Als het aan de huidige regering ligt gaat de kleineondernemersregeling in de omzetbelastig in Nederland per 2019 eindelijk worden hervormd naar Europees model.
Hoewel de huidige kleineondernemersregeling een regeling in de omzetbelasting is, is het één van de weinige regelingen die nog echt Nederlands is. Het is namelijk een nationaal onderdeel van de Wet op de Omzetbelasting, die zich heeft mogen onttrekken aan de (nieuwe) regelingen in de Europese btw-richtlijn. In de oorspronkelijk richtlijn uit 1967 was er nog niets over opgenomen. Maar tien jaar later - na wat wijzigingen - werd besloten om alle bestaande nationale (kleineondernemers)regelingen te gedogen en voor de rest aan banden te leggen. Een sterfhuisconstructie dus. De kleineondernemersregeling wordt expliciet genoemd als regeling die behouden mag blijven, voor zover die regeling bestond bij het ingaan van de eerste btw-richtlijn in 1967 (artikel 14) of 1977 (artikel 24).
In deze Europese btw-richtlijn is overigens nog steeds nadrukkelijk de mogelijkheid opgenomen om een nieuwe kleineondernemersregeling op te tuigen met ruime nationale vrijheid. Zodra er dus wordt besloten om een oude, gedoogde kleineondernemersregeling af te schaffen, kan er nog steeds een nieuwe regeling komen. Die is dan alleen wel gebonden aan het Europees systeem van omzetvrijstellingen met een eventuele afbouw van de vrijstellingen voor hogere omzetten (Artikel 285).
Dat moment lijkt nu ook eindelijk aan te breken in Nederland. Hoewel er nog niet al te veel ruchtbaarheid aan gegeven is, gaat de befaamde kleineondernemersregeling naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2019 worden aangepast. Dit voornemen staat verstopt op pagina 270 van de bijlage bij de Miljoenennota 2018. Overigens had staatssecretaris Wiebes ook al in 2016 aangegeven de regeling te willen 'vereenvoudigen'.
Het huidige systeem in Nederland van omzetbelastingvermindering in plaats van omzetvrijstelling is een vrij ongebruikelijke regeling, maar pakt ook oneerlijk voor verschillende soorten ondernemers. Dit is vooral omdat de feitelijke omzetvrijstelling op die manier verschillend is voor ondernemers die verschillende btw-tarieven moeten toepassen en ondernemers met verschillende kostenniveaux.
Voor een btw-ondernemer die het standaard tarief van 21% moet toepassen is de feitelijke omzetvrijstelling 6.404 euro (= 1.345 / 0,21). Maar voor een btw-ondernemer die het lage tarief van 6% mag toepassen kan de feitelijke omzetvrijstelling zo oplopen tot 22.417 euro (= 1.345 / 0,06). Dit verschil is moeilijk uit te leggen.
Tevens is het gevolg van het huidige systeem dat ondernemers met hoge omzetten nog steeds gebruik mogen maken van de kleineondernemersregeling, als ze nagenoeg even hoge kosten maken. Momenteel kan een eenmanszaak met 200.000 euro omzet en 195.000 euro kosten nog steeds gebruik maken van de kleineondernemersregeling, terwijl zo'n ondernemer toch niet echt 'klein' meer is te noemen.
In de nieuwe kleineondernemersregeling zal waarschijnlijk een uniforme omzetvrijstelling gaan gelden van 17.500 euro. Er zal dan alleen nog naar omzet worden gekeken. Het toepasselijke btw-tarief en hoogte van de kosten binnen de onderneming zullen geen rol meer spelen voor het kunnen toepassen van de kleineondernemersregeling.
Vergeleken met andere Europese landen is de voorgestelde hoogte van die omzetvrijstelling niet al te ruimhartig. Zowel de gemiddelde als de mediane vrijstelling in andere landen van de Europese Unie liggen rond de 30.000 euro. Zweden en Denemarken zijn negetieve uitzonderingen met omzetvrijstellingen van slechts 3.125 respectievelijk 6.750 euro. Het Verenigd Koninkrijk aan de andere kant kent een omzetvrijstelling van maar liefst een ton!
De aanvankelijke keuze voor 17.500 euro zal zijn ingegeven door het feit dat Duitsland een even hoge vrijstelling heeft en er zo ook nog wat onderhandelingsruimte voor de coalitie is. Het zou me namelijk niet verbazen als de uiteindelijke vrijstelling op rond de 22.500 of 25.000 euro wordt vastgesteld.
Conclusie
Voor veel écht kleine ondernemers zal dit een enorme lastenverlichting kunnen betekenen. Alle ondernemers die minder dan 17.500 euro omzet maken, kunnen dan gebruik maken van de regeling óf ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen. Voor ondernemers die nu veelal onder het 6%-tarief vallen en niet zoveel omzet draaien, kan het in de huidige opzet een lichte lastenverzwaring betekenen. Ten minste, als het vrijstellingsbedrag niet iets wordt verhoogd. De nieuwe kleineondernemersregeling zorgt er tegelijkertijd voor dat btw-ondernemers met zeer hoge omzetten én hoge kosten geen gebruik meer kunnen maken van de regeling.
The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
prinsrachid
prinsrachid
Als het aan de huidige regering ligt gaat de kleineondernemersregeling in de omzetbelastig in Nederland per 2019 eindelijk worden hervormd naar Europees model.
Hoewel de huidige kleineondernemersregeling een regeling in de omzetbelasting is, is het één van de weinige regelingen die nog echt Nederlands is. Het is namelijk een nationaal onderdeel van de Wet op de Omzetbelasting, die zich heeft mogen onttrekken aan de (nieuwe) regelingen in de Europese btw-richtlijn. In de oorspronkelijk richtlijn uit 1967 was er nog niets over opgenomen. Maar tien jaar later - na wat wijzigingen - werd besloten om alle bestaande nationale (kleineondernemers)regelingen te gedogen en voor de rest aan banden te leggen. Een sterfhuisconstructie dus. De kleineondernemersregeling wordt expliciet genoemd als regeling die behouden mag blijven, voor zover die regeling bestond bij het ingaan van de eerste btw-richtlijn in 1967 (artikel 14) of 1977 (artikel 24).
In deze Europese btw-richtlijn is overigens nog steeds nadrukkelijk de mogelijkheid opgenomen om een nieuwe kleineondernemersregeling op te tuigen met ruime nationale vrijheid. Zodra er dus wordt besloten om een oude, gedoogde kleineondernemersregeling af te schaffen, kan er nog steeds een nieuwe regeling komen. Die is dan alleen wel gebonden aan het Europees systeem van omzetvrijstellingen met een eventuele afbouw van de vrijstellingen voor hogere omzetten (Artikel 285).
Dat moment lijkt nu ook eindelijk aan te breken in Nederland. Hoewel er nog niet al te veel ruchtbaarheid aan gegeven is, gaat de befaamde kleineondernemersregeling naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2019 worden aangepast. Dit voornemen staat verstopt op pagina 270 van de bijlage bij de Miljoenennota 2018. Overigens had staatssecretaris Wiebes ook al in 2016 aangegeven de regeling te willen 'vereenvoudigen'.
Het huidige systeem in Nederland van omzetbelastingvermindering in plaats van omzetvrijstelling is een vrij ongebruikelijke regeling, maar pakt ook oneerlijk voor verschillende soorten ondernemers. Dit is vooral omdat de feitelijke omzetvrijstelling op die manier verschillend is voor ondernemers die verschillende btw-tarieven moeten toepassen en ondernemers met verschillende kostenniveaux.
Voor een btw-ondernemer die het standaard tarief van 21% moet toepassen is de feitelijke omzetvrijstelling 6.404 euro (= 1.345 / 0,21). Maar voor een btw-ondernemer die het lage tarief van 6% mag toepassen kan de feitelijke omzetvrijstelling zo oplopen tot 22.417 euro (= 1.345 / 0,06). Dit verschil is moeilijk uit te leggen.
Tevens is het gevolg van het huidige systeem dat ondernemers met hoge omzetten nog steeds gebruik mogen maken van de kleineondernemersregeling, als ze nagenoeg even hoge kosten maken. Momenteel kan een eenmanszaak met 200.000 euro omzet en 195.000 euro kosten nog steeds gebruik maken van de kleineondernemersregeling, terwijl zo'n ondernemer toch niet echt 'klein' meer is te noemen.
In de nieuwe kleineondernemersregeling zal waarschijnlijk een uniforme omzetvrijstelling gaan gelden van 17.500 euro. Er zal dan alleen nog naar omzet worden gekeken. Het toepasselijke btw-tarief en hoogte van de kosten binnen de onderneming zullen geen rol meer spelen voor het kunnen toepassen van de kleineondernemersregeling.
Vergeleken met andere Europese landen is de voorgestelde hoogte van die omzetvrijstelling niet al te ruimhartig. Zowel de gemiddelde als de mediane vrijstelling in andere landen van de Europese Unie liggen rond de 30.000 euro. Zweden en Denemarken zijn negetieve uitzonderingen met omzetvrijstellingen van slechts 3.125 respectievelijk 6.750 euro. Het Verenigd Koninkrijk aan de andere kant kent een omzetvrijstelling van maar liefst een ton!
De aanvankelijke keuze voor 17.500 euro zal zijn ingegeven door het feit dat Duitsland een even hoge vrijstelling heeft en er zo ook nog wat onderhandelingsruimte voor de coalitie is. Het zou me namelijk niet verbazen als de uiteindelijke vrijstelling op rond de 22.500 of 25.000 euro wordt vastgesteld.
Conclusie
Voor veel écht kleine ondernemers zal dit een enorme lastenverlichting kunnen betekenen. Alle ondernemers die minder dan 17.500 euro omzet maken, kunnen dan gebruik maken van de regeling óf ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen. Voor ondernemers die nu veelal onder het 6%-tarief vallen en niet zoveel omzet draaien, kan het in de huidige opzet een lichte lastenverzwaring betekenen. Ten minste, als het vrijstellingsbedrag niet iets wordt verhoogd. De nieuwe kleineondernemersregeling zorgt er tegelijkertijd voor dat btw-ondernemers met zeer hoge omzetten én hoge kosten geen gebruik meer kunnen maken van de regeling.
The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58053-kleineondernemingsregeling-kor-hervormd-naar-europees-model/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag