Er wordt daar verwezen naar Auteurswet 1912 en stelt dat bij BOL en BBL stages auteursrechts van het werk eigendom wordt van het stage leerbedrijf zolang de student het niet zelfstandig ontworpen heeft. Tijdens de stage doet de student onder begeleiding stukjes code schrijven voor een stukje software. In de standaard overeenkomst die de school gestuurd heeft staat verder niks extra over auteursrecht.
Vanuit de auteurswet had ik begrepen dat auteursrecht gaat naar degene gaat die de persoon in kwestie in dienst heeft. En dat met "dienst" een arbeidsovereenkomst werd bedoeld.
Zou een BOL stagiaire met een standaard overeenkomst inderdaad het auteursrecht verleggen aan het stage bedrijf voor het ontwikkelde stuk code?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Runr92
Runr92
Vorige week kwam ik informatie tegen over intellectueel eigendom tijdens BBL en BOL stages van het ROC Nijmegen na het ontvangen van een sollicitatie van een student daar.
Er wordt daar verwezen naar Auteurswet 1912 en stelt dat bij BOL en BBL stages auteursrechts van het werk eigendom wordt van het stage leerbedrijf zolang de student het niet zelfstandig ontworpen heeft. Tijdens de stage doet de student onder begeleiding stukjes code schrijven voor een stukje software. In de standaard overeenkomst die de school gestuurd heeft staat verder niks extra over auteursrecht.
Vanuit de auteurswet had ik begrepen dat auteursrecht gaat naar degene gaat die de persoon in kwestie in dienst heeft. En dat met "dienst" een arbeidsovereenkomst werd bedoeld.
Zou een BOL stagiaire met een standaard overeenkomst inderdaad het auteursrecht verleggen aan het stage bedrijf voor het ontwikkelde stuk code?
aangepast door Redtr92Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61671-bol-stage-en-auteursrecht-ontwikkelaarsstage/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag