• 0

Waarom erfpacht overnemen? wie helpt mij verder

Goededag leden van Higherlevel,

 

Ik heb een vraag waar ik zelf het antwoord niet op weet en kan vinden.

 

De situatie is als volgt:

 

Mijn vader heeft een stuk land als eigendom ongeveer 2 hectare met als enige doorgang naar 10 hectare waarvan hij de erfpacht heeft.

 

Hij pacht dit van een stichting maar de gemeente wilt deze grond graag hebben om op te bouwen.

 

Helaas is zijn gezondheid niet meer wat het was en wilt hij dit graag aan mij overgeven.

 

Wat is hiervan mijn/ ons voordeel om dit over te geven?

Wat kan ik hier mee in de toekomst?

Welke rechten krijg ik hier van?

Kost dit mij meer geld dan het ooit kan opleveren?

Bij wie kan hiervoor terecht?

 

Excuses voor de vele vragen, ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een vraag waar ik zelf het antwoord niet op weet en kan vinden.

Heeft je vader dit in eigendom of zijn onderneming? Gaat het om doorgeven aan jou of jouw onderneming? Het klinkt niet als een ondernemersvraag.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je ondernemersvraag wordt dan, als ik het goed begrijp: is het zinvol om een erfpacht in mijn onderneming te hebben?

 

Wat is hiervan mijn/ ons voordeel om dit over te geven?

Dat ligt er aan. Let wel dat als je vader je dit geeft, je daarover waarschijnlijk wel schenkbelasting moet betalen op basis van de werkelijk waarde.

 

Wat kan ik hier mee in de toekomst?

Dat ligt er aan. Hoe lang loopt de erfpacht nog, wat zijn de voorwaarden, enzovoorts...

 

Welke rechten krijg ik hier van?

Dat ligt er aan. Welke rechten staan er in de erfpacht? Weet je wat een erfpacht in het algemeen inhoudt?

 

Kost dit mij meer geld dan het ooit kan opleveren?

Dat ligt er aan. De batterij van mijn glazen bol is niet voldoende opgeladen. Wat kost het en wat levert het op? Wil je winst maken op de erfpacht zelf misschien, of de grond expoiteren? Het is als vragen: is het zinvol om een tractor aan te schaffen?

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je zou in de plaats stelling kunnen aanvragen bij die stichting.

Of je dit krijgt als je geen grondgebonden ondernemer bent is de vraag. Eigenlijk kan de stichting de pacht opzeggen omdat je vader waarschijnlijk 65 is geweest en geen bedrijf meer op die grond heeft.

 

Ik denk dat het jouw bedoeling is om de waarde vermeerdering door bestemmingswijziging te incasseren (pachtersdeel). Dat zal wel lastig worden als er al een voornemen van de gemeente op rust. (bijvoorbeeld een voorontwerpbestemmingsplan o.i.d.) De waardevermeerdering heeft dan al (deels) plaatsgevonden.

 

Link naar reactie
  • 0

Een woonwijk van 10 hectaren (als die er ooit komt) met één ontsluiting, daar geloof ik niks van! 8)

 

Ik zou me als familie primair laten adviseren over de grond in eigendom, secundair over het pachtdeel (wanneer loopt deze af?), maar dit heeft niks met actief ondernemerschap te maken...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.