• 0

Omzetbelasting bij starter zonder verkoop

Ik ben aan het kijken of ik een bedrijf kan starten naast m'n huidige baan. Een hobby waar ik werk van wil maken. En ik zie door de bomen het bos niet meer. Teveel nieuwe termen waarvan ik niet weet welke combinatie me tot het juiste antwoord leidt.

 

Ik wil een nieuw product ontwikkelen en zal daarvoor kosten moeten maken - welke motoren, chipjes, en noem maar op - bij bedrijven die alleen met andere bedrijven handelen. Daarnaast zijn er buitenlandse partijen (een printplaat fabrikant, of de juiste concept artist) en binnenlandse (proefdrukken bij de printer om de hoek, het rolletje plakband bij de appie).

 

Zeker voor de eerste zal ik dus een eigen bedrijf moeten beginnen voor ik iets heb om te verkopen, en lijkt het logisch om de anderen ook mee te nemen in de administratie. De kosten kan ik prima opvangen met m'n spaargeld, maar de omzetbelasting snap ik nog helemaal niets van.

 

Om het wat verder uit te splitsen ben ik maar even gaan nummeren.

 

1 ) Als ik onderdelen wil halen bij bijvoorbeeld Farnell (welke niet levert aan particulieren), waar alles ex. btw. lijkt te gaan, staat dan nog steeds een btw op de factuur? Moet ik dat dan nog steeds betalen aan hun, wat zij dan weer overmaken naar de belastingsdienst? Of wordt dat 'verrekend' ergens en betaal ik hun alleen het ex. btw bedrag?

 

2 ) Als ik van een verre-oosten fabrikant een prototype printplaat ontvang, komen er mogelijk invoerrechten en BTW rekeningen van de vervoerder (ik vermoed uit particulier-ervaring). Gaat dat hetzelfde als bovenstaande vraag?

 

3 ) En wat als het een Britse (of EU) artiest is die alles digitaal doormailed?

 

4 ) En een met-mijn-kvk-nummer-opgegeven bestelling bij een printer of metaalbewerker?

 

5 ) Een anoniem bonnetje van de appie voor 'dingetjes' zal BTW hebben, dus de aangifte zal gegarandeerd negatief zijn. Wat ik lijk mee te krijgen van al m'n online zoektochten is dat geen probleem is, en dat het verschil gewoon terug mijn kant op komt. Correct?

 

Maar dan komen we bij de echte vragen;

 

6 ) Natuurlijk komen ze allemaal in de administratie, en moet ik redelijk kunnen aantonen dat het voor het bedrijf was, maar stel ik ben de eerste ~2 jaar bezig (je weet maar nooit) met alles op touw zetten voor ik uberhaupt ook maar iets heb om te verkopen. Hoeveel tegengas kan ik verwachten van de belastingsdienst? Kritische ogen op het ondernemingsplan, etc?

 

7 ) Stel na die hele periode geloof ik er niet meer in en stop ik ermee. Kunnen ze dan zeggen dat ik de hele tijd belastingsvrij heb zitten hobby'en, en mag alsnog alle BTW worden opgehoest?

 

Daarbij wil ik even stellen dat ik dat niet eens onredelijk zou vinden, maar ik zou het wel graag op voorhand willen weten dat ik dit risico loop.

 

8 ) Als ik het hele verhaal verkeerd om heb begrepen en ik eigenlijk over de hele periode de BTW heb moeten afdragen aan de belastingdienst, kan ik het dan verrekenen bij m'n uit eindelijke verkopen? Zitten daar termijn limieten op? Of is de definitieve berekening over het eerste jaar met een kostenpost van x omzetbelasting gewoon pech gehad als het tweede of derde jaar eindelijk eens iets verkocht wordt?

 

9 ) Daaruit volgt natuurlijk de opmerking "maar hoe zit het dan met voorraad". Lijkt me logisch dat bovenstaande onzin is - en voorraad is sowieso nog niet ter sprake - maar toch kan ik mezelf moeilijk hiervan overtuigen. Welke terminilogie moet ik google voeren om dit soort puzzels makkelijker te beantwoorden?

 

Tot slot zou mezelf een salaris aanrekenen natuurlijk nergens op slaan, en ik denk dat er nog veel te vertellen valt over inkomstenbelasting etc, maar even één hoofdpijn tegelijk aub. :) Ik heb ondertussen ook al een boek aangeschaft over het hoe/wat en ben begonnen met het allemaal doornemen. Het is.. alleen allemaal nog iets te wereldvreemd voor me.

 

Overigens wil ik dat pas echt doorzetten als ik wat marktonderzoek heb gedaan, akkoord van m'n baas heb over nevenactiviteit, etc, dus dit zal niet morgen zijn. Maar ook voor zoiets als marktonderzoek zal ik mogelijk al wat kosten moeten maken, dus wil ik deze vragen het liefst beantwoord zien voor ik in het diepe besluit te duiken. Alvast dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben aan het kijken of ik een bedrijf kan starten naast m'n huidige baan. Een hobby waar ik werk van wil maken. En ik zie door de bomen het bos niet meer.

 

Ik wil een nieuw product ontwikkelen en zal daarvoor kosten moeten maken - welke motoren, chipjes, en noem maar op - bij bedrijven die alleen met andere bedrijven handelen. Daarnaast zijn er buitenlandse partijen (een printplaat fabrikant, of de juiste concept artist) en binnenlandse (proefdrukken bij de printer om de hoek, het rolletje plakband bij de appie).

 

 

Welkom hier op dit forum, mijn eerste indruk is dat je het beste kunt beginnen met een ondernemingsplan, vanuit dat plan kun je altijd bekijken of het wel kans van slagen heeft.

 

Wat ieder lid op dit forum doet, mag ieder voor zich weten, het is weekend :), maar om een hele rits vragen te beantwoorden voor iemand waarvan het niet eens zeker is of het idee kans van slagen heeft.

 

Mijn advies aan jou, schrijf dit jaar een ondernemingsplan, koop vanaf 1 januari de benodigde onderdelen, bij bv. Farnel of Distrelec, verkoopt ook aan consumenten. Bewaar alle bonnetjes, bij een goede kans van slagen, kun je je altijd nog inschrijven als bedrijf en mogelijk met terugwerkende kracht de BTW terug vragen aan de BD maar start nu eerst op als hobbyist. ;)

 

Vermelde BTW op een factuur moet overigens betaald worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik begrijp dat het een beetje een bombardement aan vragen is en excuus daarvoor. Het is inderdaad weekend, rustig de tijd om hardop na te denken op een nieuw forum.

 

Punt is dat een ondernemingsplan niet deze vragen gaat beantwoorden. Zelfs als het een *kans* van slagen heeft moet ik nog steeds weten hoe zulke belastingen werken. Ik heb het idee dat elk bedrijf hier mee te maken krijgt, en dat het dan redelijk voor de hand liggend allemaal zou zijn. Alleen heb ik nog geen bedrijf, en wil ik niet zomaar blind het diepe in.

 

Wel interessant om te horen dat bonnetjes van vóór het bestaan van een bedrijf gewoon kunnen worden verrekend op de totalen later. Zittem hier wederom termijn limieten aan? En betekent “starten” als particulier dat de betaalde (natuurlijk) belasting anders in z’n werk gaat qua aanslagen later?

 

Wederom dank.

Link naar reactie
  • 0

Punt is dat een ondernemingsplan niet deze vragen gaat beantwoorden.

Jawel dat zal het plan wel. Jij moet namelijk een heleboel dingen uitzoeken tijdens het schrijven van het plan. Zoals bijvoorbeeld de basisbeginselen van het runnen van een bedrijf, waaronder de belastingen.

 

Ik heb het idee dat elk bedrijf hier mee te maken krijgt, en dat het dan redelijk voor de hand liggend allemaal zou zijn.

Dat heb je goed gezien. Daarom is er al een heleboel over geschreven. Hardop nadenken op een forum over hoe de absolute basis van elk bedrijf werkt is dus niet nodig. Je kan prima beginnen met het Handboek waar mmint al naar verwees. Daarnaast zijn er talloze sites waar vanalles over ondernemen uitgelegd staat. Tijd om dat allemaal te gaan lezen en leren!

 

Link naar reactie
  • 0

@mmint; Die had ik nog niet gezien, maar nu wel gevonden! Ik was al meermalig op de belastingdienst website beland maar alles leek ervanuit te gaan dat je dan de grote lijnen al wist. Ik ga me eens verdiepen in dit document.

 

@Wouter; Dat uitzoeken ben ik nu dus aan het doen. En al die websites zijn leuk, maar zoals ik zei, door de bomen zie ik het bos niet meer. Vandaar m'n vragen tot verduidelijking.

 

Ik begrijp wel dat ik teveel vraag - laat ik het nog eens anders proberen te formuleren.

 

De BTW moet afgedragen worden. In de ideale situatie waar de leverancier het KVK nummer heeft van mijn bedrijf, gaat de geldstroom dan zo;

 

A ) Belastingdienst <- leverancier <- mijn bedrijf <- klant

 

Of zo;

 

B ) Belastingdienst <- mijn bedrijf <- klant, en wat er tussen mijn bedrijf en leverancier speelt is duidelijk uit de facturen, maar niet daadwerkelijk onderdeel van financiele transacties.

 

M'n eerste waslijst aan vragen was vooral om ook de niet-ideale nuances duidelijk te krijgen, en wat voor tijdslimieten er verbonden zijn aan dit verhaal. Als dat "vanzelf wel duidelijk wordt", dan prima, maar ik weet nu niet welke situatie de uitzondering is, en welke de regel.

 

Mocht ik de BTW inderdaad moeten gaan 'voorschieten' in de ontwikkelingfase kan je begrijpen dat het ontwikkelingsplan een heel andere vorm zal krijgen. Vandaar dat ik me hierover zorgen maak. Idem als dit een 'tijdslimiet' zet op wanneer ik het van een klant kan 'terugvorderen'.

 

Nogmaals dank voor de aandacht!

Link naar reactie
  • 0

Gezien de vragen die je stelt een ondernemingsplan opstellen en daarin ook de kosten van een boekhouder meenemen.

 

 

Voor de BTW ben je niets meer als een doorgeefluik, een bedrijf betaalt BTW aan hun leveranciers, ontvangt BTW van hun klanten.

 

Elke 3 maanden, elk kwartaal verreken je het verschil daartussen met de belastingdienst. Heb je meer BTW betaald dan je hebt ontvangen, dan krijg je het verschil terug van de belastingdienst. Heb je meer BTW ontvangen dan je hebt betaald, dan betaal je dat verschil aan de belastingdienst.

 

Het zijn jouw berekeningen, je geeft alleen aan de belastingdienst aan, wat ze kunnen ontvangen van jou of wat ze mogen betalen aan jou. Bij een eventuele controle achteraf, dat kan ook na een aantal jaren nog plaatsvinden, moet dat kloppen.

 

Link naar reactie
  • 1
1 ) Als ik onderdelen wil halen bij bijvoorbeeld Farnell (welke niet levert aan particulieren), waar alles ex. btw. lijkt te gaan, staat dan nog steeds een btw op de factuur?

 

Ja.

 

Moet ik dat dan nog steeds betalen aan hun, wat zij dan weer overmaken naar de belastingsdienst?

 

Ja.

 

2 ) Als ik van een verre-oosten fabrikant een prototype printplaat ontvang, komen er mogelijk invoerrechten en BTW rekeningen van de vervoerder (ik vermoed uit particulier-ervaring). Gaat dat hetzelfde als bovenstaande vraag?

 

Ja.

 

3 ) En wat als het een Britse (of EU) artiest is die alles digitaal doormailed?

 

Weet ik even niet, maar ik vermoed dat je dan met zogeheten verlegde btw te maken krijgt. In dat geval draag jij niets af. Zie de site van de belastingdienst.

 

4 ) En een met-mijn-kvk-nummer-opgegeven bestelling bij een printer of metaalbewerker?

 

Zowel als ondernemer als privépersoon betaal jij btw. Het verschil is dat de ondernemer deze als voorbelasting mag aftrekken van zijn eigen aangifte. En als die aangifte nul is, ontvang je de betaalde btw dus terug van de belastingdienst terug.

 

5 ) Een anoniem bonnetje van de appie voor 'dingetjes' zal BTW hebben, dus de aangifte zal gegarandeerd negatief zijn. Wat ik lijk mee te krijgen van al m'n online zoektochten is dat geen probleem is, en dat het verschil gewoon terug mijn kant op komt. Correct?

 

Inderdaad. Een kassabon kan als een vereenvoudigde factuur werken. Check bij de belastingdienst wat de eisen zijn die zij aan een vereenvoudigde factuur stellen.

 

6 ) Natuurlijk komen ze allemaal in de administratie, en moet ik redelijk kunnen aantonen dat het voor het bedrijf was, maar stel ik ben de eerste ~2 jaar bezig (je weet maar nooit) met alles op touw zetten voor ik uberhaupt ook maar iets heb om te verkopen. Hoeveel tegengas kan ik verwachten van de belastingsdienst? Kritische ogen op het ondernemingsplan, etc?

 

Ik zou het niet durven zeggen, maar ik gok dat des te langer je nodig hebt je product te vermarkten, des te kritischer ze zullen gaan kijken.

 

7 ) Stel na die hele periode geloof ik er niet meer in en stop ik ermee. Kunnen ze dan zeggen dat ik de hele tijd belastingsvrij heb zitten hobby'en, en mag alsnog alle BTW worden opgehoest?

 

"Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting." (Nadruk van mij.)

 

Ik vind je vraag lastig te beantwoorden (omdat ik er geen verstand van heb).

 

8 ) Als ik het hele verhaal verkeerd om heb begrepen en ik eigenlijk over de hele periode de BTW heb moeten afdragen aan de belastingdienst, kan ik het dan verrekenen bij m'n uit eindelijke verkopen? Zitten daar termijn limieten op? Of is de definitieve berekening over het eerste jaar met een kostenpost van x omzetbelasting gewoon pech gehad als het tweede of derde jaar eindelijk eens iets verkocht wordt?

 

Btw verreken je over het algemeen direct (per aangifteperiode), niet pas over twee jaar, maar zie ook de link verderop voor de uitzonderingen. Hoe dat precies werkt, zou je de belastingdienst kunnen vragen.

 

Zoek ook uit hoe het zit met startersaftrek en zelfstandigenaftrek, want als jij de eerste twee jaar geen omzet hebt, heb je weinig aan die faciliteiten. Startersaftrek mag je in bepaalde gevallen doorschuiven.

 

9 ) Daaruit volgt natuurlijk de opmerking "maar hoe zit het dan met voorraad". Lijkt me logisch dat bovenstaande onzin is - en voorraad is sowieso nog niet ter sprake - maar toch kan ik mezelf moeilijk hiervan overtuigen. Welke terminilogie moet ik google voeren om dit soort puzzels makkelijker te beantwoorden?

 

Als jij aan een prototype voor een apparaat werkt, en je hebt daar 3 maal X en een maal Y voor nodig, dan zijn X en Y bedrijfsmiddelen/kosten.

 

Op het moment dat je je apparaat in productie neemt, dan vallen X en Y onder de voorraad.

 

Ik weet dit overigens niet 100% zeker, dus dat zou je bij een boekhouder moeten navragen, maar ik heb analoge gevallen gezien waar dit gold.

 

Gezien je lange aanlooptijd zou ik overwegen, zeker als de kosten gering zijn, in het begin alles uit eigen zak te betalen. Je kunt kunt dergelijke kosten bij start van de onderneming inbrengen en in sommige gevallen zelfs de btw terugvragen.

 

Merk ook op dat als wat jij doet in het verlengde ligt van de werkzaamheden die je bij je huidige werkgever liggen, de auteursrechten van wat jij maakt (bijvoorbeeld op software die je schrijft of op het ontwerp van je product) bij je baas kunnen liggen, ook al werk je er alleen thuis op je zolderkamertje aan.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

7 ) Stel na die hele periode geloof ik er niet meer in en stop ik ermee. Kunnen ze dan zeggen dat ik de hele tijd belastingsvrij heb zitten hobby'en, en mag alsnog alle BTW worden opgehoest?

 

"Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting." (Nadruk van mij.)

 

Ik vind je vraag lastig te beantwoorden (omdat ik er geen verstand van heb).

 

 

Duidelijk! Vraag 7 was eigenlijk een "als ik geen BTW betaal is het toch redelijkerwijs te verwachten dat ik de rekening alsnog naderhand kan krijgen?" maar dat is dus sowieso niet van toepassing.

 

Verder ook dank voor de tips over het verlengde van werkzaamheden - ik denk dat dat wel goed zit, maar ga dat eerst zwart-op-wit krijgen voor ik serieuze stappen neem.

 

 

Mijn advies aan jou, schrijf dit jaar een ondernemingsplan, koop vanaf 1 januari de benodigde onderdelen, bij bv. Farnel of Distrelec, verkoopt ook aan consumenten. Bewaar alle bonnetjes, bij een goede kans van slagen, kun je je altijd nog inschrijven als bedrijf en mogelijk met terugwerkende kracht de BTW terug vragen aan de BD maar start nu eerst op als hobbyist. ;)

 

Vermelde BTW op een factuur moet overigens betaald worden.

 

 

Dat Farnel niet aan particulieren levert was echt de trigger voor deze vragen ronde - ze hebben wel een particulieren 'alternatief' maar de prijzen zijn twee keer zo hoog. Andere leveranciers of tussen-diensten vinden leek het ook weer allemaal onnodig moeilijk te maken als simpelweg "nu al beginnen" verder geen nadelen had of zelfs belastingtechnisch voordeliger zou uitpakken. Dat lijkt niet zo te zijn. Dus ik ga zeker even kijken naar de startersaftrek regels en het opnemen van al gemaakte kosten bij start onderneming, en in de tussentijd door als hobbyist.

Link naar reactie
  • 0
Duidelijk! Vraag 7 was eigenlijk een "als ik geen BTW betaal is het toch redelijkerwijs te verwachten dat ik de rekening alsnog naderhand kan krijgen?" maar dat is dus sowieso niet van toepassing.

 

Als privé persoon betaal je sowieso btw. Je kunt voorbelasting pas aftrekken als je ondernemer voor de btw bent.

 

(Dat is overigens ook een valkuil die ik beginners wel eens zie binnenstappen, dat er slechts één definitie van het begrip ondernemer zou zijn. Maar je kunt bijvoorbeeld wel ondernemer voor de btw zijn en tegelijkertijd niet voor de inkomstenbelasting.)

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.