• 0

Moet ik product design als inkoop of kosten boeken?

Beste boekhouding experts,

Na een jaar als uurtje-factuurtje ondernemer heb ik besloten ook productie in te gaan. Ik ga soort van exclusieve meubilair maken. Mijn boekhouding heb ik tot nu toe zelf gedaan (als ZZP-er).

Vorig jaar heb ik betaald voor design van enkele meubilair series. Kosten daarvoor heb ik snel als kosten (grootboekrekening 4xxx) geboekt. Maar nu zie ik dat het misschien verkeerd is.

Feiten:

- design en productie plannen heb ik tevoren betaald

- in 2017 zijn ze nog niet geleverd

- ze zijn pas in 2018 geleverd en gaan in de loop van 2018 en 2019 gebruikt worden

Moet ik de design en productie plannen als inkoop zien (of een soort van immateriele activa?) en ze naar mate afschrijven als ze in productie gebruikt worden?

Dus:

- nu komen de kosten op grootboekrekening 7xxx als inkoop (design en productie plannen zijn een soort van immateriele voorraad)

- als ze in productieproces gebruikt worden dan komt de gebruikte deel ergens op 6xxx, net als andere grondstoffen

In variant twee horen de design en productie plannen tot bedrijfsbezittingen en zijn als winst berekend. Dan moet ik inkomstenbelasting over de prijs van design & plannen ook betalen.

Is mijn redenering correct?

Bedankt voor uw hulp!

Ivan

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb er zelf geen verstand van, maar heb je hier iets aan? Dit is wat de belastingdienst ervan vindt.

Het lijkt me dat je de designs en de productieplannen niet weer gaat verkopen, alleen de meubels die je op basis daarvan maakt. Die plannen zijn dan bedrijfsmiddelen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

• 0

Heren, bedankt voor uw reacties. In een opzicht, hebben u mij wel antwoord gegeven: ik moet de design niet anders dan materiele componenten van mijn product zien.

Maar dat het design (in mijn geval) tot bedrijfsmiddelen hoort, lijkt me toch niet waarschijnlijk. Een detail heb ik overslaan omdat ik dacht dat het niet belangrijk was:

Er gaat om exclusieve meubilair en een design wordt alleen maar een keer gebruikt - om pas enkele stuks te maken (dan wordt elke daarvan uniek gemarkeerd als b.v. 1/5, 2/5 etc.). Daarna ga ik het design niet meer gebruiken en is dus waardeloos. Ik ben van plan in de toekomst nieuwe designs te bestellen voor nieuwe modellen.

Maakt dat het verschil?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar