• 0

In vervolg op de Google strategie

Ik schreef vorige maand in de column over de Google strategie. Hierin kwam naar voren dat het er op lijkt dat er een scheiding komt tussen de informatieve en de commerciele resultaten. Hierbij zouden de informatieve resultaten voorrang krijgen in de zoekresultaten waardoor de bedrijven m.n. meer gebruik zullen gaan maken van de gesponsorde koppelingen.

 

Inmiddels experimenteet Yahoo! hier ook sterk mee onder de naam Yhaoo! Mindset. Zij laten de zoeker bepalen wat voor soort resultaten er getoond moeten worden. Bij een zoekopdracht worden er heel veel resultaten 'geladen'. Dit is standaard een mix van commercieel en informatief zoals je verwacht. Echter, bovenaan in het scherm is een schuifbalk die je naar links en rechts kunt slepen. Hiermee kun de resultaten beinvloeden: Meer naar links voor 'shopping' en meer naar rechts voor 'researching'. In 'real time' worden de resultaten op je scherm aangepast.

 

Link naar Yahoo! Mindset

 

Een zeer interessante ontwikkeling, zeker omdat de gebruiker zelf zijn resultaten kan beinvloeden.

 

Benieuwd wat het antwoord van Google hierop gaat worden!

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk niet dat het zo heel moeilijk is om het onderscheid te maken. Zeker omdat het hier om 'shopping' t.o.v. 'researching' gaat.

 

Als er op een site meerder woorden gevonden worden als 'special offer', 'basket' , 'order now' etc, dan ben je redelijk snel zeker van dat het hier een commerciele site betreft.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een erg slecht idee van Yahoo en kan mij nauwelijks voorstellen dat het mijn geloof in de betrouwbaarheid van de gevonden resultaten verhoogd : als commercie zozeer vervlochten is met de zoekresultaten, verlaagt het mijn perceptie van neutraliteit.

 

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld. In de organische resultaten zie je nu toch bij elke zoekmachine een mix van commerciele en informatieve sites?

 

Het enige wat je bij 'mindset' nu zelf doet is daar een soort filtering in aanbrengen. Het is niet zo dat de gesponsorde links hier doorheen gemixt worden.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0
Als er op een site meerder woorden gevonden worden als 'special offer', 'basket' , 'order now' etc, dan ben je redelijk snel zeker van dat het hier een commerciele site betreft.

Jazeker, maar er zijn maar genoeg commerciële sites waarbij dat niet het geval is. Veel diensten worden niet verkocht via internet, hoe wordt dat onderscheid dan gemaakt?

 

Ik vind het een erg slecht idee van Yahoo en kan mij nauwelijks voorstellen dat het mijn geloof in de betrouwbaarheid van de gevonden resultaten verhoogd : als commercie zozeer vervlochten is met de zoekresultaten, verlaagt het mijn perceptie van neutraliteit.

Kun je dit nader toelichten want ik begrijp het niet zozeer. Bij Google vind je nu toch ook commerciële sites tussen de resultaten staan?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat het zo heel moeilijk is om het onderscheid te maken. Zeker omdat het hier om 'shopping' t.o.v. 'researching' gaat.

 

Als er op een site meerder woorden gevonden worden als 'special offer', 'basket' , 'order now' etc, dan ben je redelijk snel zeker van dat het hier een commerciele site betreft.

 

Ik vindt dit persoonlijk vrij nutteloos. Op de korte termijn zou het een oplossing kunnen zijn, maar als je kijkt naar de lange termijn, dan zal je zien dat men al lang weer oplossingen gevonden heeft om dit te omzeilen.

 

Zo kan je denken aan doorwaypages plaatsen voor je shop. Wanneer je deze een informatieve insteek geeft, dan zal je zien dat de zoekmachines dit goed zullen gaan oppikken.

 

En op deze manier krijg je vervolgens alleen maar meer vervuiling van het internet/zoekresultaten.

Link naar reactie
  • 0
Zo kan je denken aan doorwaypages plaatsen voor je shop. Wanneer je deze een informatieve insteek geeft, dan zal je zien dat de zoekmachines dit goed zullen gaan oppikken.

Eerlijk gezegd vind ik dat wat te kortzichtig gezegd. Zo'n doorwaypagina heeft ook gevolgen voor de gebruikerservaring van de klant en dat is niet zo slim om negatief te beïnvloeden.

 

Ik vindt dit persoonlijk vrij nutteloos. Op de korte termijn zou het een oplossing kunnen zijn, maar als je kijkt naar de lange termijn, dan zal je zien dat men al lang weer oplossingen gevonden heeft om dit te omzeilen.

Als je op die manier gaat denken dan probeer je helemaal niets meer op vooruit te komen. Als een bedrijf niet doorontwikkeld omdat de concurrent toch wel binnen afzienbare tijd ook die doorontwikkeling heeft gemaakt is dat toch ook niet verstandig?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Willeke,

 

wat denk je dat grotere gevolgen heeft voor de gebruikerservaring.

A. Een website die niet door google gevonden wordt

B. Een bezoeker die via doorway pagina komt.

 

 

Die doorways gelden dan natuurlijk enkel voor mensen die via google komen. Je moet het natuurlijk niet zo zien, dat er een pagina voor de hoofdpagina komt te staan, maar meer als een pagina die naast de hoofdpagina staat

 

 

Ik snap overigens niet helemaal wat je met je tweede opmerking probeert te zeggen. Zou je dat kunnen verduidelijken?

Link naar reactie
  • 0
Ik snap overigens niet helemaal wat je met je tweede opmerking probeert te zeggen. Zou je dat kunnen verduidelijken?

Tuurlijk ;)

 

Je geeft aan dat je de ontwikkeling van Yahoo nutteloos vindt omdat de organisaties die methode binnen de kortste keren toch weten te omzeilen. Als je die lijn doortrekt zeg je eigenlijk dat het bedenken van nieuwe technieken zinloos is omdat iemand anders er wel weer een omweg op vindt. Zo'n houding is funest voor R&D.

 

Ander voorbeeldje. Waarom zou de overheid een nieuw paspoort ontwikkelen als binnen de kortste keren er toch weer vervalsingen komen ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.