Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze vraag. Ik zou dit jaar als DGA een dividenduitkering willen doen, maar het probleem is dat weet niet precies wanneer, hoeveel en hoe vaak. Stel nu het volgende voor:
- in maart 2019 boek ik 30.000 EUR van de BV naar privé
- in mei 2019 boek ik 40.000 EUR van de BV naar privé
- in juli 2019 boek ik 15.000 EUR van de BV naar privé
Totaal overgeboekt: 85.000 EUR. Ergens in oktober dien ik een "officiële" dividenduitkering in van 85.000 / 0.85 = 100.000 EUR. Die is dan als volgt opgebouwd:
- 15% (ad 15.000 EUR) dividendbelasting, te betalen binnen een maand van de BV => belastingdienst (<november 2019)
- 85% (ad 85.000 EUR) dividenduitkering aan privé, die dus al betaald is in de afgelopen maanden
Uiteindelijk betaal ik dan nog een laatste 10% dividendbelasting (ad 10.000 EUR) in 2019 via the IB 2018.
Vraag: is bovenstaande manier van werken toegestaan? Alles blijft binnen hetzelfde boekjaar.
Ik doe hierbij de aanname dat er voldoende reserves in de BV aanwezig zijn, de DGA de enige aandeelhouder is en ik aan de uitkeringstoets voldoe.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
GerbrandPetersen
GerbrandPetersen
Beste allemaal,
Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze vraag. Ik zou dit jaar als DGA een dividenduitkering willen doen, maar het probleem is dat weet niet precies wanneer, hoeveel en hoe vaak. Stel nu het volgende voor:
- in maart 2019 boek ik 30.000 EUR van de BV naar privé
- in mei 2019 boek ik 40.000 EUR van de BV naar privé
- in juli 2019 boek ik 15.000 EUR van de BV naar privé
Totaal overgeboekt: 85.000 EUR. Ergens in oktober dien ik een "officiële" dividenduitkering in van 85.000 / 0.85 = 100.000 EUR. Die is dan als volgt opgebouwd:
- 15% (ad 15.000 EUR) dividendbelasting, te betalen binnen een maand van de BV => belastingdienst (<november 2019)
- 85% (ad 85.000 EUR) dividenduitkering aan privé, die dus al betaald is in de afgelopen maanden
Uiteindelijk betaal ik dan nog een laatste 10% dividendbelasting (ad 10.000 EUR) in 2019 via the IB 2018.
Vraag: is bovenstaande manier van werken toegestaan? Alles blijft binnen hetzelfde boekjaar.
Ik doe hierbij de aanname dat er voldoende reserves in de BV aanwezig zijn, de DGA de enige aandeelhouder is en ik aan de uitkeringstoets voldoe.
Alvast bedankt!
Gerbrand
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/60310-voorschot-dividenduitkering-binnen-hetzelfde-boekjaar/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag