• 0

Speeddaten voor bedrijven?

Iedereen zal inmiddels wel bekend zijn met het begrip 'speeddaten'. Op een avond ontmoet je iedere 3 minuten een nieuwe vrijgezel en zo kun je wellicht de liefde van je leven tegen het lijf lopen. Een bewezen succes, zeg nou zelf...na de eerste 3 minuten in een sollicitatiegesprek weet je toch al of je die persoon iets is voor je bedrijf is of niet?

 

Nu heb ik een nieuw idee en ik ben benieuwd of hier enige animo voor is:

 

Speeddaten voor bedrijven!

Ik wil avonden gaan organiseren om in een korte tijd je netwerk uit te breiden. De praktijk wijst uit dat wie bedreven is in netwerken, beschikt over een krachtig instrument. Een goed en uitgebreid netwerk maakt het leven makkelijker. Het je informatie nodig, bel een bekende...

 

Ik wil interessante ondernemers (ongeveer 16) uitnodigen om een avond samen te komen en ieder mag in vijf minuten iets over zijn bedrijf vertellen. Na tien minuten wissel je en ga je naar de volgende tafel. Tijdens je gesprek krijg je de mogelijkheid om kaartjes uit te wisselen en evt. foldermateriaal. Een gemakkelijke manier om in korte tijd aan veel potentiele klanten je bedrijf te laten zien en je leert veel andere ondernemers kennen.

 

Ik wil dit gaan organiseren om mooie locaties als "Het Amstel hotel" en op het landgoed van Nyenrode. Volgens mij een erg goed idee en de perfecte mogelijkheid om je netwerk op een leuke manier en snel uit te breiden.

 

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn idee vinden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

Pim Bijtel

Amstel_Hotel.thumb.jpg.8b5027166356210c33275fa55d4e475d.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ken het fenomeen uit het buitenland, kan effectief en nuttig zijn. Maar als ik moet besluiten om hier geld/tijd in te investeren, zou ik niet zozeer kijken naar de locatie en aankleding, maar de keuze van de andere bedrijven.

 

Heb je selectiecriteria (type, grootte, locatie bedrijf), zodat je een bepaalde samenstelling krijgt per evenement? Of biedt je persoonlijke matchmaking aan (ik zoek type persoon X, jij zorgt dat er tenminste 2 van zijn die avond)?

 

Ik ben niet in alle bedrijven of personen geintereseerd, maar wil dat iemand mij helpt de juiste mensen te ontmoeten. Als je dat kunt regelen voor me, dan heb je mijn interesse.

 

Wat doe je extra na het evenement? Of voor het evenement (waarom krijg ik niet al voor aanvang de brochure, dan weet ik de standaard riedel al en kan ik meteen doorvragen).

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Op zich vind ik het een leuk concept, maar je moet er inderdaad voor zorgen dat je alleen potentiele matches aan een tafeltje zet. Je moet bijvoorbeeld voorkomen dat iedereen alleen komt om zijn handel te verkopen, maar ook dat incompatibele bedrijven geen tijd aan elkaar moeten besteden.

 

Qua locatie: wellicht geschikt voor het poenigere eind van de doelgroep, als je met het kleinbedrijf aan de gang wilt zou ik iets voordeligers regelen ;)

 

Wat doe je extra na het evenement?

 

Drinks, as usual :)

Link naar reactie
  • 0
..na de eerste 3 minuten in een sollicitatiegesprek weet je toch al of je die persoon iets is voor je bedrijf is of niet?

 

Dat weet ik al als ik iemand zie binnenkomen. Misschien heeft hij/zij dan niet de juiste papieren enz., als hij/zij maar de juiste instelling heeft straalt dat er meestal wel al vanaf. Noem het een sixt sence. ;D

 

Speeddaten voor bedrijven!

 

Zal een beetje uit gaan zien als de onderstaande stoelendans. ;D

 

C2553.jpg

 

Alleen heb je soms meer als 3 minuten nodig om elkaars verhaal aan te kunnen horen. Dus is het misschien handig om van te voren een "matching" uit te voeren.

 

 

Ik wil interessante ondernemers (ongeveer 16) uitnodigen om een avond samen te komen en ieder mag in vijf minuten iets over zijn bedrijf vertellen. Na tien minuten wissel je en ga je naar de volgende tafel. Tijdens je gesprek krijg je de mogelijkheid om kaartjes uit te wisselen en evt. foldermateriaal. Een gemakkelijke manier om in korte tijd aan veel potentiele klanten je bedrijf te laten zien en je leert veel andere ondernemers kennen.

 

Waarom niet 20 tot 30 ondernemers in "verschillende" branches uitnodigen, die een elevator pitch voor hun bedrijf geven voor een groot aantal andere ondernemers en/of potentiële klanten.

 

Ik wil dit gaan organiseren om mooie locaties als "Het Amstel hotel" en op het landgoed van Nyenrode.

 

Mooie plekken om zoiets te organiseren. (denk ook eens aan WTC, Van Nelle, Mecc, Aula van TUD)

 

Misschien eens met Nils de Witte overleggen, die weet wel hoe dit soort evenementen het beste aan kunt pakken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Pim,

 

Erg interessant.

 

Momenteel ben ik dit inderdaad al aan het opzetten in Amsterdam als onderdeel van een ondernemersnetwerk dat ik aan het opzetten ben. Als je interesse hebt dan wil ik graag eens met je van gedachten wisselen hierover.

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met netwerken is dat het soms moeilijk, zo niet onmogelijk is om van te voren te bepalen wie van nut kan zijn.

 

Als je computers verkoopt, kun je je natuurlijk direct richten op IT managers. Maar er zijn ook andere, soms onverwachte mensen die de IT managers informeren en beinvloeden. Wat dat betreft is Nederland klein en kan je je kont niet keren of je kent wel iemand die iemand kent die jij kent.

 

Met andere woorden: het is niet noodzakelijk voordehandliggend wie een goede match kan zijn. Besides, ik zoek niet alleen afnemers, maar ook leveranciers, mensen die mij advies kunnen geven, die naar me luisteren, die me nieuwe inzichten geven etc.

 

Dus mijn vraag aan Pim is eigenlijk: hoe organiseer jij het voortraject zo, dat ik als bedrijf een goede mix van mensen ontmoet? Hoe ga je bepalen wat ik nodig heb (wat vraag je en hoe, per telefoon, face-to-face gesprek, online questionnaire) en hoe verdisconteer je dit in de prijs.

 

En: hoe ga je success meten van je speeddate evenementen. Een stapel businesskaartjes zegt op zich niets. Hoe kan je mij helpen als ondernemer om te bepalen of zo'n evenement een waardevolle investering is. Het 'gewoon maar eens proberen' zal slechts een beperkt aantal mensen over de streep trekken....

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0
Hoe ga je success meten van je speeddate evenementen. Een stapel businesskaartjes zegt op zich niets. Hoe kan je mij helpen als ondernemer om te bepalen of zo'n evenement een waardevolle investering is.

 

Dat is iets wat ik me ook wel eens vaker afvraag. Je ziet dan na afloop van een beurs dat standhouders en bezoekers een rapportcijfer mogen geven.

Wat moet ik daar nu uit concluderen, wie gaven die cijfers, hoeveel kosten-baten hadden zij na afloop, etc.

 

Zoiets kun je toch niet direct na afloop van een beurs/conferentie/meeting meten.

 

Ik denk dat het probleem zit in het feit dat als je iets dergelijks wilt organiseren, je bezoekers die gaan komen actief moet betrekken bij de "inhoud" van een dergelijk evenement. Wie vindt wie "interessant", iets wat je van mij kunt aannemen ook enorme dompers kan veroorzaken.

 

Wie vindt wie interessant werk namelijk ook de andere kant uit, heb ik wel zin om met hem/haar te spreken. Een moeilijke afwegeing die je uiteindelijk toch allen kunt oplossen door er vanuit te gaan dat je: "Het gewoon maar eens moet proberen.."

 

Uiteindelijk klun je ter plekke pas bepalen of je iemand (n)iets te melden hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

persoonlijk zou ik niet veel voelen voor het argument "probeer het maar eens". Dat vertaal ik meteen naar "tja, geen flauw idee, ik kijk gewoon per keer wie zich aanmeldt". Daar ga ik dus geen kostbare tijd aan wagen.

 

Pim, ik heb wel een idee voor je. Als je nu eens netwerkevenementen organiseert met een beperkt aantal deelenemers, 10 tot 15 of zo. En je zorgt dat je elk bedrijf van te voren interviewt, of anderszins ondervraagt, met het doel te bepalen WIE ze willen ontmoeten. Zoek naar de naam van een persoon en bedrijf en zorg vervolgens dat die er ook is. Met dat bedrijf/persoon doe je vervolgens hetzelfde etc.

 

Het resultaat is dat elke deelnemer van te voren de garantie heeft tenminste 1 heel interessant persoon te ontmoeten. Het betekent ook dat mensen met meer anticipatie en spanning naar het evenement gaan en oprecht kunnen zeggen tegen de ander "ik heb je al zo lang willen ontmoeten'".

 

Dit vergt meer voorbereiding van jou kant, maar zorgt voor meer focus en doeltreffendheid. Maar daar zou ik in principe bereid voor zijn te betalen.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips zover allemaal. Zitten echt een aantal goede bij.

 

Ik had inderdaad het amstel hotel als voorbeeld gebruikt. Ik kan daar gratis een ruimte regelen denk ik. Ken daar mensen. Ook op Nyenrode ken ik mensen. Het kan natuurlijk ook gewoon in een zaaltje of zelfs een leuk cafe. Dat ligt aan de doelgroep.

 

Het is inderdaad mijn bedoeling om mensen te laten netwerken die daar ook iets aan hebben. Een kleine groep lijkt me het beste en het meest productieve.

 

Ik ga aan de slag met het idee. Als jullie meer suggesties hebben, dan hoor ik dat graag. Ik zal inderdaad Niels van Nebib eens bellen. Ik heb al vaker contact met hem gehad.

 

Groeten,

 

Pim

Link naar reactie
  • 0

De manier hoe wij het aan gaan pakken is door inderdaad de afspraken vast te leggen in een centrale database en personen ratings laten geven over de kwaliteit van de contacten. Zo vormt zich vanzelf een netwerk van "nuttige" en "goede" contacten.

 

Wel redelijk arbeidsintensief, maar denk wel er nuttig.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Speeddaten gaat uit van het princiepe dat er vragers en aanbieders (mannetjes en vrouwtjes) met een gezamenlijke interesse (date of sex)

 

Gewoon ondernemers bij elkaar brengen geeft onvoldoende matchkans. Ondernemers en investeerders bij elkaar brengen( mannetjes en vrouwtjes) zou beter moeten werken.

 

Op zich ben ik van mening dat speeddaten onvoldoen leidt tot duurzame contacten.

 

Anyway de theorie achter de zakelijke "dating" processen houdt mij momenteel erg bezig. Op www.innobizz.nl houden we in de eerste ronde een training "netwerken doe je zo" met een beetje theoretische achtergrond. Daarbij hanteren we de formule "succes = aantal x kwaliteit". Met andere woorden; als aantal = 0 => succes = 0 en; als kwaliteit = 0 => succes = 0.

 

Dus je hebt opportunities nodig, je moet efficient kunnen communiceren, maar je moet ook de universele regels van het fatsoen in acht houden.

 

Kortom, zolas gewoonlijk weer meerdere facetten.

 

Momenteel geven we de mogelijkheid tot 1 op 1 gesprekken (van een half uur). Als er een effectieve manier van speeddaten geïntroduceerd kan worden, dan zou dat erg cool zijn.

 

Ik sta open voor suggesties. Op het volgende evet (Holland Innovation op 3 nov te Den Haag) komen minstens 2000 bezoekers. Misschien kunnen we daar wat voor verzinnen?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Gewoon ondernemers bij elkaar brengen geeft onvoldoende matchkans. Ondernemers en investeerders bij elkaar brengen( mannetjes en vrouwtjes) zou beter moeten werken.

 

Dat vind ik wel kort door de bocht... niet iedereen is natuurlijk op zoek naar investeerders. Er zijn vast veel ondernemers die behoefte hebben aan contacten met goede potientele klanten en leveranciers, maar bijvoorbeeld ook aan potientele partners voor samenwerking en dergelijke.

 

Na zo'n evenement denk ik dat het goed is om contact zoeken te blijven faciliteren (wat was het adres van die-en-die, leek toen niet nuttig maar nu wel.. etc.), en daarnaast een vorm van feedback te hanteren.

 

Je zou bijvoorbeeld enige tijd na het evenement kunnen navragen of er iets uit is voortgekomen. Dat werkt niet aan het einde van zo'n dag, maar wellicht wel na 1 of zelfs 3 maanden. Op dat moment kan me waarschijnlijk wel de opgedane contacten op waarde schatten.

Link naar reactie
  • 0
Je zou bijvoorbeeld enige tijd na het evenement kunnen navragen of er iets uit is voortgekomen. Dat werkt niet aan het einde van zo'n dag, maar wellicht wel na 1 of zelfs 3 maanden.

 

"Succes" van zo'n event is pas na een tijdje te meten, wel kun je direct een kwalitatief cijfer geven.

 

Ook moet je natuurlijk opgedane contacten op de een of andere manier warm kunnen houden. Een forum zoals dit is daar natuurlijk uitermate geschikt voor. Dat zien we wel om ons heen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Tja, leuk, maar ik ben nog niet overtuigd van het succes van dit "speeddaten". Het is natuurlijk efficiënter, maar hoe realiseer je de behoefte aan kwaliteit?

 

Uhm.. niet?

Elke aanpak heeft z'n voor- en nadelen.

Er is trouwens wel wat voor te zeggen dat je met de speeddating aanpak snel op je intuïtie (gut feeling, thin slicing, zie "Blink" van Malcolm Gladwell) kan inschatten of het klikt met iemand. Want laten we wel wezen, zaken doen is leuk en "belangrijk" maar het draait er toch om of iemands hoofd je aanstaat, je prettig voelt bij iemand ... het is een kwestie van aardig gevonden worden.

 

Als je er geen kwaliteits-connecties aan overhoudt is het dus ook niet efficiënter.

Ik vraag me ook af hoe lang er nog een wildgroei van netwerk-facilitators/initiatieven kan plaatsvinden zonder dat mensen een stuk zuiniger gaan zijn op hun sociaal kapitaal?

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk hebben mensen maar de aandacht en energie om aan een beperkt aantal mensen die aandacht te schenken, die nodig is om een volwaardige relatie op te bouwen. Daarom heb ik ook zeer mijn twijfels bij Ubernetwerkers op Ecademy, OpenBC en LinkedIn die duizenden mensen in hun netwerken hebben. Dat soort lijsten met namen noem je in gewoon Nederlands een telefoonboek.

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0
Daarom heb ik ook zeer mijn twijfels bij Ubernetwerkers op Ecademy, OpenBC en LinkedIn die duizenden mensen in hun netwerken hebben.

 

Dat kan en mag je ook niet een "netwerk" noemen, eerder een aanwulling op je outlook adressenbestand. Leuk als er mensen op dergelijke bijeenkomsten komen, maar wie is wie en wie doet wat, dat moet je dan maar even uitzoeken.

 

Op het moment dat je "echt" kunt matchen, dan kun je ook iets uit zo'n bijeenkomst halen. Nametags heb je dan dus ook niets veelaan.

 

Ik ben Wim en mijn bedrijf is Little Monkey Interactive, en 90 % van de mensen denk: "Oh nee, weer zo'n webdezainer" :P

Link naar reactie
  • 0

Hmm, de hele dag in de weer geweest met mijn Training "netwerken doe je zo!" op InnoBizz. Tijdens het bedenken van het programma leek me het een leuk onderwerp. Dat blijkt ook wel, maar mijn idee om de verantwoordelijkheid voor dit onderwerp "ergens anders" onder te brengen is een beetje in het water gevallen, dus nu moet ik zelf aan de bak.

 

Kijk de essentie van netwerken is "relaties bouwen". Hoe je het ook went of keert, die opbouw is onderhevig aan een paar natuurlijke stappen in het proces. In de verkoop wel "AIDA" genoemt (aandacht, interesse, verlangen, (trans)actie). De strategie mag je zelf kiezen. Speeddaten, flirten, whatever. Als het maar leid tot relaties waar transacties uit voortvloeien.

 

Ik ga het proces maar oefenen denk ik. Ik gebruik een flirtspecialist en een paar investeerders voor de feedback. De ondernemers met voldoende moed mogen het "proberen". Misschien komen we er wel achte wat het beste werkt.

 

BTW in mijn model is het aloude "flirten" sneller en interactiever dan "speeddaten". Goed gebruikt weet je binnen twee minuten wat je aan elkaar hebt en of je samen iets wil.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Pim,

 

Cold calling werkt dus speeddaten voor ondernemers wellicht ook. Kwaliteit is altijd een issue net als de juiste lijst bij cold calling. Kwaliteit is echter voor iedereen een ander begrip. Dat iedere aanwezige een beslisser dient te zien spreekt voor zich in mijn ogen. En vervolgens matching: een IT inkoper van een multinational kan voor de een het walhalla zijn en voor de ander totale tijdverspilling. Het kan bijvoorbeeld een prima methode zijn voor een ondernemers om heel snel een voorselectie te maken van adviseurs op een bepaald gebied.

 

Als je wat organiseert in Amsterdam ben ik erbij.

 

Succes,

 

Eelco

www.eelcosmit.nl - Eelco Smit Strategie & Finance - persoonlijke service - professioneel resultaat

 

www.eelcosmitcoaching.nl - Eelco Smit Strategies for Life - succesvol leven & werken

Link naar reactie
  • 0

Ik was gisteren bij Innobizz en was aanwezig bij de denktank van de kennisalliantie waarbij het er over ging op welke manier ondernemerschap binnen de regio gestimuleeerd kan worden. Een van de voorbeelden die daarbij werd aangedragen war een initiatief in Munchen wat erg op dit speeddating lijkt (maar dan ook erg groot).

 

In september gaat daar een delegatie heen om hier informatie over op te doen en ik ben ook gevraagd om daar naar toe mee te gaan. Wanneer ik het in kan plannen dan ga ik zeker mee. Resultaten zal ik hier zeker posten!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat er tal van mensen zijn die een dergelijk event willen organiseren.

 

Ik ben er zelf ook een van en denk dat, mocht er interesse zijn van anderen, we wellicht een keer kunnen branstormen over het een en ander.

Of wellicht samenwerken om een dergelijk event op te zetten.

 

Ikzelf heb al een aantal sponsoren gesproken die een dergelijk initiatief wel zien zitten. In veel gevallen wel om de lokale economie weer eens een impuls te geven.

 

Zelf zit ik te denken aan een provinciale voorronde met een landelijke eindronde. Komt dus meer neer op een pitch zoals Fast Forward maar dan voor echte beginners die zelf niet over de financiële middelen, danwel netwerk beschikken om de zaak echt van de grond te krijgen.

 

Daarnaast is er al een passend domein (Een voormalig domein van Biopartner 8) ) geclaimd dat zeker tot de verbeelding spreekt.

 

Via deze weg wil ik dan ook even peilen naar eenieders meningen, suggesties, vrijwillig aanbod van mankracht ;) , enz.

 

Iedereen die interesse heeft kan me een PM, email sturen of bellen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat er tal van mensen zijn die een dergelijk event willen organiseren.

 

Ik ben er zelf ook een van en denk dat, mocht er interesse zijn van anderen, we wellicht een keer kunnen branstormen over het een en ander.

Of wellicht samenwerken om een dergelijk event op te zetten.

 

Ikzelf heb al een aantal sponsoren gesproken die een dergelijk initiatief wel zien zitten. In veel gevallen wel om de lokale economie weer eens een impuls te geven.

 

Zelf zit ik te denken aan een provinciale voorronde met een landelijke eindronde. Komt dus meer neer op een pitch zoals Fast Forward maar dan voor echte beginners die zelf niet over de financiële middelen, danwel netwerk beschikken om de zaak echt van de grond te krijgen.

 

Daarnaast is er al een passend domein (Een voormalig domein van Biopartner 8) ) geclaimd dat zeker tot de verbeelding spreekt.

 

Via deze weg wil ik dan ook even peilen naar eenieders meningen, suggesties, vrijwillig aanbod van mankracht ;) , enz.

 

Iedereen die interesse heeft kan me een PM, email sturen of bellen.

 

 

Ik vind dit een interesant onderwerp en heb hier wel ideeën over, doch meer om het virtueel op te lossen. Een keertje speedbrainen kan geen kwaad denk ik.

 

Perry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.