• 0

Auto overnamen van oude werkgever

Hallo,

Kan iemand me helpen met het boeken van een auto die ik van mijn oude werkgever heb overgekocht.

Hieronder een aantal zaken om te weten:

- Auto komt de naam van de zaak te staan. Zal dus op de balans moeten komen

- Factuur die ik gekregen heb bevatte: Aanschafprijs + BTW over aanschafprijs + rest BMP

Mijn vraag is nu. Kan ik zowel de aanschafprijs (excl. btw) als de BMP boeken als bedrijfsmiddel? En hoe zit het met het afschrijven ven dit bedrijfsmiddel?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57810-auto-overnamen-van-oude-werkgever/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Mijn vraag is nu. Kan ik zowel de aanschafprijs (excl. btw) als de BMP boeken als bedrijfsmiddel? En hoe zit het met het afschrijven ven dit bedrijfsmiddel?

Je móet de volledige kosten van verwerving activeren. Dat betekent dat je dus de prijs exclusief btw, maar inclusief BPM (!), boekt als aanschafwaarde.

De afschrijving mag je binnen grenzen zelf kiezen, maar fiscaal kun je nooit meer dan 20% per jaar afschrijven. Je moet ook rekening houden met restwaarde. Persoonlijk denk ik dat je op twee manieren kunt afschrijven, die ook allebei fiscaal worden geaccepteerd:

(1) Lineair afschrijven in 5 jaar, rekening houdend met een restwaarde aan het einde van de economische levensduur (laten we zeggen 5 jaar). Stel je koopt een auto voor 10.000 euro met een restwaarde van 3.500 euro na 5 jaar. Dan schrijf je simpelweg ieder jaar 1.300 euro af op de auto (= 13% per jaar).

(2) Degressief afschrijven. Hierbij hoef je geen rekening te houden met de restwaarde, maar is de berekening wat ingewikkelder. Je kunt alleen wel gebruik maken van de (fiscaal toegestane) maximale afschrijving van 20% in het eerste jaar. Stel je koopt een auto voor 10.000 euro en je schrijft iedere maand 1,8% af op de dan geldende boekwaarde. Na 5 jaar kom je dan ook ongeveer op 3.300 euro uit. Je kunt de jaren erna ook gewoon op deze manier af blijven schrijven. De auto wordt immers steeds minder waard. De boekwaarde zal waarschijnlijk de waarde in het economisch verkeer ook beter benaderen, maar lineair afschrijven is in de meeste gevallen makkelijker te adminstreren en is wat gangbaarder.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Beste MoesCH,

Welkom op Higherlevel.

Aanvullend: houdt in je administratie en aangiftes indien van toepassing ook rekening met de bijtelling en de btw-correctie voor het privégebruik van de auto. De bijtelling wordt berekend over de oorspronkelijke catalogusprijs inclusief btw en bpm, niet over de aanschafprijs.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar