Ik heb een ingewikkelde boeking. Ik ben veel op zoek op internet en al best ver gekomen als beginnende boekhouder, maar ik ben wel wat onzeker en ik heb nu een geval waar ik niet goed uitkom. Kan iemand meedenken en mij helpen? En controleren of ik het tot zover goed heb gedaan? Het gaat over de boekhouding van 2017.
1 maart 2016 hebben wij een assurantieportefeuille overgenomen a 13.214,65 euro. Dit is geboekt als goodwill. Ik heb daarom geen recht op KIA als ik het goed heb begrepen.
Vraag 1: dubbelcheck: heb ik dit goed geboekt als goodwill?
November 2016 kwam er een creditnota van 898,15 euro. Echter, deze hebben wij gemist en dook pas in 2017 op. Boekhouding 2016 is -in principe- gesloten en aangifte 2016 is gedaan (maar wat al niet veranderd zou kunnen worden...) Ik was van plan deze 'gewoon' in 2017 te boeken.
Vraag 2: kan ik de boeking dan op 1-1-2017 doen? Moet ik het dan op een bijzondere manier boeken omdat het een jaar later is?
Vraag 3: Ik heb begrepen dat ik goodwill in 10 jaar af mag schrijven? Liever zou ik het in minder jaren doen, maar volgens mij mag dat niet. Klopt dat?
Een fiscalist vertelde mijn man dat ik de creditnota het best kon boeken als desinvestering, de afschrijving van 2016 eraf te trekken en de resterende afschrijving voor 9 jr. berekenen.
Het deel van de afschrijvingen is goed gelukt, daarover nu geen vragen. Toen had ik echter nog niet opgemerkt dat de creditnota niet van 2017 was maar van 2016.
Wat ik nu heb geboekt is dit:
1-1-2017: -898,15 geboekt op Goodwill. Dit bedrag verandert op de balans 31-12-17 dus in 12.316,15 euro minus de afschrijving van 2016 (1.104,24) en 2017 (1.231,62)=9.980,29 euro.
Ik vul nu de aangifte van 2017 in en ik krijg de mogelijkheid in te vullen of er waardevermindering van activa is geweest.
Vraag 4: Kan (moet) ik dit beschouwen als waardevermindering? Zo ja, dan klopt mijn V&W-rekening niet meer en heb ik het bovenstaande waarschijnlijk niet goed geboekt.
Er is geen btw-plicht en ook door de verkoper is dit niet in rekening gebracht.
Ik hoor heel graag of ik dit volgens jullie goed gedaan heb.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
assie74
assie74
Hallo,
Ik heb een ingewikkelde boeking. Ik ben veel op zoek op internet en al best ver gekomen als beginnende boekhouder, maar ik ben wel wat onzeker en ik heb nu een geval waar ik niet goed uitkom. Kan iemand meedenken en mij helpen? En controleren of ik het tot zover goed heb gedaan? Het gaat over de boekhouding van 2017.
1 maart 2016 hebben wij een assurantieportefeuille overgenomen a 13.214,65 euro. Dit is geboekt als goodwill. Ik heb daarom geen recht op KIA als ik het goed heb begrepen.
Vraag 1: dubbelcheck: heb ik dit goed geboekt als goodwill?
November 2016 kwam er een creditnota van 898,15 euro. Echter, deze hebben wij gemist en dook pas in 2017 op. Boekhouding 2016 is -in principe- gesloten en aangifte 2016 is gedaan (maar wat al niet veranderd zou kunnen worden...) Ik was van plan deze 'gewoon' in 2017 te boeken.
Vraag 2: kan ik de boeking dan op 1-1-2017 doen? Moet ik het dan op een bijzondere manier boeken omdat het een jaar later is?
Vraag 3: Ik heb begrepen dat ik goodwill in 10 jaar af mag schrijven? Liever zou ik het in minder jaren doen, maar volgens mij mag dat niet. Klopt dat?
Een fiscalist vertelde mijn man dat ik de creditnota het best kon boeken als desinvestering, de afschrijving van 2016 eraf te trekken en de resterende afschrijving voor 9 jr. berekenen.
Het deel van de afschrijvingen is goed gelukt, daarover nu geen vragen. Toen had ik echter nog niet opgemerkt dat de creditnota niet van 2017 was maar van 2016.
Wat ik nu heb geboekt is dit:
1-1-2017: -898,15 geboekt op Goodwill. Dit bedrag verandert op de balans 31-12-17 dus in 12.316,15 euro minus de afschrijving van 2016 (1.104,24) en 2017 (1.231,62)=9.980,29 euro.
Ik vul nu de aangifte van 2017 in en ik krijg de mogelijkheid in te vullen of er waardevermindering van activa is geweest.
Vraag 4: Kan (moet) ik dit beschouwen als waardevermindering? Zo ja, dan klopt mijn V&W-rekening niet meer en heb ik het bovenstaande waarschijnlijk niet goed geboekt.
Er is geen btw-plicht en ook door de verkoper is dit niet in rekening gebracht.
Ik hoor heel graag of ik dit volgens jullie goed gedaan heb.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59059-lastige-boeking-creditnota-goodwill/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag