• 0

Aangifte M biljet: winst uit onderneming

Goedemiddag,
 
Op dit moment ben ik bezig met het invullen van de IB M biljet en ik ben het even kwijt eerlijk gezegd. Forums en telefoontjes hebben sommige aspecten duidelijker gemaakt, maar sommige ook verwarrend.

Sinds vorig jaar maart sta ik ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak. Ik ben aangeschreven als fietskoerier. 

- Ik heb alleen een Privé rekening en geen aparte zakelijke rekening
(Waarbij mij verteld is dat alles dan een priveontrekking is? )

- Ik heb geen auto, wel een fiets voor de zaak

- Ik heb in een excell sheet al mijn inkomsten en kosten genoteerd. (Dit zijn er nogal wat met een privérekening

- Ik heb geen zaken die ik over meerdere jaren afschrijf

Nou loop ik vast bij het ondernemingsvermogen. Saldo fiscale winstberekening.

Ondertussen heb ik mijn winst inkomsten - uitgaven al berekend.

Nou loop ik vast bij mijn balans.
Omdat ik alleen een Privé rekening heb,
En alles als privé onttrekking moet zien(naar wat ik heb begrepen) zou ik bij het ondernemingsvermogen einde boekjaar een 0 in moeten vullen?
Begin boekjaar is ook 0.

En dan volledige bedrag van inkomsten-kosten invullen als 'Privéonttrekkingen?
En dit gelijk staat als saldo fiscale winstberekening en dus ook winst voor ondernemingsaftrek?
Of begrijp ik het nu niet meer?

Mijn winst uit ondernemingsaftrek moet gelijk zijn als mijn saldo fiscale winst berekening omdat ik alle overige vragen bij deze betekening niet in hoef te vullen.

Mocht iemand (tegen betaling) willen helpen met dit overzicht dan stuur maar een berichtje. Want ik ben het even helemaal kwijt

Alvast bedankt,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even voor de zekerheid ... Het M-formulier gebruik je bij migratie ... personen die halverwege het belastingjaar in Nederland zijn komen wonen of naar het buitenland zijn vertrokken.


Is dat bij u het geval ?

 

2 uur geleden, anoniem186 zei:

- Ik heb geen zaken die ik over meerdere jaren afschrijf

Is de fiets minder dat 450 euro waard ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Cosara zei:

Even voor de zekerheid ... Het M-formulier gebruik je bij migratie ... personen die halverwege het belastingjaar in Nederland zijn komen wonen of naar het buitenland zijn vertrokken.


Is dat bij u het geval ?

Ja dat is bij mij het geval, maar ik heb geen inkomsten gemaakt vanuit het buitenland. Enkel alleen sinds maart 2018 in Nederland

 

3 minuten geleden, Cosara zei:

Is de fiets minder dat 450 euro waard ?

De fiets is meer dan 450 euro waard, maar als ik het goed begrepen  heb zit ik nog in de startersfase en hoef ik dit bedrag niet te verspreiden over meerdere jaren. 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, anoniem186 zei:
41 minuten geleden, Cosara zei:

Is de fiets minder dat 450 euro waard ?

De fiets is meer dan 450 euro waard, maar als ik het goed begrepen  heb zit ik nog in de startersfase en hoef ik dit bedrag niet te verspreiden over meerdere jaren

Voor alle zekerheid ... Willekeurig afschrijven als starter mag als u in aanmerking komt voor de startersaftrek ... de startersaftrek mag u toepassen als u in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek ... de zelfstandigenaftrek mag u toepassen als u voldoet aan het urencriterium en u bent ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Wat betreft u privé-rekening ... Het maakt niet uit op welke rekening het zakelijke geld binnenkomt, zolang u maar de zakelijke inkomsten/uitgaven scheidt van de privé inkomsten/uitgaven. U betaald inkomstenbelasting over de winst van de onderneming, niet over het geld dat u er privé instopt of uithaalt.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Cosara zei:

 

Wat betreft u privé-rekening ... Het maakt niet uit op welke rekening het zakelijke geld binnenkomt, zolang u maar de zakelijke inkomsten/uitgaven scheidt van de privé inkomsten/uitgaven. U betaald inkomstenbelasting over de winst van de onderneming, niet over het geld dat u er privé instopt of uithaalt.

 

Bedankt voor uw antwoord



Het is heel erg lastig om de ondernemingsvermogen op het einde van het boekjaar (balans) te berekenen omdat ik niet goed weet wat ik erbij moet betrekken. Ik heb bijvoorbeeld 3000 euro op de bank op 31-12-2018, maar omdat dit een prive rekening is, moet ik dit dan als prive of zakelijk vermogen zien ? 

En met verzekeringen ,  zoals zorgverzekering? dit komt ook allemaal op 1 rekening terecht, en gaat van 1 rekening af.   

De winst uit de onderneming heb ik.  

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, anoniem186 zei:

Ik heb bijvoorbeeld 3000 euro op de bank op 31-12-2018, maar omdat dit een prive rekening is, moet ik dit dan als prive of zakelijk vermogen zien ? 

Het is allebei ... een deel is privé vermogen en een ander deel is zakelijk vermogen.
Zoals eerder gezegd en geschreven ... scheidt de zakelijke inkomsten/uitgaven van de privé inkomsten/uitgaven.

 

zakelijke inkomsten naar bank

zakelijke uitgaven van bank

privé inkomsten naar bank

privé uitgaven van bank

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Het is allebei ... een deel is privé vermogen en een ander deel is zakelijk vermogen.
Zoals eerder gezegd en geschreven ... scheidt de zakelijke inkomsten/uitgaven van de privé inkomsten/uitgaven.

 

zakelijke inkomsten naar bank

zakelijke uitgaven van bank

privé inkomsten naar bank

privé uitgaven van bank

 

Misschien een hele domme vraag. maar mag ik dit bedrag opslitsen in 2? Als ik dat doe dan komt de balans uit met het bedrag dat ik nodig heb.

 

Alvast erg bedankt voor de antwoorden, ze hebben me verder geholpen.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, anoniem186 zei:

Het is inmiddels gelukt. Nogmaals bedankt.

Hartelijk dank voor de terugkoppeling ...

... iets wat vanzelfsprekend  is, maar door anderen vaak wordt vergeten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.