• 0

Prosumers....

alles draait dus om de pro-actieve consument. Werden er voorheen producten gemaakt of diensten geschapen die door de marketingtactieken aan de man gebracht werden, tegenwoordig heeft de consument een actieve(re) rol gekregen. Het internet, waaronder forums, biedt de klant de mogelijkheid om vooraf exact te bepalen wat hij wil, en dankzij de brede beschikbaarheid van informatie is hij een steeds actievere rol gaan innemen. Hiermee is het voor aanbieders ook lastiger geworden een klant voor langere tijd te binden.

 

Mijn vraag of discussiepunt is echter, is de Prosumer uit de lucht komen vallen of bestond hij al langere tijd en is nu pas op de voorgrond getreden?

 

Als ik een voorbeeld uit de verzekeringswereld mag gebruiken. De consument was mijns inziens vroeger al pro-actief met zijn tussenpersoon echter nu is dezelfde consument pro-actief met het vergelijken op o.a. internet.

 

Hoe zien jullie dit en.. wat is de prosumer in de toekomst?

::)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat er tegenwoordig veel meer consumenten zijn die bij een bewuste aankoop vanalles gaan vergelijken: veel meer dan vroeger. En dit zal in de toekomst steeds meer zo gaan.

 

Maar, het is wel zo dat een consument zich nog redelijk makkelijk iets laat aansmeren. Dus incidentele koopen.

 

Je kunt echter wel inspelen op het gedrag van zo'n consument. Niet alleen in de vorm van optimalisatie van je product, maar ook in het laten overstappen van Leverancier X naar jou. Normaal had jouw concurrent een groep klanten, en had jij een groep klanten. Nu is het flexibeler (vooral door het internet) en komen de klanten van de concurrent ook makkelijker naar jou.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik prosumer iets verduidelijken.

De interactieve consumptie betekent dus niet alleen een betrokkenheid van de consument bij de totstandkoming van het product of de dienst, maar ook dat de consument zicht heeft op het daarbij behorende dienstverleningsproces. In dit kader wordt de klant gezien als een prosumer, hetgeen een samentrekking is van de woorden producer en consumer of pro-active consumer. De klant is dus naast consument ook een beetje producent van de dienst. Het is dus van belang dat de klant weet welke rol hij/zij wordt geacht te spelen in het dienstverleningsproces. De bediening in een selfservice-restaurant laat namelijk zeer lang op zich wachten.

 

Maar nogmaals mijn vraag of discussiepunt is echter, is de Prosumer uit de lucht komen vallen of bestond hij al langere tijd en is nu pas op de voorgrond getreden?

 

En daarop toegevoegd, wat zijn ervaringen met deze prosumers (binnen de verzekeringswereld)?

Link naar reactie
  • 0

 

De prosument is ouder dan de consument. Die laatste is ontstaan na de industriële revolutie, waardoor de rollen van productie en consumptie verder gescheiden werden. Het hele fenomeen vervreemding is daarop gebaseerd. De industriële revolutie maakte massaproductie en -consumptie mogelijk. Daar is massamarketing uit voortgekomen. Nu gaan we weer terug naar de consument die zelf (met hulp van de industrie) zijn eigen dingen en diensten samenstelt.

 

De term prosumer kwam echter een paar jaar geleden in zwang, toen slimme marketeers signaleerden dat ondernemingen zoals IKEA een deel van de assemblage en het transport aan de consument overlieten, in ruil voor lagere prijzen. Het is wel een leuke observatie, maar iedereen die zijn eigen soep en stampot maakt is eigenlijk een prosumer. En als ik zelf naar mijn vakantiebungalow rijd, ben ik een proreiziger. Het zijn rollen. Het ene moment willen we helemaal in de watten gelegd worden, het volgende moment willen we zelf aan de slag.

 

Een beetje van mezelf en een beetje van Maggi ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt net zo simpel als dat outsourcen ook niet van deze tijd is, maar al jaren bestaat....alleen dat het in een nieuw hoesje is gestoken.

 

 

Vraag die nu bij mij opkomt is, hoe kunnen service-biedende bedrijven er voor zorgen dat deze prosumers tevreden worden gehouden? Hoe kunnen bijvoorbeeld financiële instellingen (verzekeraars) in springen bij de 'weder-opkomst' van prosumers?

 

Interesting... :D

 

Weet iemand interessante websites mbt dit onderwerp?

Link naar reactie
  • 0

 

In financiële dienstverlening zijn direct writers een eerste golf van aanbieders die een deel van de service ingekrompen hebben (geen tussenpersonen meer). Die intermediair was eigenlijk het minst prosumptieve distributiekanaal. Internet, en in het bijzonder self-service draagt daaraan bij, doordat de klant een groter deel van de handelingen voor zijn rekening neemt. Vergelijk de kosten van een internetbank met een klassieke loketbank en je ziet dat ook financiële dienstverleners enorm profiteren van prosumers.

 

Nieuwe verzekeringsdiensten zouden kunnen zijn: actief polisbeheer, pay-per-use en wellicht service-extensies per domein. Aan een brandverzekering zou bv brandpreventie gekoppeld kunnen worden.

 

Over zelfservice bij banken en verzekeraars is toch wel wat bekend, maar wat wil je ermee doen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer voor mijn scriptie omtrent prosumers binnen de verzekeringsbranche nieuwe ideeën en andere kijk op zaken op te doen via forums. 8)

 

Ik ben van mening dat mensen op forums veelal verschillende meningen hebben, waardoor ik voor mijn onderzoek de verschillende kanten goed kan bekijken en analyseren. Tevens worden op forums vaak ervaringen gedeeld, waar ik misschien ook iets aan kan hebben bij mijn onderzoek.

Link naar reactie
  • 0

Laten we maar kijken - Ik vind dit een leuk onderwerp om naar Commercie en Marketing te verhuizen hoor : you're welcome

 

Over Prosumers : dit is inherent aan dienstverlening : de consument is vrijwel altijd een inherent onderdeel van de dienst. Denk aan een restaurant zonder mede-gasten : dan wordt duidelijk dat die andere mensen je waardering van de dienst positief beinvloeden.

 

En dan de financiele dienstverlening . Nee, dat zijn niet de meest progressieve dienstverleners in de wereld, nee. Gelukkig hebben we direct writers die slim, snel en goedkoop bieden wat we al genoegzaam kennen. internet maakt het wat dit betreft nog gemakkelijker met vergelijkingsdiensten.

Een aardig voorbeeld zou bijv. zijn een dienst waarbij heel eenvoudig iemands levensloop wordt getoond met waarschijnlijke gebeurtenissen, die nogal van belang zijn voor je (financiele) leven. Alleen al hier stapsgewijs door lopen zorgt voor veel inzicht wat je allemaal mee gaat maken. En op dit bewustzijn is financial planning gebaseerd : er zijn dingen die gebeuren op lange, midden- en korte termijn. Door voor elk van die termijnen geld weg te leggen/gebruiken, krijg je een stuk prettiger gevoel, dan alles in een spaarpot of alles beleggen.

Als dienstverlener help je je consument hiermee bewust te maken van belangrijke zaken in het leven en kan je hierbij je producten en diensten aanbieden.

 

Ander voorbeeld : geef een consument de mogelijkheid alle verzekeringen en financiele producten op een rijtje te zetten en vertel hem/haar of hij/zij opvallend goed/slecht/gemiddeld verzorgd is. Wat zijn/haar profiel is in termen van verzekerd zijn, beleggen, e.d..

Respectievelijk : of je jezelf niet oververzekerd. Of je bepaalde producten helemaal niet nodig hebt en of je anderen niet als een speer moet aanschaffen.

 

Ander voorbeeld : laat een consument zijn eigen profiel uitkiezen en toon dan de grootste risico's van dit profiel. Niet om bang te maken, maar gewoon om te informeren. Reaal maakt in zijn reclame hier een grapje mee, maar ik zou het bijv. erg handig vinden om te weten dat als je ondernemer bent, de kans x-keer groter is dat je je huis kwijt raakt dan als je werknemer bent. Of andere Best Practices a la : je hebt grote kans failliet te gaan in het 3e jaar, doordat je opgebouwde klanten niet meer (op tijd) wensen te betalen. Hoop bewustwording in deze gevallen.

 

Idem als bovenstaand, maar dan bijv. met beleggen.

 

Pfff...ben alweer klaar. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel bezig een web-log te maken m.b.t. prosumers. De eerste artikelen heb ik reeds geplaatst.

 

http://prosumer.web-log.nl

 

Mochten er reacties zijn verneem ik die graag, op dit forum, dan wel op het web-log. 8)

 

Ik ben van plan om de volgende onderdelen op het web-log te zetten, wanneer er tijd voor is:

 

De rol van de prosumer binnen de verzekeringswereld

De prosumer vroeger (binnen de verzekeringswereld)

De prosumer nu (binnen de verzekeringswereld)

De prosumer in de toekomst..? (binnen de verzekeringswereld)

Hoe dienen dienstverleners met prosumers om te gaan?

 

 

Alvast bedankt,

 

Stefan

Link naar reactie
  • 0

 

Nou je brouwt er wel een soepje van.

 

Eerst definieer je prosumer als samentrekking van (naar keuze) producer/consumer en professional/consumer en dan maak je er zelf pro-active consumer van. Zo verwatert het begrip.

 

Dan komt er een heel verhaal waarin je servuctie behandelt en diensten onderscheidt op hun ervaringsaspect (restaurant, concert) of resultaatgerichtheid. Maar de relatie met prosumisme is een beetje verdwenen. Okay, via een bochtje. Voor de ervaring ben je immers zelf ook verantwoordelijk. In een restaurant moet je zelf je vlees snijden.

 

Het geheel hinkt op twee gedachten. Ergens ligt waarschijnlijk een concrete vraag / probleemstelling: wat kan een verzekeraar met het fenomeen prosumer? Maar nou wil je het hele domein gaan beschrijven in een blog. Kijk eerst eens goed om je heen, want je bent niet de enige die daarmee bezig is, en er zijn inmiddels al weer heel nieuwe buzz-worden:

 

* co-creation

* self-service

* customer-made (zie deze link)

* open source marketing

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer dmv de verschillende onderdelen die ik heb genoemd:

De rol van de prosumer binnen de verzekeringswereld

De prosumer vroeger (binnen de verzekeringswereld)

De prosumer nu (binnen de verzekeringswereld)

De prosumer in de toekomst..? (binnen de verzekeringswereld)

Hoe dienen dienstverleners met prosumers om te gaan?

 

een antwoord te kunnen geven op mijn centrale vraag die luidt:

 

Hoe heeft de prosumer zich binnen de verzekeringswereld ontwikkeld?

 

Ik ben van mening dat ik het servuctieproces niet links kan laten liggen als ik over de prosumer schrijf omdat dit (gedeeltelijk) samenvalt.

Daarnaast hoop ik door de vraagstelling die ik (nu wel) in mijn blog heb gezet dat het één en ander een stuk duidelijker is. Want als de mensen op het forum het niet snappen zal mijn professor de link ook wel niet kunnen vinden.

 

 

:D En lol, ik hoop dat de thread niet misselijk wordt van t heen en weer geslinger door het forum. Commercie-Marketing -> School& Studie -> Commercie-Marketing 8)

Link naar reactie
  • 0

 

Okay, andere invalshoek. Voor de droge soep-fabrikant is droge soep het product. Prosumptie is daar water aan toevoegen en eventueel wat verse groenten en natuurlijk gehaktballetjes

 

Voor de spijkerfabrikant zijn spijkers het product. Voor de consument zijn die spijkers ingredienten die samen met hout tot een kast of een bed leiden. Zo'n bed kan je ook kant en klaar kopen. IKEA heeft zulke bedden, alleen moet je die zelf in mekaar zetten. Ook dat is prosumptie.

 

Voor de verzekeraar zijn verzekeringen het product. Voor de consument zijn verzekeringen een bijkomstigheid bij belangrijke zaken als het bezit van een auto, een huis, bij een reis of tegen kosten van ziekte. Die consument koopt niet primair een product of dienst, maar een zekerheid. Prosumptie zou zich op die niveau's kunnen richten. Product: samenstellen verzekering. Dienst: self-service bij aanvraag of afhandeling. Zekerheid: risico-reductie. In het laatste geval kan de verzekeraar bv suggesties doen om het risico te verkleinen. je ziet dat al bij ziektekostenverzekeringen: een gezonde levensstijl wordt beloond met lagere premies. Verzekeraars stimuleren prosumptie van gezondheid.

 

En nu hou ik effe op ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat is volgens jullie de belangrijkste pro-actieve rol van een consument bij verzekeringen?

 

 

De rol van de prosumer binnen de verzekeringswereld kan gesplitst worden naar het ervaren van de dienst en het gebruik van het resultaat van de dienst.

 

Ervaren van de dienst

Het ervaren van de dienst bij verzekeren is minimaal. Verzekeringen zijn een bijkomstigheid bij zaken als het bezit en beveiligen van de waarde van een auto, een huis of bij een reis of tegen kosten van ziekte. De ervaring wordt opgedaan tijdens de uitleg van een verzekeringsadviseur omtrent een bepaalde verzekering. Het ontastbare van een dienst wordt door de uitleg gedeeltelijk tastbaar gemaakt door bijvoorbeeld polissen en contracten. Dit is het ervaren van de dienst.

Pro-actief handelen is bijvoorbeeld vóór een gesprek met de adviseur de verschillende verzekeringen op internet te bekijken om ze te vergelijken. Hierdoor heeft de consument meer kijk op de verzekeringen en de plus- en minpunten hiervan.

 

Gebruik van het resultaat van de dienst

Het gebruik van het resultaat bij verzekeringen, de zekerheid hebben met betrekking tot bijvoorbeeld het verlies van goederen dat gecompenseerd wordt is fijn om te hebben. Toch blijft het iets waar ogenschijnlijk niemand echt op zit te wachten. Immers niemand wil dat er iets wordt gestolen of kapotgaat, toch is het in de huidige maatschappij noodzaak om verzekerd te zijn.

Het moment waarop iets dan toch wordt gestolen of kapotgaat is het moment waarop het meeste contact is tussen verzekeraar en verzekerde.

Pro-actief wordt hier bijvoorbeeld onderhandeld met betrekking tot vergoedingen.

 

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Link naar reactie
  • 0

Mmm...lastige deze. Zeker in Nederland, waar tussenpersonen de klant vrij veel afhouden van details die misschien vervelend zouden kunnen zijn.

 

Ik denk het opzoeken van de verschillende polissen op internet is nog het meest proactief. Het aantal mensen dat ik ken dat zich echt interesseert in de eigen risico's is minimaal. (Zou overigens wel handig zijn, a la die reclame van Reaal :"35% van de mensen die dit lezen denkt dat het ook wel handig zou zijn om meer te weten van hun risico's".)

 

Gebruik van de dienst : zeker niet proactief te noemen, tenzij je Tokkie heet of fraudeur van beroep bent. Mensen die iets vervelens overkomt zijn vaak zo uit het veld geslagen dat proactief het laatste is wat ze willen zijn.

 

Zou het anders kunnen ? Is wel een leuk idee voor een site : voer je gegevens in (man, vader, huiseigenaar, autorijder), druk op de knop en krijg de risico's te zien die je loopt om verschillende ongelukken te overkomen. Beetje a la http://deathclock.com/. Wie weet of mensen dan hun eigen risico-gedrag gaan wijzigen !

Link naar reactie
  • 0

Nog steeds druk bezig... probeer alles in een website te verwerken, maar de klok lijkt tegen me te zijn. Òf ik ben te laat begonnen...laten we het maar op het laatste houden.

 

Ik probeer wat knaps van de prosumer van vroeger (max. 30 jaar terug) te maken, en blijf ook een beetje steken bij de prosumer van de toekomst.

 

Een onderwerp met weinig informatie, lastig, maar daarom juist zo interessant.

Link naar reactie
  • 0

Misschien nog wat voorbeelden van de prosumer uit het verleden :

 

- Vroeger hadden nog vrij veel mensen dienstmeisjes, chauffeurs en andere bedienden - no more

- Vroeger werd je bij de drogist en levensmiddelenhandel bediend door gemiddeld 3 mensen, die alles voor je wogen en in aparte zakken aan je gaven - nu hebben we de supermarkt met voorverpakte middelen en geen bediening meer in sight.

- Vroeger (100 jaar terug) maakte mijn overgrootvader schoenen standaard op maat voor zijn klanten. Mijn vader herinnert zich nog dat hij op de zolder speelde met honderden houten voeten met de namen van de klanten van opa er op. En toen kwam de standaard schoen van Bata en weg was het emplooi. Prosumer ? Hierna kon de klant dus zelf zijn schoenen uitkiezen op basis van uiterlijk en functie, ipv dat de schoenmarker altijd nodig was.

- Zelfde voor : pakken

 

Eigenlijk, als ik zo de voorbeelden bekijk, is prosumerschap echt pas mogelijk geworden door verregaande standaardisatie. Dit laatste is sinds 100 jaar opgekomen. Vooral de voorbeelden uit de autoindustrie zijn bepalend geweest voor veel andere branches.

Zozeer zijn we gewend geraakt aan personeelsloos kopen, dat het moeite kost om deze tijd terug te halen. Vroeger moet het hebben gewemeld van de mensen als je ging kopen.

Vergelijk dat maar eens met een website nu !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.