• 0

voorziening in boekhouding en wie moet dit betalen na opheffen VOF

Ik heb een VOF waarvan afgesproken is dat deze 1 mei jl. opgeheven zou worden. Nu zijn er diverse voorzieningen in de fiscale boekhouding opgenomen van de jaren 2015 en 2016. Zoals accountantskosten, omzet- en loonbelastingen.

Er ligt een opheffingsakte, waarin aan de hand van de cijfers ( incl. de voorzieningen) bepaald is hoeveel ieders aandeel in het bedrijf is. Ieder krijgt een deel en het verschil moet uitbetaald worden.

Nu heb ik vrijwel al die voorzieningen na 1 mei vanuit mijn eenmanszaak betaald.

Ik vraag me nu af of ik recht heb op 50% van mijn voormalige vennoot? De accountant is hier vaag over. Ik beredeneer als volgt: voorziening van 1000 euro, vof was elk 50%, dus elk 500 euro in mindering op het eigendom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu heb ik vrijwel al die voorzieningen na 1 mei vanuit mijn eenmanszaak betaald.

Iedere firmant is, als natuurlijk persoon, hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de VOF. Het maakt niet uit wie van de firmanten de rekeningen, al dan niet vrijwillig, betaald.

 

Wanner er onvoldoende activa in de VOF zitten, dan is het onverstandig om geheel vrijwillig de rekeningen vanuit uw privévermogen te gaan betalen. Het aandeel van uw compagnon(s) kan nog wel eens moeilijk terug te vorderen zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb een VOF waarvan afgesproken is dat deze 1 mei jl. opgeheven zou worden. Nu zijn er diverse voorzieningen in de fiscale boekhouding opgenomen van de jaren 2015 en 2016. Zoals accountantskosten, omzet- en loonbelastingen.

Er ligt een opheffingsakte, waarin aan de hand van de cijfers ( incl. de voorzieningen) bepaald is hoeveel ieders aandeel in het bedrijf is. Ieder krijgt een deel en het verschil moet uitbetaald worden.

Nu heb ik vrijwel al die voorzieningen na 1 mei vanuit mijn eenmanszaak betaald.

Ik vraag me nu af of ik recht heb op 50% van mijn voormalige vennoot? De accountant is hier vaag over. Ik beredeneer als volgt: voorziening van 1000 euro, vof was elk 50%, dus elk 500 euro in mindering op het eigendom.

De voorzieningen zijn uitgaven die nog niet gedaan worden maar waar - fiscaal - rekening mee is gehouden. De meest logische uitleg is dat die uitgaven betaald worden uit het vermogen van de VOF.

Link naar reactie
  • 0

Wanner je geheel vrijwillig (of misschien uit zakelijke motieven...?) als privépersoon/eenmanszaak zomaar schulden die eigenlijk van de (ex) VOF waren voldoet, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je (ex) vennoot denkt:

 

"Mooi, daar ben ik dan lekker van af!".

 

Om vervolgens bij 'de ex' en claim neer te gaan leggen op (zoiets als) de helft van dat bedrag, lijkt mij niet eenvoudig.

 

Maar misschien is het bij de vereffening tussen jullie overeengekomen dat jij dit voor jouw (persoonlijke) rekening zou nemen?

En dan kan je natuurlijk niets claimen verder (lijkt mij).

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.