Ik heb een aantal belastingtechnische vragen met betrekking tot het staken van de onderneming.
- Als ik per 1 juli stop kan ik dan direct een aangifteverzoek verwachten of wordt de beëindiging van het bedrijf meegenomen in de aangifte van 2018( dus zo rond april 2019)
- Wat voor kosten kan ik verwachten als de bedrijfsbus naar privé gaat. We hebben deze auto in maart 2018 aangeschaft dus in principe is er geen verschil tussen boekwaarde en marktwaarde. De marktwaarde zal waarschijnlijk zelfs lager zijn dan de huidige boekwaarde. De BD ziet dit, neem ik aan als een privé onttrekking maar dat zou betekenen dat ik over de gehele waarde van de auto belasting moet betalen.Of betaal ik alleen belasting over het verschil tussen boek- en marktwaarde. Er zal ook btw betaald moeten worden over de auto. Daar houden we rekening mee.
- We hebben niet veel schulden (alleen financial lease auto van een kleine 7k) maar het lijkt er wel op dat we de belastingaangifte 2018 niet volledig kunnen betalen. We komen denk ik hooguit 5 duizend euro tekort. Dit komt doordat we in loondienst wel weer veel zekerheid hebben maar toch minder inkomen. Sparen om die aangifte te kunnen betalen is er dan niet meer bij. Kan een gemeente hier iets in betekenen bijvoorbeeld in de vorm van een krediet? Ik vraag me namelijk af of je dat krediet wel krijgt om belastingschulden mee af te betalen. Hoe gaat de belastingdienst zelf hier mee om?
- Zijn er andere (belasting) zaken , kosten e.d. waar we rekening mee moeten houden?
Een heleboel vragen, ik weet het, maar ik hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid kan verschaffen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Beagle
Beagle
Ik heb een aantal belastingtechnische vragen met betrekking tot het staken van de onderneming.
- Als ik per 1 juli stop kan ik dan direct een aangifteverzoek verwachten of wordt de beëindiging van het bedrijf meegenomen in de aangifte van 2018( dus zo rond april 2019)
- Wat voor kosten kan ik verwachten als de bedrijfsbus naar privé gaat. We hebben deze auto in maart 2018 aangeschaft dus in principe is er geen verschil tussen boekwaarde en marktwaarde. De marktwaarde zal waarschijnlijk zelfs lager zijn dan de huidige boekwaarde. De BD ziet dit, neem ik aan als een privé onttrekking maar dat zou betekenen dat ik over de gehele waarde van de auto belasting moet betalen.Of betaal ik alleen belasting over het verschil tussen boek- en marktwaarde. Er zal ook btw betaald moeten worden over de auto. Daar houden we rekening mee.
- We hebben niet veel schulden (alleen financial lease auto van een kleine 7k) maar het lijkt er wel op dat we de belastingaangifte 2018 niet volledig kunnen betalen. We komen denk ik hooguit 5 duizend euro tekort. Dit komt doordat we in loondienst wel weer veel zekerheid hebben maar toch minder inkomen. Sparen om die aangifte te kunnen betalen is er dan niet meer bij. Kan een gemeente hier iets in betekenen bijvoorbeeld in de vorm van een krediet? Ik vraag me namelijk af of je dat krediet wel krijgt om belastingschulden mee af te betalen. Hoe gaat de belastingdienst zelf hier mee om?
- Zijn er andere (belasting) zaken , kosten e.d. waar we rekening mee moeten houden?
Een heleboel vragen, ik weet het, maar ik hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid kan verschaffen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58542-stoppen-bedrijf-en-weer-in-loondienst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag