• 0

algemene voorwaarden en overige meerdere talen

hallo Allemaal,

ik verkoop momenteel voornamelijk via diverse platformen, nu nog voornamelijk in Nederland en België maar heb ondertussen meerdere accounts in verschillende Europese landen.

Mijn algemene voorwaarden die ik nu gebruik komen van een webshop keurmerk waar ik ondertussen niet meer bij aangesloten ben.

 

Tot nu toe gebruik ik die nog in het Nederlands.

Pas heb ik deze ook met Google translate vertaald naar het Duits zodat dat account goedgekeurd zou worden.

 

Niet de beste manier om goede algemene voorwaarden te krijgen uiteraard.

Nu heb ik mijn algemene voorwaarden (maar ook privacy verklaring  en retour voorwaarden) eigenlijk in meerdere talen nodig:

 

Nederlands

Engels

Duits

Frans

Spaans

Italiaans

en straks nog overige talen.

 

Mijn eerste vraag is of het nodig is in al die aparte talen op te stellen, hoe zit dat wettelijk, moet je altijd in de taal van het land opstellen of is aanbieden in het Engels ook rechtsgeldig?

 

2de vraag is hoe en waar ik het beste de algemene voorwaarden nog eens kan laten controleren (uitsluiten van bepaalde producten van retourrecht is bij mij van belang), verbeteren en daarna dus vertalen.

 

3de vraag: kan/moet ik de algemene voorwaarden gewoon zo 1 op 1 laten vertalen of moet ik per land aparte voorwaarden laten opstellen gebaseerd op locale juridische zaken?

 

Wat ik doe is dus verkopen op verschillende platformen (en straks ook via eigen webshops) in verschillende Europese landen. Verzending gebeurd nu nog vanuit Nederland maar zal straks ook gebruik gaan maken van logistieke diensten in de verschillende landen waarbij ik dus voorraad in land van bestemming zet en het van daaruit verzonden zal worden (maar hiervoor moet ik ook nog btw nummers in die landen aanvragen voor ik dat kan doen).

 

Graag hoor ik dus hoe ik dit het beste kan aanpassen (zonder direct kapitaken kwijt te zijn), zijn er b.v. partijen die goede algemene voorwaarden in verschillende talen beschikbaar heeft welke enkel klein beetje aangepast te hoeven worden aan mijn situatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik zo gauw even kijk, moet je de overeenkomst (inclusief de T&C) in begrijpelijke taal opstellen en mag je het recht op juridische actie niet inperken. Een voorbeeld van dat laatste dat wordt gegeven, is zeggen dat de klant alleen in een bepaald land een rechtszaak tegen de leverancier mag beginnen.

 

Wat eventueel zou kunnen, is dat je de T&C in een enkele taal als de bindende tekst aanwijst en dat je bij de vertalingen aangeeft dat deze slechts als hulpmiddel worden meegeleverd. Ook zou je er voor kunnen kiezen de wet van een enkel land als leidend vast te leggen. (Of een rechter in een ander land daar boodschap aan heeft, is een tweede.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Timmermans spreekt vijf of misschien wel meer talen, maar hij heeft het als persoon of kandidaat in Europa niet gered.

 

Mijn persoonlijke ervaringen met Italianen maken dat ik daar in ieder geval geen webzaken meer mee wil doen. En dan laat ik nog even in het midden of dat met de pakketdiensten/posterijen of consumenten te maken heeft.

 

Als je met Nederlands, Engels, Duits (en Frans) nog geen kritische massa (customer base) hebt...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Branko Collin zei:

Als ik zo gauw even kijk, moet je de overeenkomst (inclusief de T&C) in begrijpelijke taal opstellen en mag je het recht op juridische actie niet inperken. Een voorbeeld van dat laatste dat wordt gegeven, is zeggen dat de klant alleen in een bepaald land een rechtszaak tegen de leverancier mag beginnen.

 

Wat eventueel zou kunnen, is dat je de T&C in een enkele taal als de bindende tekst aanwijst en dat je bij de vertalingen aangeeft dat deze slechts als hulpmiddel worden meegeleverd. Ook zou je er voor kunnen kiezen de wet van een enkel land als leidend vast te leggen. (Of een rechter in een ander land daar boodschap aan heeft, is een tweede.)

begrijpende taal is een relatief begrip.

In hoeverre kan je vanuit gaan dat mensen in Europa van 18 jaar en ouder dus Engels kunnen lezen. Dit even buiten het Feit dat 99,99% van de mensen uiteraard die algemene voorwaarden nooit zullen bekijken laat staan lezen.

Zou dus eigenlijk wel zoveel mogelijk in de eigen  taal moeten.

 

Heb nu een keurmerk gevonden die voorwaarden in de talen Nederlands, Engels, Duits en Frans beschikbaar stelt (webwinkelkeurmerk kost 20 euro per maand)

De kans dat het ooit tot een rechtszaak komt is minimaal, voor die tijd zal al opgelost worden door de platformen waar ik op verkoop (meestal in mijn nadeel overigens)

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Highio zei:

Timmermans spreekt vijf of misschien wel meer talen, maar hij heeft het als persoon of kandidaat in Europa niet gered.

 

Mijn persoonlijke ervaringen met Italianen maken dat ik daar in ieder geval geen webzaken meer mee wil doen. En dan laat ik nog even in het midden of dat met de pakketdiensten/posterijen of consumenten te maken heeft.

 

Als je met Nederlands, Engels, Duits (en Frans) nog geen kritische massa (customer base) hebt...

 

Groet,

 

Highio

Vanuit vorige bedrijf verkochten we via platform ook in Italië en dat ging op zich redelijk, meeste problemen kwamen vanuit Duitsland.

Italië en Spanje wil ik voornamelijk bijdoen omdat het zeer simpel toe te voegen is en weinig extra werk kost (op vertalingen van voorwaarden na dan). maar wel pas nadat overige landen draaien.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Willen790 zei:

Als je de webshop ook in al die talen hebt zouden de voorwaarden inderdaad vertaald moeten worden. Een consument in Italie kan stellen dat hij geen Engels begrijpt. Je zou dan de website in het Engels moeten laten en niet in de taal van het land waar je producten aanbiedt, dat maakt het makkelijker om niet zoveel versies te hebben.

 

Het gaat (om te beginnen) niet om eigen websites maar om platformen als Amazon en andere. die sites zullen dus wel in de taal van de klant zijn. productinformatie zal deels in taal van klant zijn en deels in Engels

10 uur geleden, Willen790 zei:

In Europa geldt een richtlijn voor de consumentenkoop. Sommige landen hebben echter de bescherming verder uitgebreid en kan de wetgeving dus strenger zijn dan de Europese richtlijn (Nederland heeft bijvoorbeeld geen echte limiet aan de garantieperiode opgenomen, de richtlijn heeft het over 2 jaar). Je hoeft niet per land de voorwaarden echt te laten controleren (goede vertaling wel) echter is het wel handig om een idee te hebben welke landen aanvullende bedingen hebben opgenomen in hun wetgeving (je overzicht van de globale consumentenrechten is goed lijkt me in plaats van 8 advocaten).

de voorwaarden die ik nu in de meerdere talen gezien heb gaan uit van de Euopese regelgeving en gaan niet in op de eventuele locale extra scherpe regels.

 

10 uur geleden, Willen790 zei:

Je kan wel kiezen voor het Nederlandse recht geloof ik maar de consument heeft vaak het dwingende recht om een lokale rechtbank te mogen procederen en dan is NL recht niet handig voor jou. De rechters aldaar kunnen daar lastig mee omgaan. Het is ook de vraag of ze niet allerlei bepalingen dwingenrechtelijk hebben gemaakt en dan gaan jouw algemene voorwaarden onderuit indien er veel bepalingen strijdig zijn (je kan wel opnemen dat dwingendrechtelijke wetgeving van het land prevaleert), maar je wilt niet dat dat bij heel veel bepalingen gebeurt. Dan is er eigenlijk niet veel meer toepasselijk behalve het recht van het land dat obv het conflictenrecht het toepasselijk recht aanwijst.

kans dat iets ooit voor de rechter zal komen is minimaal. de algemene voorwaarden zijn er meer voor de vorm en delen daaruit ter informatie (het stukje uitsluiting van retourrecht voor hygiëne producten waarvan verzegeling verbroken is).

Over algemeen grijpen de platformen snel in bij conflicten over leveringen.

En naast mijn eigen algemene voorwaarden gelden ook altijd nog extra de algemene voorwaarden van de betreffende platformen. consumenten hebben dus te maken met 2 sets algemene voorwaarden.

 

Beste is dus om zover beschikbaar de voorwaarden dus in taal van consument te doen voor de platformen, daar waar niet beschikbaar zou ik Engels kunnen doen (als platform dat accepteert) omdat bij conflikt/misverstand het toch snel opgelost zal worden.

 

Indien ik eigen webshops ga draaien dan moet het in de taal van de webshop zelf.

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

kans dat iets ooit voor de rechter zal komen is minimaal.

 

In nederland wellicht wel, maar pas wel op aan welke landen je gaat leveren. 

 

Je hebt kans dat toegang tot het recht in andere landen veel goedkoper is dan in nederland, en wellicht ook nog de kans dat een rechter ter plekke bepaalt dat er in het betreffende land geprocedeert mag worden (dwz je bepaling om het in nederland, onder nederlands recht te doen nietig verklaart). 

 

Aangezien je via platforms verkoopt is dat overigens geen heel vreemde gedachte: Als ik iets via pakweg bol.com koop dan ga ik er van uit dat ik rechten heb als een nederlandse consument, ongeacht van waar het product uiteindelijk verzonden wordt (voor zover ik dat uberhaupt zou kunnen weten). 

 

Nu is het wel dat de gang naar de rechter in nederland best een forse drempel is voor een geschil over een consumentenkoop: In het VK heb je bijvoorbeeld 'small claims courts' waarbij je voor een geschil tot 300 pond slechts 25 pond hoeft te betalen om het onder de rechter te krijgen. Als iemand iets van je koop via een .uk verkoopkanaal zou het maar zou kunnen dat er sprake is van Brits recht op zie zaak. 

Link naar reactie
  • 0

R.I.P. - Benm wat ik bedoel is dat bij verkopen op platformen de platformen over het algemeen erg consument gericht zijn.

 

B.V. Amazon, klant besteld voor 350 euro aan producten (hygiene producten) en wil terugsturen omdat gebruik niet bevalt. Ik laat hem weten dat dat terugsturen enkel mag als verzegeling niet verbroken is. Klant wordt boos daarover en dient klacht in bij Amazon. Eind van verhaal is dat Amazon de klant zijn geld terugbetaald, dat van mijn account afhaalt en de klant de producten niet hoeft terug te sturen naar mij. 350 euro schade voor mij, negatieve beoordeling en strafpunten op platform terwijl ik wettelijk zelfs in mijn recht sta.

 

Dat is wat ik bedoel met dat niet snel voor de rechter zal komen omdat platform het voor die tijd al voor klant oplost in mijn nadeel.

 

Bij orders via eigen shops kan uiteraard iets ander verhaal worden maar dat is pas op later moment van toepassing, gaat nu voornamelijk om de platformen.

Link naar reactie
  • 0
Op 30-7-2019 om 09:30, Daniel_Nijmegen zei:

Begrijpende taal is een relatief begrip. In hoeverre kan je vanuit gaan dat mensen in Europa van 18 jaar en ouder dus Engels kunnen lezen.

 

Als jij in het Engels aan Polen verkoopt, mag je ervan uitgaan dat die Polen goed Engels spreken. Je hoeft dan niet nog eens je AV in het Pools aan te bieden. (IANL. TINLA.)

 

2 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Dat is wat ik bedoel met dat niet snel voor de rechter zal komen omdat platform het voor die tijd al voor klant oplost in mijn nadeel.

 

Daar staat dan weer tegenover dat dezelfde regels voor vrijwel alle andere aanbieders op dat platform gelden. Het mag vanuit juridisch oogpunt oneerlijk zijn dat de regels van het platform boven de wet gaan, maar dat is een probleem voor de wetgever, niet voor jou. (Het wordt pas een probleem als het platform de regels oneerlijk gaat uitleggen: jij wordt wel bestraft, maar je concurrent niet, dat soort werk.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dat is het nadeel van het werken met platforms, die leggen vaak de regels uit ten gunste van de consument, ook als dat wettelijk niet noodzakelijk is. In jouw overeenkomst met het platform zal ongetwijfeld zijn opgenomen dat ze dat recht hebben, en jij vervolgens geen recht hebt op vergoeding door het platform... ook al was het platform wettelijk helemaal niet verplicht tot terugbetalen aan de consument. 

 

Ik begrijp de frustratie echt wel. Het probleem met die platforms is dat je heel erg diepe zakken hebben, en ze zelden voor schromen te verkoper te naaien. Voor het platform ben jij als verkoper helemaal niet relevant: de klant wil een positieve ervaring met amazon, bol, whatever, en krijgt die, ongeacht hoe hard jij daarbij in schiet.

 

Uiteraard -hoef- je niet met die platforms te werken, maar als je ervoor kiest deze te gebruiken om klandizie te krijgen dan zul je ook met de negatieve aspecten moeten leven. 

Link naar reactie
  • 0

daar ben ik me van bewust dat dat risico is van verkopen op platform.

Voornamelijk Amazon is daar extreem erg in. bol.com is veel vriendelijker in voor externe verkopers. maar daarvoor moet ik ooit een internationaal incassobureau hebben of juridisch ondersteuning of iets vergelijkbaars zodat ik in die gevallen dus gewoon een incassoprocedure tegen die klanten kan starten.

Dat was bij vorige zaak niet zo snel te doen omdat ik niet snel een betrouwbaar Duits incassobureau kon vinden (kwam bij een louche partij terecht die hier ook op hl vermeld staat).

 

Amazon en Wish zijn extreem lastig, lezen je berichten ook niet maar sturen enkel standaard antwoorden.

Amazon naait de externe verkopers zonder blikken of blozen een oor aan en Wish geeft voor elke zucht een boete (via geautomatiseerde systemen)welke aan te vechten is maar wat veel moeite kost.

 

Maar dat is inderdaad iets wat je weet en mee moet zien om te gaan.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Dat was bij vorige zaak niet zo snel te doen […]

Amazon en Wish zijn extreem lastig […]

 

Het valt mij in je topics op dat je problemen voortdurend externaliseert: het ligt altijd aan een ander.

 

Dat gaat zelfs zo ver dat "het vorige bedrijf" ondertussen één grote vergissing lijkt, alsof het niet je eigen bedrijf was.

 

Uit dit topic blijkt ook duidelijk dat je niet tegen de stroom moet oproeien. En al helemaal niet met één roeispaan in een lekkende kano. Grote verkoopplatforms willen liever niet dat je ten nadele van hun klanten afwijkt van de algemene voorwaarden. Doe je dat toch, tegen beter weten in, dan wordt een klagende klant al gauw in het gelijk gesteld. 

 

Misschien moet je voor de verandering eens niet tegen al die weerstand ingaan.

Go with the flow. Of ga iets anders doen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoe ver staat het met de eigen webshop? En in hoeveel talen gaat deze dan live?

 

Focus en/of fantasie?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Ward van der Put zei:

Het valt mij in je topics op dat je problemen voortdurend externaliseert: het ligt altijd aan een ander.

 

Dat gaat zelfs zo ver dat "het vorige bedrijf" ondertussen één grote vergissing lijkt, alsof het niet je eigen bedrijf was.

 

Uit dit topic blijkt ook duidelijk dat je niet tegen de stroom moet oproeien. En al helemaal niet met één roeispaan in een lekkende kano. Grote verkoopplatforms willen liever niet dat je ten nadele van hun klanten afwijkt van de algemene voorwaarden. Doe je dat toch, tegen beter weten in, dan wordt een klagende klant al gauw in het gelijk gesteld. 

 

Misschien moet je voor de verandering eens niet tegen al die weerstand ingaan.

Go with the flow. Of ga iets anders doen.

Je trekt weer conclusies die helemaal nergens op gebaseerd zijn.

In het genoemde voorbeeld werkte ik volledig volgens de regels, het weigeren van hygiëne producten waarvan verzegeling verbroken is mag volgens eigen voorwaarden van Amazon en volgens de overige ingestelde voorwaarden en regels. Ik had zoals verplicht gratis retour etiket aan klant verstrekt om gratis retour te sturen. Ik had alle communicatie tijdig en netjes verwerkt.

Toch weigert klant retour te sturen maar krijgt op mijn kosten zijn geld terug.

 

Is niks aan tegen de stroom inroeien, is niks wat mij daarin te verwijten valt, is toch echt een externe factor waarmee je dan te maken hebt en waarop je geen invloed hebt.

 

Lekkende kano en andere onzin slaan nergens op.

Wat ik doe gaat prima, en ja soms loop je tegen problemen aan, soms door eigen schuld en soms door onredelijk gedrag van platformen en/of klanten.

Soms kan je daar wat mee, soms moet je het slikken en soms actie op ondernemen. In alle gevallen van proberen te leren en mee om zien te gaan.

 

Maar goed nu ging het om de voorwaarden, dat is me duidelijk nu en ga aansluiten bij keurmerk welke de voorwaarden in de belangrijkste 4 talen (voor nu) beschikbaar stelt.

 

Highio is een nederlandse shop online maar is niet heel goed.

Betere shops in Nederlands en Engels komen pas op later moment, dat maakt deel uit van een groter project met vervanging van alle software maar ben ik nog in de oriënterende gesprekken over hoe de opbouw van nieuwe systeem moet worden.

 

zoals eerder uitgelegd hebben de eigen shops niet mijn focus en is in samenspraak met marketingpartij welke ik gebruik een bepaalde strategie gekozen die begint met eerst platformen door heel Europa en dat bestaat weer uit diverse stappen: 1. accounts krijgen 2. koppelen 3. producten online krijgen 4. verkopen krijgen en reputatie krijgen 5.account optimaliseren 6. prijzen optimaliseren 7. nieuwe producten online krijgen

 

Via platformen is makkelijker en sneller omzet te genereren. ja je levert een flink deel omzet/winst in aan platform, maar klanten in eigen webshop binnenhalen met google adwords, zoekmachine marketing, adverteren enz. is ook niet goedkoop en vele malen moeilijker.

en ik weet dat hier veel mensen zitten die mijn strategie en manier waarop ik dingen doe helemaal niks vinden en het heel anders zouden doen en dat is prima. Voor mij werkt dit prima, in eerste 2 maanden van nieuwe bedrijf een zeer nette omzet gemaakt. Omzet loopt slechts iets achter op prognose uit ondernemingsplan maar winst daarentegen is veel beter als waarvan in exploitatiebegroting was uitgegaan (loopt 3 maanden voor). Voorlopig doe ik het prima dus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.