, contant geld in kas of geld op een bestaande prive-bankrekening die hij voor de onderneming gaat gebruiken.

 

Deze privé-bezittingen zijn dan gefinancierd met eigen vermogen en deze worden weergegeven op de beginbalans van de onderneming.

 

Overigens ... een beginbalans start niet altijd op 01-01-xxxx

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de goede adviezen maar ik heb de gegevens correct ingevoerd, zo bleek ook vandaag uit een gesprek met een bevriend accountant. Waarom ging het dan fout?

In de aangifte heb ik daar waar ik geen bedragen in te vullen had het getal nul ingevuld - met de denkwijze dat ik wilde aangeven dat de bedragen nihil waren en niet vergeten in te vullen - maar bij de post herinvesteringsreserve is de nul kennelijk gezien als een bedrag waardoor ik niet verder kon.

Door simpelweg de nul te verwijderen verliep het [proces verder vlekkeloos.

Dus dank voor de adviezen en dank aan de Belastingdienst voor software-issue met de logica nul=iets.

De slogan "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker " is voor mij door de vele invulpogingen verworden tot "makkelijker kunnen we het wel maken, maar daardoor lang niet altijd leuker".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.