• 0

Aanschaf nieuwe desktop en btw kwartaal aangifte

Goedenavond,

 

Ik ben nieuw op het forum en ik zit met een vraag  ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen. Op het internet lees ik namelijk wisselende antwoorden en ook van de belastingdienst word ik niet veel wijzer. 

 

Even kort de situatie:

Mijn vriend en ik zijn in Januari 2019 een online webwinkel begonnen in kruiden en specerijen. Wij hebben dus een webshop en zijn een VOF. Hiervoor hebben wij uiteraard een computer nodig die zowel zakelijk als prive word gebruikt.  Helaas begaf in Januari 2019 (4 weken na de start van het bedrijf) de oude computer van mijn vriend het (hij was dan ook al 15 jaar oud) En moesten wij dus noodgedwongen aangezien wij alles online doen een nieuwe desktop kopen. De kosten hiervan waren €798 met €138,50 btw. Dit is volgens de website van de belastingdienst een investering aangezien het bedrag hoger ligt dan €450.  Tot zover begrijp ik het nog.

 

Maar nu komt het kan ik de btw van deze desktop nu wel of niet terugvragen aangezien wij nu de 1e kwartaalaangifte moeten doen? De ene website zegt namelijk dat dit niet kan omdat de desktop ook prive word gebruikt, de andere website zegt dat dit wel kan maar alleen voor het deel wat zakelijk word gebruikt, de volgende website heeft het over een soort van dagwaarde maar dit lijkt mij niet van toepassing aangezien de desktop nog geen 3 maanden oud is? en weer een andere website heeft het over ieder jaar 20% terugvragen zodat je op 5 jaar terechtkomt.   Nogmaals wij hebben een online webwinkel en de desktop word dus echt wel zakelijk gebruikt.

 

Wie kan mij hiermee helpen? Want ik volg het nu totaal niet meer en aangezien de aangifte voor de 30ste ingediend moet zijn zou het fijn zijn als ik weet hoe of wat.

 

Alvast bedankt

 

Groetjes Angelique

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat het goed is om de omzetbelasting enerzijds en inkomstenbelasting anderzijds niet met elkaar te verwarren.

 

Allereerst de omzetbelasting (btw). Hiervoor vraag je gewoon het hele btw-bedrag terug in het kwartaal waarin de computer is aangeschaft. Omdat je pc in ieder geval deels zakelijk gebruikt, mag je de btw gewoon terugvragen. Die 138,50 euro kun je dus opvoeren als voorheffing in je btw-aangifte van Q1-2019. Gedurende de eerste vijf kalenderjaren moet je vervolgens (in ieder geval) in het laatste kwartaal (Q4 dus) een correctie toepassen voor het privégebruik van dat jaar. Als je dus in 2019 de computer voor 25% privé hebt gebruikt, dan moet je nog even 1/5e x 25% x 138,50 = 7 euro aan btw terugbetalen. Voor de jaren 2020 t/m 2023 doe je hetzelfde op basis van de percentages privégebruik in die jaren.

 

(De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik persoonlijk nooit al te nauwkeurig ben geweest met deze correcties, omdat ik de meeste computers beschouw als "hoofdzakelijk" aangeschaft voor zakelijk gebruik en geen enkele zinnige methode zou kunnen bedenken om het aandeel privégebruik te meten. Bij controles was dit ook niet echt een punt waar de fiscus op controleerde. Het gaat letterlijk om euros per jaar. Maar goed, dit is uiteraard slecht advies. :)

 

Dan de inkomstenbelasting. Het bedrag van 450 euro (exclusief btw) komt hier om de hoek kijken. Als je een aankoop doet van meer dan 450 euro, mag je de kosten daarvan niet in één keer van de winst aftrekken, maar mag je dat maar mondjesmaat doen - en in minimaal 5 jaar (60 maanden). Als je dus een computer koopt van 659,50 exclusief btw, dan trek je 60 keer 11 euro per maand van de winst af vanaf de maand dat je de computer in gebruik neemt - totdat je de volle 659,50 euro hebt afgetrokken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 20-4-2019 om 01:01, prinsrachid zei:

Als je een aankoop doet van meer dan 450 euro, mag je de kosten daarvan niet in één keer van de winst aftrekken, maar mag je dat maar mondjesmaat doen - en in minimaal 5 jaar (60 maanden). 

 

Je mag toch willekeurig afschrijven?!

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, FredJansen zei:

Je mag toch willekeurig afschrijven?!

Onder voorwaarden ...

 

Bent u een startende ondernemer? Dan bepaalt u hoe en wanneer u bedrijfsmiddelen afschrijft die u in de startfase van uw onderneming hebt gekocht. U moet dan wel aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Uw onderneming is een eenmanszaak, een maatschap, een commanditaire vennootschap of een vennootschap onder firma.
  • U voldoet aan de voorwaarden van de startersaftrek.

 

Startersaftrek

  • U krijgt de startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek) als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • U kon in het aangiftejaar de zelfstandigenaftrek krijgen.
  • U was in de voorafgaande 5 jaar minimaal 1 jaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  • U hebt in de 5 voorafgaande jaren niet meer dan 2 maal gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek.
  • Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.

 

Tel het bedrag van de startersaftrek bij het bedrag van de zelfstandigenaftrek. Het kan zijn dat de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek bij elkaar hoger zijn dan uw winst. U hebt dan een verlies. U kunt dit verrekenen met andere inkomsten uit werk en woning. Hebt u geen andere inkomsten, dan kunt u het verlies verrekenen in andere jaren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Cosara zei:

Onder voorwaarden ...

 

Bent u een startende ondernemer? Dan bepaalt u hoe en wanneer u bedrijfsmiddelen afschrijft die u in de startfase van uw onderneming hebt gekocht. U moet dan wel aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Uw onderneming is een eenmanszaak, een maatschap, een commanditaire vennootschap of een vennootschap onder firma.
  • U voldoet aan de voorwaarden van de startersaftrek.

 

Startersaftrek

  • U krijgt de startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek) als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • U kon in het aangiftejaar de zelfstandigenaftrek krijgen.
  • U was in de voorafgaande 5 jaar minimaal 1 jaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  • U hebt in de 5 voorafgaande jaren niet meer dan 2 maal gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek.
  • Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.

 

Tel het bedrag van de startersaftrek bij het bedrag van de zelfstandigenaftrek. Het kan zijn dat de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek bij elkaar hoger zijn dan uw winst. U hebt dan een verlies. U kunt dit verrekenen met andere inkomsten uit werk en woning. Hebt u geen andere inkomsten, dan kunt u het verlies verrekenen in andere jaren.

 

Uiteraard. Maar ik las ook: "Mijn vriend en ik zijn in Januari 2019 een online webwinkel begonnen ". Dus ik heb even 1 en 1 bij elkaar opgeteld.

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, FredJansen zei:

Uiteraard. Maar ik las ook: "Mijn vriend en ik zijn in Januari 2019 een online webwinkel begonnen ". Dus ik heb even 1 en 1 bij elkaar opgeteld.

Dat wil niet per definitie zeggen dat zij ook startende ondernemers zijn ... vandaar 'onder voorwaarden'.

Fiscaal gezien is 1+1 zelden gelijk aan 2.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.