Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Ervaring met Dynamische Aankoopsystemen (DAS) oftewel Werkmarkten?

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden zag ik dat een grote overheidsinstelling losse opdrachten aan ZZPers uitzet door middel van een online marktplaats, ook wel Dynamisch Aankoop Systeem genoemd. Kortweg DAS.

 

Ik wilde me inschrijven, maar bleef halverwege steken in de complexiteit. Ouwerwetse bureaucratie krijgt een digitale dimensie. Dan moet je ergens onderweg formulieren downloaden, afdrukken, invullen en ondertekenen, scannen en weer terug uploaden. Of zoiets.

 

Ik neem aan dat degenen die regelmatig voor zulke instellingen werken graag bereid zijn om al die drempels over te stappen om de samenwerking voort te kunnen zetten.

 

Maar hoe zit dat met mensen die af en toe eens mee willen doen aan een tender? Zijn die ingeschreven bij uiteenlopende DASsen? Schijnbaar zijn er al een slordige honderd tweehonderd van zulke online inkoopplekken. Er is zelfs een Comité voor Marktplaatsgebruikers dat zich druk maakt over de toegankelijkheid van deze platforms. Ik ga het maar Werkmarkten noemen, want DAS klinkt zo... uh, techneutisch.

 

Gevonden bij Zipconomy (community van flexibelen)

 

* Zelfstandigen winnen 1 op 8 opdrachten op marktplaatsen

* Oproep tot overheidsbemoeienis

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Een tijdje geleden zag ik dat een grote overheidsinstelling losse opdrachten aan ZZPers uitzet door middel van een online marktplaats, ook wel Dynamisch Aankoop Systeem genoemd. Kortweg DAS.

 

Ik wilde me inschrijven, maar bleef halverwege steken in de complexiteit. Ouwerwetse bureaucratie krijgt een digitale dimensie. Dan moet je ergens onderweg formulieren downloaden, afdrukken, invullen en ondertekenen, scannen en weer terug uploaden. Of zoiets.

Klopt, veel overheidsorganisaties zetten hun opdrachten uit via een eigen digitale marktplaats of een hoekje in een grotere marktplaats. Een organisatie verdeelt de opdrachten doorgaans ook nog eens in categorieën. Voor elke categorie voor elke organisatie moet je dan opnieuw allerlei formulieren invullen om toegelaten te worden en te zien of daar überhaupt opdrachten staan. Als de formulieren of voorwaarden wijzigen moet dat allemaal overnieuw ingevuld en goedgekeurd worden.

 

Hoewel digitaal ondertekenen in de PDF zou moeten kunnen is die functie vaak niet beschikbaar gemaakt, waardoor je inderdaad moet gaan printen en weer scannen. Het standaard Europese Aanbestedingsformulier is al 18 pagina's, dus je bent wel even bezig voor je uiteindelijk kunt rondsnuffelen tussen de opdrachten van meerdere organisaties. De overheid is bezig met digitaliseren, maar dat is hier nog niet helemaal klaar. Een centraal platform zou voor alle partijen de administratieve lasten erg verlichten.

 

Gelukkig zijn er ook nog overheidsorganisaties die de werving van tijdelijke krachten in een keer aanbesteden aan intermediairs/brokers met een mantelcontract. Die intermediairs/brokers mogen dan gewoon wel weer hun opdrachten publiceren en daar kun je op reageren zonder verder gedoe, gewoon een briefje met cv. De incidentele interimmer kan via Google snel uitvinden wie de eventuele brokers zijn van de voor hun interessante organisaties en daar gewoon elke week even op de site kijken.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar hoe zit dat met mensen die af en toe eens mee willen doen aan een tender? Zijn die ingeschreven bij uiteenlopende DASsen?

Ik heb een account bij tenderned.nl - daar moet je tegenwoordig een (betaalde) eHerkenning hebben om mee te kunnen doen, en het aanbod is dramatisch karig.

 

Bovendien zijn de zeldzame tenders die matchen met mijn werkgebied meestal een stuk uitgebreider dan dat, waardoor je als ZZP'er onmogelijk serieus mee kan dingen. Bijvoorbeeld het realiseren van een intranet-applicatie, maar dan inclusief in-house hosting met minimaal 6 redundant uitgevoerde servers op lease-basis, 24/7 (netwerk)beheer daarvan, 24/7 telefonische ondersteuning, opleiding applicatiebeheerders, opleiding gebruikers, en de inrichting voorzien van een 10-jarig onderhoudscontract (inclusief schoonmaak) van 85 flex-werkplekken (buro, stoel, computer) waar men met die intranet-applicatie kan werken.

 

Dat soort klussen - kansloos.

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké