Ga naar inhoud

Rechtsvorm voor online product

Geplaatst:

stephan11117

Hallo,

Ik ga binnenkort een (eenmans-) onderneming starten. Ik heb een idee voor een online dienst die ik ga bouwen en in de markt ga zetten.

Naast het bouwen en exploiteren van deze nieuwe online dienst ga ik mogelijk (waarschijnlijk) ook nog andere opdrachten uitvoeren om extra inkomen te genereren in de beginfase.

Nu is mijn vraag: ik denk dat ik hier twee ondernemingen voor moet starten, klopt dat? Enerzijds mijn persoonlijke bedrijfje waarin in werkzaamheden in opdracht uitvoer, maar daarnaast lijkt het mij verstandig om de nieuwe online dienst ook in een los bedrijf onder te brengen, omdat ik daar op lange termijn evt ook personeel voor ga aannemen (indien alles van de grond komt zoals gehoopt).

Wat is de gangbare rechtsvorm om zoiets in onder te brengen? Moet ik tweemaal een BV oprichten of kan ik dit in een eenmanszaak kwijt (ook omdat ik het eerste jaar weinig inkomsten verwacht).

Featured Replies

Geplaatst:

StefanO

Ik zou beide eerst vanuit de eenmanszaak starten. Als het werkt, dan kan je de activiteiten in een BV inbrengen. Andere optie is gewoon met 1 BV te starten, bijv. als je voor je online dienst langdurige overeenkomsten met klanten moet sluiten. Start je vanuit een eenmanszaak moet je die contracten opnieuw sluiten vanuit de BV. Je eigen werkzaamheden kan je ook vanuit een eenmanszaak verrichten. Hang vooral af van de risico's die er aan kleven. Zijn die groot, dan BV. If not dan kan de eenmanszaak volstaan.

Geplaatst:

Highio

Welkom, als die online dienst op korte termijn veel potentie heeft, zou je je nu al kunnen inlezen in de voorwaarden voor geruisloze inbreng van een eenmanszaak in een BV. Zoals hier bijvoorbeeld.

Een ander aandachtspunt lijkt me bescherming van merk en intellectueel eigendom indien van toepassing.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

Ron van der Kolk

Nu is mijn vraag: ik denk dat ik hier twee ondernemingen voor moet starten, klopt dat? Enerzijds mijn persoonlijke bedrijfje waarin in werkzaamheden in opdracht uitvoer, maar daarnaast lijkt het mij verstandig om de nieuwe online dienst ook in een los bedrijf onder te brengen, omdat ik daar op lange termijn evt ook personeel voor ga aannemen (indien alles van de grond komt zoals gehoopt).

In een eenmanszaak kun je net zoveel activiteiten en personeel onderbrengen als je wilt. Meerdere ondernemingen starten is dus niet per se nodig. Of het wijsheid is voor jouw situatie, dat is niet zonder meer te zeggen.

Voor starters is de eenmanszaak vaak de eenvoudigste en voordeligste vorm, maar niet altijd; wat specifiek voor jou een passende oplossing is, is eigenlijk maatwerk. Het hangt af van de onderneming, van je persoonlijke situatie, de diepte van je portemonnee en bevat een groot deel koffiedik kijken over de mogelijke toekomst van de onderneming.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.