Ga naar inhoud

Als ondernemer To the next level: problemen, uitdagingen en overwegingen

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
23 uur geleden, Ondernemer Nijmegen zei:

Ik begrijp je gedachte, maar laat me uitleggen...

Okay, dat is dus al eerder bekeken en uitgeprobeerd. :classic_wink:

Logica in de logistiek (dagelijkse orders vooraf inkopen) is ook lastig.

Werken jouw grotere concurrenten op dezelfde manier: dagelijks bijbestellen? Of verkopen die uit voorraad? Dat lijkt ondoenlijk. En gebruiken ze dan de bezorgdienst van de groothandel?

Centraal Boekhuis doet vergelijkbare dingen en daar nemen ze de complete logistiek van webstores over, ook voor panties en pillen.

Andere vraag: kun jij klantdata analyseren? Zijn er interessante segmenten? Op basis van smaak, voorkeur, leeftijd, opleiding?

En nog een vraag: is jouw cross-platform expertise interessant voor andere sectoren? Stel ik ben een groothandel of merkleverancier en ik wil met één partner verschillende grote (en kleine) platforms bewerken: Amazon, Zalando, eBay, Blokker, Bol.com, Rakuten, AliExpress, Wehkamp, etc... Ben jij over een tijdje de aangewezen man?

aangepast door TwaBla

Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Werken jouw grotere concurrenten op dezelfde manier: dagelijks bijbestellen? Of verkopen die uit voorraad? Dat lijkt ondoenlijk. En gebruiken ze dan de bezorgdienst van de groothandel?

Ik weet niet exact hoe ze elke concurrent werkt.

Maar ik zie 2 partijen als belangrijkste concurrent:

partij 1:  verkoopt 383.924 producten (in verschillende productcategorieën, erotiek assortiment is vergelijkbaar met mij, verder heel veel in 2 andere categoriën, waarvan bij 1 een deel weer overlap met erotiek heeft)) en heeft naar schatting 100 x zoveel orders als mij. zover ik kan nagaan en vanaf horen zeggen werkt deze partij als volgt: heel klein deel is op voorraad, ander deel wordt 1 keer per x dagen/weken bij groothandels besteld en dan zelf verzonden en deel gebruiken ze dropshipping dienst van hun leverancier.

Over het algemeen een wat langere levertijd. In welke categorie hun meeste omzet zit durf ik niet te zeggen maar merk in mijn basis categorie flinke concurrentie met hun.

Partij 2: verkoopt 51.640 producten (in verschillende categorieën waarbij ze qua grote in mijn basis assortiment nog een ruimer assortiment hebben). naar schatting  80 x zoveel orders als mij. deze werken naar wat ik kan achterhalen ook met verschillende manieren, deels voorraad, deels 1 x in x tijd bestellen bij groothandels en dan verzenden en deels dropshipping.

Deze partij heeft voor groot deel flink snelle verzendtijd, als ik dan kijk naar waar ze gevestigd zitten kom ik tot de conclusie dat ze die heel snelle levertijd enkel kunnen hebben doordat ze voor grootste deel gebruik maken van dropshipping.

Ondanks dat deze partij dus een groter assortiment heeft in mijn basis categorie kom ik ze minder vaak tegen in de concurrentie vergelijkingen betreft prijs. deels komt dat omdat ze deels assortiment voeren van leveranciers die ik (nog) niet heb aangesloten.

Daarnaast zijn er uiteraard nog vele concurrenten waarvan er nog wel 10 zijn die momenteel meer orders als mij hebben met soms een beperkter assortiment. deels betreft dit partijen die vanuit de basis al groter zijn (bedrijven met stenen winkels waar ze spullen hebben liggen en daardoor tot 23:00 kunnen verzenden. deels gebruiken die partijen ook Logistiek via bol.com en hebben daar dus voorraad liggen (LVB heb ik ook al wat testjes mee gedaan maar is verhaal apart).

De factor omzet tussen mij en bovenstaande concurrenten is enkel op basis van Bol.com en gebaseerd op de verhouding beoordelingen. En beoordelingen is daarvoor geen compleet betrouwbare methode maar zal wel flink dicht in de buurt komen.

Van de 2 bovenstaande concurrenten kom ik vooral ook partij 2 veel tegen op andere externe platformen waar ik nu nog mee bezig ben.

Centraal Boekhuis doet vergelijkbare dingen en daar nemen ze de complete logistiek van webstores over, ook voor panties en pillen.

je bedoeld dat je jouw voorraad daar kan neerzetten?

Andere vraag: kun jij klantdata analyseren? Zijn er interessante segmenten? Op basis van smaak, voorkeur, leeftijd, opleiding?

Realistisch gezien heeft dat nog geen enkele waarde met een tiental orders per dag. Om betrouwbare analyses te kunnen maken heb je veel meer input nodig. deels ook probleem doordat ik vanaf platformen maar beperkte data krijg

En nog een vraag: is jouw cross-platform expertise interessant voor andere sectoren? Stel ik ben een groothandel of merkleverancier en ik wil met één partner verschillende grote (en kleine) platforms bewerken: Amazon, Zalando, eBay, Blokker, Bol.com, Rakuten, AliExpress, Wehkamp, etc... Ben jij over een tijdje de aangewezen man?

Dat is stiekem natuurlijk wel een beetje het uiteindelijke doel.

Daarom wil ik me ook buiten de huidige categorie gaan begeven zodat ik ook toegang tot die platformen ga krijgen die geen erotiek doen. Ik heb een redelijk lagentermijn visie (moet wel gefinancierd worden met een deel kotertermijn visie) waar ik heel rustig aan werk om op te bouwen.

Maar theoretisch is als ik al die platformen aangesloten heb, reputatie opgebouwd heb en het kunstje van dat platform door heb en zowel aan mijn zijde (de webshop met importeren van producten en verwerken orders) en de koppeling naar alle platformen op orde heb het mogelijk om elk mogelijk product te verkopen.

Het is dan (in theorie) een kwestie van een koppeling leggen met de groothandel en mijn webshop beheersysteem. Een filter maken in koppelingssysteem met platformen en de juiste platformen selecteren en de producten staan in heel europa tekoop. als alles helemaal op orde is kan ik dus elk mogelijk product binnen 1 a 2 dagen binnen heel europa tekoop hebben staan.

Realistisch gezien: daar moet nog verdomd veel voor gebeuren om technisch goed voor elkaar te hebben en overal die posities te verkrijgen.

aangepast door Ondernemer Nijmegen

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

een update:

Ik was druk met verzendproblemen naar buitenland en had al besloten van PostNL af te stappen maar de afgelopen 2 weken diverse ontwikkelingen (voornamelijk laatste dagen).

was weer een hele reeks met problemen met zendingen naar voornamelijk Duitsland en Frankrijk.:

* na scan naar land van bestemming  helemaal niks meer

* adres/klant onbekend terwijl duidelijk wel bestaat

* na arriveren in buitenland direct retour

* DHL afleverpunten (niet aan adres zichtbaar)

* 1 afleverpoging waarna de klant een bericht hoort te krijgen dat hij kan ophalen of nieuwe afspraak kan maken maar waarvan berichten niet aankomen.

Gevolg hele reeks boze klanten, zendingen die weken over doen om retour te komen, klanten die klachten indienen, orders die ik moet annuleren (vanwege dhl adressen) enz. enz.

Resultaat: verkoop accounts op platform (tijdelijk) geblokkeerd omdat aantal annuleringen en klachten tehoog was. dus daaruit nu geen orders meer.

Heel erg balen uiteraard, maar zie het ook weer als kans. Goed dat dat nu gebeurd, en blijkbaar iets waar je duidelijk eerst doorheen moet.

Bied me dus inzicht in dat ik bepaalde zaken nog veel beter moet organiseren (zowel de verzending als de productinfo voor die platformen aangezien ook daarmee een probleem was).

Dus daarmee nu alweer aan de slag (zover ik dat nog niet was).

Buiten bovenstaande problemen werd de keus voor een andere specifieke verzendpartner ook stuk makkelijker gemaakt door de mogelijke samenwerking met groot nieuw platform waar het een harde eis is dat je verzend via DHL of Hermes

- overstappen naar DHL dus alleen kan dit pas maart/april omdat de plugin van DHL voor mijn webshop software pas naar verwachting dan klaar is. nu dus aan het kijken naar tussenoplossing via pakketstapelaar maar dat lijkt qua tarieven enkel oplossing voor Duitsland maar niet voor overige landen. Hier dus heel druk mee om zo snel mogelijk op te lossen.

- productinfo proberen te verbeteren/uit te breiden. niet makkelijk doordat bepaalde info ontbreekt maar op bepaalde platformen wel verplicht is

- eerdaags gesprek met eigenaar van een bedrijf welke zelf ook tegen al die zaken aangelopen is in het begin van zijn bedrijf 

Ondanks dat het dus even balen is dat er een stukje omzet wegvalt bied dat de kans om nog veel sterker terug te komen en heb ik weer veel van geleerd (en nog met partijen in gesprek om volledige duidelijkheid te krijgen.

Verder bevestigd het mijn strategie om risico te spreiden over meerdere platformen, meerdere accounts per platform en meerdere soorten producten.

En het laat zien dat het op het eerste oog een makkelijk te kopiëren concept is maar dat dat in de praktijk heel erg tegenvalt door zeer lange aanlooptijden en vele valkuilen die vrijwel niet te ontwijken zijn.

Klein stapje terug doen nu, weer even goed bekijken en dan weer vol vooruit (en dan vast nog wel paar keer een stapje terug doen)

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

In elke vloot moet soms een schip op het droge worden gehesen...

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

Meer informatie   Oké