• 0

Ervaring met Dynamische Aankoopsystemen (DAS) oftewel Werkmarkten?

Een tijdje geleden zag ik dat een grote overheidsinstelling losse opdrachten aan ZZPers uitzet door middel van een online marktplaats, ook wel Dynamisch Aankoop Systeem genoemd. Kortweg DAS.

 

Ik wilde me inschrijven, maar bleef halverwege steken in de complexiteit. Ouwerwetse bureaucratie krijgt een digitale dimensie. Dan moet je ergens onderweg formulieren downloaden, afdrukken, invullen en ondertekenen, scannen en weer terug uploaden. Of zoiets.

 

Ik neem aan dat degenen die regelmatig voor zulke instellingen werken graag bereid zijn om al die drempels over te stappen om de samenwerking voort te kunnen zetten.

 

Maar hoe zit dat met mensen die af en toe eens mee willen doen aan een tender? Zijn die ingeschreven bij uiteenlopende DASsen? Schijnbaar zijn er al een slordige honderd tweehonderd van zulke online inkoopplekken. Er is zelfs een Comité voor Marktplaatsgebruikers dat zich druk maakt over de toegankelijkheid van deze platforms. Ik ga het maar Werkmarkten noemen, want DAS klinkt zo... uh, techneutisch.

 

Gevonden bij Zipconomy (community van flexibelen)

 

* Zelfstandigen winnen 1 op 8 opdrachten op marktplaatsen

* Oproep tot overheidsbemoeienis

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een tijdje geleden zag ik dat een grote overheidsinstelling losse opdrachten aan ZZPers uitzet door middel van een online marktplaats, ook wel Dynamisch Aankoop Systeem genoemd. Kortweg DAS.

 

Ik wilde me inschrijven, maar bleef halverwege steken in de complexiteit. Ouwerwetse bureaucratie krijgt een digitale dimensie. Dan moet je ergens onderweg formulieren downloaden, afdrukken, invullen en ondertekenen, scannen en weer terug uploaden. Of zoiets.

Klopt, veel overheidsorganisaties zetten hun opdrachten uit via een eigen digitale marktplaats of een hoekje in een grotere marktplaats. Een organisatie verdeelt de opdrachten doorgaans ook nog eens in categorieën. Voor elke categorie voor elke organisatie moet je dan opnieuw allerlei formulieren invullen om toegelaten te worden en te zien of daar überhaupt opdrachten staan. Als de formulieren of voorwaarden wijzigen moet dat allemaal overnieuw ingevuld en goedgekeurd worden.

 

Hoewel digitaal ondertekenen in de PDF zou moeten kunnen is die functie vaak niet beschikbaar gemaakt, waardoor je inderdaad moet gaan printen en weer scannen. Het standaard Europese Aanbestedingsformulier is al 18 pagina's, dus je bent wel even bezig voor je uiteindelijk kunt rondsnuffelen tussen de opdrachten van meerdere organisaties. De overheid is bezig met digitaliseren, maar dat is hier nog niet helemaal klaar. Een centraal platform zou voor alle partijen de administratieve lasten erg verlichten.

 

Gelukkig zijn er ook nog overheidsorganisaties die de werving van tijdelijke krachten in een keer aanbesteden aan intermediairs/brokers met een mantelcontract. Die intermediairs/brokers mogen dan gewoon wel weer hun opdrachten publiceren en daar kun je op reageren zonder verder gedoe, gewoon een briefje met cv. De incidentele interimmer kan via Google snel uitvinden wie de eventuele brokers zijn van de voor hun interessante organisaties en daar gewoon elke week even op de site kijken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit dat met mensen die af en toe eens mee willen doen aan een tender? Zijn die ingeschreven bij uiteenlopende DASsen?

Ik heb een account bij tenderned.nl - daar moet je tegenwoordig een (betaalde) eHerkenning hebben om mee te kunnen doen, en het aanbod is dramatisch karig.

 

Bovendien zijn de zeldzame tenders die matchen met mijn werkgebied meestal een stuk uitgebreider dan dat, waardoor je als ZZP'er onmogelijk serieus mee kan dingen. Bijvoorbeeld het realiseren van een intranet-applicatie, maar dan inclusief in-house hosting met minimaal 6 redundant uitgevoerde servers op lease-basis, 24/7 (netwerk)beheer daarvan, 24/7 telefonische ondersteuning, opleiding applicatiebeheerders, opleiding gebruikers, en de inrichting voorzien van een 10-jarig onderhoudscontract (inclusief schoonmaak) van 85 flex-werkplekken (buro, stoel, computer) waar men met die intranet-applicatie kan werken.

 

Dat soort klussen - kansloos.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.