• 0

Verplichtstelling aanwezigheid preventiemedewerker

Vandaag kreeg ik een schrijven van het "Ondersteuningsbureau Sociale Verzekeringen". Per 1 juli a.s. (dat is snel!) is het verplicht tenminste één preventiemedewerker aan te stellen in je bedrijf.

Voor bedrijven onder de vijftien medewerkers kan de werkgever zelf als preventiemedewerker optreden.

Een preventiemedewerker heeft als taak de dagelijkse veiligheid en gezondheid van de medewerkers te bewaken. Meer concreet: het mede opstellen van de verplichte RI&E (de risico inventarisatie en evaluatie), het bijhouden van de actuele arbo wet- en regelgeving, het toezien op naleving en uitvoering van verbeteringen van de arbeidsomstandigheden, het adviseren van de pv of or enz.

Indien je niet van de voogeschreven kennis op de hoogte bent, kan dit leiden tot boetes!!

Een cursus hiervoor kan ook geboekt worden bij bovengenoemd bureau voor 475 euro.

En ik maar denken dat ze de regelgeving wilden vergemakkelijken in NL....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

hm...ik ben bewust eenmanszaak en soms twijfel ik wel, zou ik niet beter kunnen groeien als standaard dingen zoals voorverpakken en bestellingen inpakken door een werknemer gedaan zou worden...maar nu weet ik weer wat de voordelen zijn van in je 1tje werken. ;)

 

maar wie weet valt het mee...ik bedoel het komt er eigenlijk op neer dat 1 persoon de verantwoordelijkheid krijgt te zorgen dat de arbo-regels nageleefd worden...als die persoon niet de tijd heeft alle regels te leren en te onderzoeken enzo kan je misschien weleens een bedrijf inschakelen voor advies...op zo 'n manier hou je je toch aan de regels en kan je door blijven gaan zoals je al doet.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even met het Ministerie gebeld. De club waar ik een brief van kreeg komt over als een overheidstak maar dat is het niet.

Het is gewoon een commerciële instelling die cursusjes verkoopt.

En een preventiemedewerker (en dus de cursus) is niet verplicht voor eenmansbedrijven.

Let op: veel websites (en dus ook mijn schrijven van hedenochtend) hebben staan: alle bedrijven moeten een preventiemedewerker in dienst nemen per 1 juli a.s.

Dit moet zijn: werkgevers.

Relevante informatie staat op de site van Min. van Soc. Zaken en Werkgelegenheid.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook gehoord van de benaderingswijze van deze organisatie.

 

Ik vind dat juist de voordelen van zo'n preventiemedewerker moeten worden benadrukt ipv de "het moet want het is verplicht". Door deze preventiemedewerker heb je een arbodienst minder snel nodig....

 

Ik heb een handige site gevonden met daarop alle vragen en antwoorden rondom deze preventiemedewerker nml. http://www.preventiemedewerker.net zie "Vraag&Antwoord". Het lijkt mij objectieve informatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.