• 0

Hoe verwerk ik een earn-out in mijn openingsbalans voor de bank?

Hallo,

 

even een vraagje, heb al gekeken maar kan daarop geen antwoord vinden.

 

Situatie: Ik heb een eenmanszaak opgericht om een VOF (althans de activiteiten daaruit) over te nemen. De vraagprijs is 100.000, globaal opgesplitst als volgt: 40.000 activa en 60.000 goodwill.

 

Van de koopprijs staat 50.000 euro vast, en 50.000 wordt eventueel in vijf jaarlijkse termijnen nog betaald, als een bepaalde omzet/winst wordt behaald. Ik noem het in topicstart een earn-out, dat is feitelijk natuurlijk niet helemaal juist denk ik, maar hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel. Het heeft veel van een earn out regeling zeg maar.

 

Voor een stukje financiering (ik weet hoe moeilijk dat is, maar gaat positief) heb ik een openingsbalans nodig. Nu is dat verder niet zo ingewikkeld, maar mijn vraag is hoe ik dat moet verwerken met de "earn-out". Normaal zou het natuurlijk simpel zijn, koopprijs een ton, activa 40.000 en goodwill 60.000.

 

Het gaat dus niet om fiscaal, maar puur naar de bank ter ondersteuning van mijn aanvraag.

- Zet ik dan nu koopprijs op 50.000 en dus 40.000 aan activa en 10.000 aan goodwill?

- En neem ik daarnaast een voorziening of zo op voor die overige 50.000? En zo ja wat staat er tegenover die voorziening aan de andere kant van de balans?

- Of moet het heel anders? :-\

 

Ik hoor heel graag. Dank vast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even afgezien van je vraag het volgende:

Zou je die 60.000 goodwill niet al direct compleet op de balans moeten zetten? Je kunt deze met een eenmanszaak n.l. over 10 jaar afschrijven en dat levert dus 6.000 extra druk op je winst op elk jaar. Als je de goodwill tegen 10.000 op de balans zet dit jaar dan kan dat denk ik niet.

 

Aan de andere kant is het dus maar de vraag of je 60.000 als goodwill op mag nemen omdat dit nog geen zekerheid is omdat er een earn-out regeling is. Maar dat was dus je vraag.

 

Indien bij verkoper de deelnemingsvrijstelling van toepassing is, dan zijn die earn-out betalingen niet aftrekbaar bij de koper. Dus dat is ook iets om mee te nemen (de aftrekbaarheid). Want dat kan je zomaar ergens in de 24.000 euro schelen over die 10 jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

@Rik

 

Inderdaad, dat is dus ook mijn vraag. Hoe ik dit moet verwerken.

 

En de deelnemingsvrijstelling is überhaupt bij verkoper niet van toepassing. Die (na)betalingen komen gewoon in hun VOF terecht zeg maar. Dus dat maakt geen verschil.

 

Link naar reactie
  • 0

En de deelnemingsvrijstelling is überhaupt bij verkoper niet van toepassing.

O, wacht. Ja, het gaat om een VOF dus er is geen deelnemingsvrijstelling.

 

Overigens lijkt mij de vraag of earn-out betalingen aftrekbaar zijn voor jou wel heel erg van belang. Dat scheelt een heleboel. Goodwill is dat dus wel over een periode van 10 jaar. Maar mij lijken earn-out bedragen dan dus niet aftrekbaar (en dus zul je die op dezelfde manier moeten financieren als die 50.000, uit privé). Want anders zou iedereen niet meer werken met goodwill maar gewoon een earn-out voor 1 of een paar jaar vaststellen en direct die earn-out aftrekken.

 

Als het klopt dat die earn-out bedragen niet aftrekbaar zijn dan hoeven ze overigens dus ook niet op de balans.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Marco,

 

Hoe is de regeling in het contract verwoord?

Is het een "voorwaardelijke" schuld af te lossen tenzij,

of een voorwaardelijke schuld te betalen indien,

of is het een overnameprijs plus een aandeel in de winst indien...?

 

Voor de bank zou ik uitgaan van het meest waarschijnlijke scenario.

Het zou vreemd zijn om bij een financieringsaanvraag te twijfelen over het welslagen van je onderneming.

Zonder in te willen gaan op fiscale zaken zou ik het opnemen als een Investeringsverplichting Immateriële Activa (Goodwill) (onder activa en onder schulden) met toelichting.

In de toelichting op de balans of de W&V rekening kun je dan aangeven dat het een voorwaardelijke regeling is.

Naar de bank lijkt het mij logisch dat een "earn out" ook uit de gegenereerde middelen (winst) wordt betaald.

Houd je rekening met ondernemersloon (Wat je privé nodig hebt om van te leven plus belastingen.)?

Heb je voldoende informatie om een financieel plan (met balans, resultatenrekening, geldstroomoverzicht en specificatie ondernemersloon (privé)) te maken voor de komende 5 jaar?

 

Veel succes,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

60.000 als goodwil opnemen met "earn-out bedrag" als verplichting. Met goede toelichting!

Houdt er bij financieringsaanvraag rekening mee dat de bank goodwill in mindering brengt ter bepaling aansprakelijk vermogen. Bij toekennen financiering zal aflossing bedrag "earn-out" mogelijk achtrgesteld moeten worden ( m.a.w. pas afgelost mogen worden nadat bankfinanciering is afgelost)

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden alvast! Het is inderdaad een bedrag dat betaald wordt als de onderneming een bepaalde omzet/winst maakt.

Als ik dus @Marco goed begrijp, gewoon de hele ton in de openingsbalans nu al opnemen, waarvan dus 60.000 goodwill met een goede omschrijving. Die earn-out is sowieso achtergesteld aan de bank inderdaad.

 

Alleen zit ik dan nog met het volgende, maar ik weet niet of dat op dit forum thuis hoort of dat jullie daar ideeën over hebben. Wat nu betaald moet worden is 50k, waarvan ik 30k. zelf ga betalen en 20k. als bankfinanciering probeer binnen te halen. Dat is natuurlijk een veel aantrekkelijker plaatje dan wanneer we het omzetten in 100k. koopprijs, waarvan 30k. zelf betalen 20k. bank en 50k. vorige eigenaar als het ware. Het gaat me dus puur om de openingsbalans ten opzichte van de bank. Iemand nog aanvullende tips?

Link naar reactie
  • 0

50k als achtergestelde lening op de balans meenemen.. Door die achterstelling wordt het aanspakelijk vermogen voor de bank enigszins acceptabel en is m.i. alleen de jou gepresenteerde exploitatie van belang. Verkoper dient dan wel akkkoord te gaan dat hij alleen afgelost gaat worden nadat die banklenlening is ingelost. Hij zal die achterstelling moeten accorderen

 

Je zult de bank ook ervan moeten overtuigen dat jij alles in je hebt om de voorgenomen exploitatie te kunnen realiseren.

Link naar reactie
  • 0

.....Koopprijs, waarvan 30k. zelf betalen 20k. bank en 50k. vorige eigenaar als het ware..... Iemand nog aanvullende tips?

 

Je zou een CV kunnen gebruiken waarbij de oude eigenaar CV wordt die na enkele jaren wordt uitgekocht.

Het verschil van de vorige eigenaar als CV of als schuldenaar is m.i. slechts theoretisch.

Geen geld is geen geld in mijn visie :).

 

Fiscaal kan een CV zelfs aantrekkelijker zijn.

 

Opvolging middels CV pag 12

 

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.