Samenstelling Gids Startkapitaal

Aanbevolen berichten

Leuk stuk van Michel Simons over de WBSO. Reacties zijn welkom.

 

Subsidies

 

WBSO

 

Als je iets nieuws doet, kijk dan of de WBSO wat is!

De WBSO is een laagdrempelige innovatiesubsidie. Vanuit de regeling wordt onderzoek naar en ontwikkeling van technische nieuwe producten, programmatuur en productieprocessen gestimuleerd. De WBSO is laagdrempelig omdat de ontwikkeling enkel vernieuwend hoeft te zijn voor het eigen bedrijf. Als een vergelijkbaar product al door iemand anders is ontwikkeld, is dat geen bezwaar. Overigens is het in principe ook niet bezwaarlijk als de ontwikkeling in opdracht van een derde plaatsvindt, maar dit terzijde. Let wel, de ontwikkeling moet wel technisch vernieuwend zijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat tijdens de ontwikkeling technische problemen moeten worden overwonnen. ‘Simpelweg’ bouwen is niet subsidiabel. Bouwen impliceert dat je het alleen nog moet maken, maar dat je weet hoe het moet en dat het zal werken.

 

De helft van je salaris!

Vanuit de WBSO krijg je een subsidie op de loonkosten aan onderzoek en ontwikkeling. De subsidie bedraagt tussen de 14% en 60% op de loonkosten en wordt verrekend met de afdracht loonbelasting

 

Rekenvoorbeeld: Een bedrijf met 2 fulltime ontwikkelende medewerkers, met een gemiddelde jaarsalaris van € 35.000, ontvangt in het ideale scenario 2 x € 35.000 x 60% = € 42.000 subsidie.

 

Praktijkvoorbeeld: bootje bakken

MV Yachts is een bedrijf dat klassieke snelvarende motorboten bouwt. De boten worden vervaardigd van hoogwaardige vezelversterkte kunststofmaterialen. Om de factor arbeid te reduceren en de productkwaliteit nog verder te verhogen, wil MV Yachts deze boten middels een vacuüminjectieproces produceren. Bij vacuüminjectie worden vezel- en kernmaterialen “droog” in een mal gelegd. Nadat de mal luchtdicht is afgesloten, wordt al het lucht uit de mal gezogen en wordt via injectiepunten het hars geïnjecteerd. Door de onderdruksituatie die is ontstaan zuigt het laminaat zich als het ware vol met hars.

 

Vacuüminjectie is op zichzelf niet nieuw. Wel is het in één keer injecteren van grote producten een uitdaging. Daarbij komt dat MV Yachts veel detail in haar kunststof heeft ontworpen (zoals afwateringskanalen, verzonken onderdelen, etc.). Het injecteren is zonder het ontwikkelen van innovatieve hulpmiddelen niet goed mogelijk. MV Yachts voert speur- en ontwikkelingswerk uit naar o.a. dit soort hulpmiddelen die de stroming van het hars in de ingewikkelde en gedetailleerde structuren mogelijk maken. Potentiële technische problemen die daarbij moeten worden opgelost is bijvoorbeeld het verhoogde risico van breuklijnen omdat andersoortige materialen in het laminaat worden meeverwerkt.

 

Ondanks dat vacuüminjectie een bestaande verwerkingstechniek is, wil dat niet zeggen dat MV Yachts dan geen subsidie kan krijgen. MV Yachts krijgt niet de subsidie voor de uren om de bestaande techniek te leren of 1:1 toe te passen, maar wel voor de uren waarin ze “eigen techniek” ontwikkelt. Het ontwikkelen van interne stromingskanalen zonder dat dit ten koste gaat van de mechanische eigenschappen van het product is hiervan een voorbeeld.

 

 

Bezint eer ge begint!

Het aanvragen van subsidie gaat niet vanzelf. Probeer voordat je begint een beeld te krijgen van:

(a)   de potentiële opbrengst;

(b)   de slaagkans het project (voldoende budget, etc.) en

©   de hoeveelheid werk die verzet moet worden (ook om de administratie bij te houden).

 

 

De rol van de adviseur

 

Wel of niet inschakelen?

Om tot een aanvraag te komen, kan je globaal twee wegen bewandelen: je doet het zelf of je roept de hulp in van een subsidieadviseur.

 

Belangrijke voordelen aan een (goede) adviseur zijn:

-   Zekerheid: verhoogt de slaagkans op succes;

-   Expertise: krijgt door beter toepassing van de regels vaak een hoger subsidiebedrag;

-   Tijdsbesparing: neemt werk uit handen bij aanvraag en afhandeling;

-   Compleetheid: onderzoekt direct andere mogelijkheden.

 

Uiteraard berekent de adviseur zijn advieskosten.

 

Hoe selecteer je een adviseur?

In de markt zijn globaal twee soorten adviseurs actief. Adviseurs die op ‘Uren x Tarief’ werken en die op ‘No Cure, No Pay’ werken. Met name accountantskantoren hanteren het principe van ‘uurtje-factuurtje’. Bij serieuze adviseurs beginnen de tarieven bij € 120 per uur.

 

No cure, no pay adviseurs daarentegen vragen vrijwel allemaal 15% van de subsidie, een groot aantal vraagt additioneel een vaste vergoeding in de orde van circa duizend euro. Mijd adviseurs die voor een oriënterend gesprek een rekening willen sturen.

 

En ook hier krijg je vaak waarvoor je betaalt!

In je selectie naar de best passende No Cure, No Pay adviseur moet je jezelf niet (uitsluitend) laten leiden door het percentage. Een laag percentage is vaak een indicatie voor een lage kwaliteit, of weinig aandacht van de adviseur. Reken eens uit wat het kost als de aanvraag mislukt.

 

Vragen die (mede) leidend zouden moeten zijn bij de selectie van een adviseur zijn:

-   Wat doet de adviseur? Wordt er af en toe naar de aanvraag gekeken, of wordt er actief aan het plan geschreven? Houdt het adviseren op als de subsidie binnen is of wordt er bijvoorbeeld ook geadviseerd over de administratieve verplichtingen?

-   Wat is de expertise van de adviseur? Een hogere expertise verbetert niet alleen je slaagkans, maar zorgt er ook voor dat de ‘No cure, No pay’ adviseur meer effectieve tijd aan je kan besteden. Hij hoeft immers niet alles uit te zoeken;

-   Past de adviseur bij je bedrijf? Wil je zaken doen met een gerenommeerde naam die een breed scala aan diensten aanbiedt, of heb je behoefte aan slagvaardig contact?

-   Hoe compleetheid is de adviseur? Kijkt de adviseur alleen naar de WBSO, of word je ook verder geholpen met andere subsidies?

 

 

 

 

Auteur,

Michel Simons

 

Vectrix B.V.,

Voor subsidie en financiering van innovatieve bedrijven

Kruislaan 402

1098 SM Amterdam

t. 020 – 8884030

f. 020 – 8884305

e. info@vectrix.nl

w. www.vectrix.nl

 

19 juli 2005

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

BTW,

 

Ilja en Edo, mag ik van jullie nog een stukje verwachten? Ties en Dennis hebben al ingeleverd en Edward is nog druk aan het pennen.

 

BTW2,

 

Volgens mij is het ook leuk voor webwolf en/of annedien om iets in elkaar te zetten. Vinder jullie ook niet?

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Leuk stukje met één niet onbelangerijke kanttekening.

De WBSO kan slechts op twee data ingediend worden.

Voor dit jaar is de tweede en laatste sluitingsdatum 3 december 2005.

 

De WBSO is er dus vooral voor mensen die een lang(zaam) ontwikkel traject hebben. :-X

Link naar reactie

BTW,

 

Ilja en Edo, mag ik van jullie nog een stukje verwachten? Ties en Dennis hebben al ingeleverd en Edward is nog druk aan het pennen.

 

Groeten,

Nils

 

Nils, ik ben al een tijdje bezig een artikel/essay/boek aan het schrijven:

 

quote

Handboek softwareproductie

Ervaringen uit een succesvolle praktijk

Inleiding

OK, je hebt een geniaal idee voor een softwareproduct en wellicht bijbehorende diensten. Je wilt dit gaan ontwikkelen en in de markt zetten. Ik heb 12 jaar lang een internationaal softwarehuis geleid, en in dit artikel wil ik de belangrijkste aspecten en lessons learned aan je overdragen. Ik heb niet de illusie dat ik álles goed heb gedaan, maar ik weet wel wat goed en wat niet heeft gewerkt.

 

Gebruik de aspecten die je aanspreken en denk na over de aspecten die in jouw situatie niet van toepassing zijn of die je anders wilt doen. Het is mijn stellige overtuiging dat dit artikel meer dan de moeite waard is om kennis van te nemen als je in de softwarebusiness zit. Al was het alleen maar om te lezen hoe een collega het gedaan heeft....

 

end quote

 

Helaas is het schrijven meer werk dan ik momenteel beschikbaar heb, dus het zal nog wel een aantal maanden duren voor het af is. Ik moet je dus teleurstellen in deze. Next time better.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Terug van vakantie hierbij de nieuwste versie van de gids in wording. Nog steeds aan het plamuren. Tekst is rond.

 

http://www.nebib.nl/gids/startkapitaal2006_current.doc

 

Ik heb alle inzendingen van c0-auteurs er ingelkt. Als je ook wat opgestuurd hebt, kijk dan even of het er goed in staat.

 

Willem gaat het hele verhaal in zijn wiki stoppen voor het onderhoud.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Met betrekking tot het WBSO stuk heb ik nog wel een opmerking. Zelf werk ik voor een concurrent van Vectrix: De Breed & Partners. Wij zijn van mening dat een mislukte aanvraag je nooit iets mag kosten. Het zinnetje: bereken hoeveel een mislukte aanvraag je kost staat mij dus niet bepaald aan. Zorg ervoor dat het je niets kost behalve tijd, anders zit je bij een verkeerde adviseur. Zorg er ook voor dat no-cure-no-pay ook echt no-cure-no-pay is en laat je niet allerlei administratiekosten of andere onzin berekenen.

 

 

Link naar reactie

Met betrekking tot het WBSO stuk heb ik nog wel een opmerking. Zelf werk ik voor een concurrent van Vectrix: De Breed & Partners. Wij zijn van mening dat een mislukte aanvraag je nooit iets mag kosten. Het zinnetje: bereken hoeveel een mislukte aanvraag je kost staat mij dus niet bepaald aan. Zorg ervoor dat het je niets kost behalve tijd, anders zit je bij een verkeerde adviseur. Zorg er ook voor dat no-cure-no-pay ook echt no-cure-no-pay is en laat je niet allerlei administratiekosten of andere onzin berekenen.

 

 

 

Wat dacht je van tijd en aandacht? Dat zijn ook kosten!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Met betrekking tot het WBSO stuk heb ik nog wel een opmerking. Zelf werk ik voor een concurrent van Vectrix: De Breed & Partners. Wij zijn van mening dat een mislukte aanvraag je nooit iets mag kosten. Het zinnetje: bereken hoeveel een mislukte aanvraag je kost staat mij dus niet bepaald aan. Zorg ervoor dat het je niets kost behalve tijd, anders zit je bij een verkeerde adviseur. Zorg er ook voor dat no-cure-no-pay ook echt no-cure-no-pay is en laat je niet allerlei administratiekosten of andere onzin berekenen.

 

Wat dacht je van tijd en aandacht? Dat zijn ook kosten!

 

Helemaal waar natuurlijk. Ik bedoelde in plaats van kosten eigenlijk Cash out.

 

Een goede subsidie adviseur zorgt er voor, zeker bij WBSO, dat een aanvraag een hele kleine kans heeft te mislukken. Als hij mislukt, behoort het de ondernemer niets dan tijd gekost te hebben. Dat is mijn stellingname.

Link naar reactie

Nils,

 

Ik wil in mijn nieuwe boek graag jouw Gids Startkapitaal als leestip opnemen voor starters die (veel) geld nodig hebben. Maar nu vraag ik me af hoe zij jullie handige gids in hun bezit kunnen krijgen.

 

Gratis aanvragen bij de Nebib?

Kopen in de winkel?

Afhalen bij de kamers van koophandel?

 

Omdat ik aanneem dat sommige lezers van dit forum ook wel willen weten hoe ze aan de Gids kunnen komen, stel ik de vraag maar even hier.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Ik wil in mijn nieuwe boek graag jouw Gids Startkapitaal als leestip opnemen voor starters die (veel) geld nodig hebben. Maar nu vraag ik me af hoe zij jullie handige gids in hun bezit kunnen krijgen.

 

Je kunt hem op http://startkapitaal.com/ online lezen of bestellen.

 

Geloof dat er standaard ook een stapel meegaat naar de Business Angels meetings en afhalen ook kan maar dat mag Nils bevestigen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.