Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Johan_B

Dropshipping webshop

Recommended Posts

ik gebruikte zelf de import tool van firebearstudio (https://firebearstudio.com/the-improved-import.html

Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van standaard magento import kent het nog veel beperkingen.

interessant iets wat ward noemt., mogelijk zou dat ook nog weer een verbetering zijn.

Voor mij bleek magento echter gewoon teveel beperkingen te hebben en met mijn zeer beperkte programmeer en server kennis te moeilijk te beheren en managen (ondanks behoorlijk dure specifieke magento hosting).

 

voor mijn plannen echt totaal andere oplossingen nodig waarbij magento hooguit een rol zou kunnen vervullen als een headless shop, maar toch voor andere systemen gekozen zal worden vanwege de vele nadelen van magento 2 voor kleinere partijen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van standaard magento import kent het nog veel beperkingen.


Kan je met me delen waar de beperkingen liggen hier, misschien kan ik je er bij helpen.


Gespecialiseerd in het verwerken van gecompliceerde data en product feeds voor e-Commerce of affiliate partner.

Heb je vragen met betrekking op data feed verwerking, stuur me een PB en ik kijk graag hoe ik je kan helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij loopt het topic meer naar de import kant op. Ik zal een korte uitleg geven hierover

 

Wat mij betreft de huidige import tool die ik heb gebouwd werkt perfect.

Ik hoef geen dure import modules van 300-600 USD aan te schaffen.

De import werkt naar behoren zoals ik het graag wil hebben.

 

Met de import kan ik zelfs laten checken op de inkoopprijs en als dat lager is importeren anders overslaan.

Ook kan ik de niet op voorraad producten uit filteren zodat het systeem minder belast wordt. Dat gaat allemaal prima.

 

 

Waar ik nu mee zit is:

1) Zal het hele concept winstgevend zijn of niet, uiteraard zonder proberen kan je het niet weten maar ik wil ook niet zoals @ChinaTradeConsult het noemt:

5 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

Eindelijk iemand die echt terdege nadenkt voordat hij iets begint en niet, zoals zovelen, in het koude water springt en daar dan ten onder gaat.

2) Zijn hoe werkt het belasting verhaal:

    - Hoe maak ik per maand mijn geld over naar prive rekening? Zorgt mijn boekhouder hiervoor of kan ik dit beter in het begin zelf oppakken met SnelStart?

    - Wat is beter een eenmanszaak of direct een BV opstarten?

3) Als ik kies voor een BV wat zijn de bijkomende kosten?

 

Ik heb in het begin wel een bedrag van €65 euro opgenoemd maar ik weet het zeker dat dit meer zal opleveren. Maar dat bedrag zal ik hoe dan ook nodig hebben om te kunnen overleven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jouw was, zou ik gewoon eens met een accountant gaan praten in je regio, vertel hem wat je hebt en wat je plannen zijn. Hij kan je een goede zet in de juiste richting geven. Het maakt heel erg uit of je denkt 10K of 1.000K te gaan omzetten per jaar. Dus daarom begin met een goed adviesgesprek.


Gespecialiseerd in het verwerken van gecompliceerde data en product feeds voor e-Commerce of affiliate partner.

Heb je vragen met betrekking op data feed verwerking, stuur me een PB en ik kijk graag hoe ik je kan helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Mr. Data Feed zei:

Als ik jouw was, zou ik gewoon eens met een accountant gaan praten in je regio, vertel hem wat je hebt en wat je plannen zijn. Hij kan je een goede zet in de juiste richting geven. Het maakt heel erg uit of je denkt 10K of 1.000K te gaan omzetten per jaar. Dus daarom begin met een goed adviesgesprek.

Dank je wel ik zal dat zeker gaan doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is er mis met de huidige situatie met kennelijke verkoopcommissie?

Waarom start je niet met drie of vier leveranciers in een eigen webshop met het belangrijkste verkoopplatform?

 

Waarom denk je zoveel verschillende leveranciers, producten en verkoopkanalen nodig te hebben?

 

Wie gaat het bijkomende berichtenverkeer en de (retour)logistiek afhandelen?

 

Wat gebeurt er bij samengestelde orders van zoveel verschillende leveranciers?

 

Wie gaat de financiële planning en het risicobeheer doen? Het model wordt namelijk veel complexer.

 

Weekendgroet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, Mr. Data Feed zei:


Kan je met me delen waar de beperkingen liggen hier, misschien kan ik je er bij helpen.

dat zal ook heel erg gebruikersafhankelijk zijn. wat voor de een perfect werkt werkt voor de ander totaal niet (qua behoeftes).

Ik heb ooit magento 1 gebruikt, daarmee kon ik prima zelf webshops bouwen maar mee gestopt vanwege de slechte import functionaliteit. nu met magento 2 gewerkt maar daar kon  en kan ik zelf helemaal niks meer mee en overal dure programmeur voor nodig.

en wederom stop ik ermee vanwege nog steeds slechte import functionaliteit maar ook vanwege overige beperkingen (voor mijn situatie). Heb voor mijn situatie gewoon de (bijna) perfecte oplossing gevonden betreft productbeheer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuten geleden, Highio zei:

Wie gaat het bijkomende berichtenverkeer en de (retour)logistiek afhandelen?

de ervaring leert dat berichten van klanten redelijk veel tijd kost. de platformen leggen die afhandeling steeds meer bij de verkopers met daarbij ook max behandeltijd.

Bij b.v. een bol houden ze nog rekening met weekenden, andere platformen verwachten dat je 24 uur per dag 7 dagen per week de klantvragen zo snel mogelijk afhandelt.

Hier loop ik nu ook regelmatig op vast door de vele communicatie die niet gecentraliseerd is, soms maakt iemand voor 1 vraag 6 nieuwe tickets, elke reactie op een antwoord van mij komt in een nieuw ticket, dan ben je overzicht snel kwijt en ontstaan snel fouten (daarvoor komt dus een CRM die alles aan de juiste order moet koppelen)

 

retouren kan ook een flinke uitdaging zijn en erg afhankelijk van welk verkoopkanaal.

b.v. bol kan iedereen alles maar gratis (op jouw kosten) terugsturen. in mijn geval voldoet 80% niet aan de retour regels wat ik op mijn kosten weer terug naar de klant moet sturenwordt verwacht.

Dit is veel werk, kost veel geld en leverd zeer veel discussie met klanten op die boos zijn op mij omdat bol overal bij zet dat 30 dagen gratis retour mag.

 

Amazon is weer heel ander verhaal. daar moet je een retouradres hebben in het land van de klant, heb je dat niet dan dien je op jouw kosten een gratis retourlabel te verstrekken (wat vele malen duurder is als heenzending).

Ook wordt verwacht dat je heel snel retour afhandelt en terugbetaald. afkeuren is lastig want dan heb je gelijk een A-Z claim die vrijwel altijd in voordeel van klant uitvalt en jou je account kost.

33 minuten geleden, Highio zei:

Wat gebeurt er bij samengestelde orders van zoveel verschillende leveranciers?

ook daar heb ik enige ervaring mee. dit hangt van aantal factoren af voor mij is van 2 leverancier kan ik gezamelijk verzenden, maar van andere combinatie moet apart verzonden worden. dat is jammer aangezien ik juist goed verdien op orders met meerdere producten doordat verzendkosten in de productprijs doorberekend zit.

Maar dat doorberekenen van verzendkosten is wel weer afhankelijk van het platform.

Bij gebruik van dropshipping moet je hier goed naar kijken dus.

hoewel orders met meerdere producten via platformen bij mij slechts bij 1 op de 100 orders het geval is, de rest allemaal 1 productorders (een belangrijk kenmerk van orders via platformen)

37 minuten geleden, Highio zei:

Wie gaat de financiële planning en het risicobeheer doen? Het model wordt namelijk veel complexer.

zeker een heel goed punt om goed over na te denken.

 

denk ook aan eventuele minimum afnames bij leveranciers, lange levertijden bij dropshippers (vooral van buiten europa). dat zie ik nu b.v. op bepaalde groepen dat iedereen in paniek is omdat ze uit China dropshippen en daar veel plat ligt.

 

Ik heb dat ik mee begon ook allemaal redelijk makkelijk over gedacht maar tegen vele zaken aangelopen en daardoor steeds nieuwe uitdagingen gehad en daarom nu aan het proberen alles van de grond af aan opnieuw op te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden, Mr. Data Feed zei:

Als ik jouw was, zou ik gewoon eens met een accountant gaan praten in je regio, vertel hem wat je hebt en wat je plannen zijn. Hij kan je een goede zet in de juiste richting geven. Het maakt heel erg uit of je denkt 10K of 1.000K te gaan omzetten per jaar. Dus daarom begin met een goed adviesgesprek.

accountant, boekhouder... kan beide.

Maar ik ben erg blij met mijn boekhouder die veel voor me doet en goede ondersteuning bied.

Zonder dat zou het allemaal nog een stuk lastiger zijn.

wel belangrijk dat je boekhouder hebt die beetje begrijpt wat je doet en wat ik zelf ook belangrijk vind is een goede klik met boekhouder, dat maakt het net wat makkelijker en prettiger.

Goede boekhouder is niet direct goedkoop maar levert je nog meer op /bespaard je veel geld en tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je goed bent met PHP en dit soort systemen leuk vindt, dan kun je in mijn ogen veel beter focussen op de verkoop/ verhuur van de ondersteunende systemen. De kosten van deze systemen zijn behoorlijk hoog en er is genoeg ruimte voor concurrentie. Vindt je het leuk om PHP te programmeren en je wil meer vrijheid dan bij de baas en meer verdienen? Ga freelancen. Als je goed bent, mag je €100+ per uur vragen en komen de opdrachten momenteel binnen als water.

 

Als je online zet  wat dropshippers aanbieden dan doe je mee aan de ratrace waar enkel en alleen de platformen van profiteren. Je hebt geen technische kennis nodig om dit op te starten. Er zijn tientallen softwarepakketten te huur die aanbieden wat jij hebt ontwikkeld. Met enkele klikken kan een assortiment online gezet worden. En dit wordt dan ook massaal gedaan. De afgelopen webwinkelvakdagen stonden officieus in het teken van platformverkopen. Iedere kwakkelende kleine webshop richt zich tegenwoordig hierop, voordat ze hun laatste adem uitblazen.

 

De enige manier in mijn ogen om op lange termijn een goede boterham te verdienen als kleine webwinkelier is door in een niche te opereren. In die niche kun je een prachtig assortiment opbouwen. Dan heb je weinig last van de platformen, want niches doen het slecht op de platformen. En door perfecte klantenservice aan te bieden, bouw je een mooie vaste klantenkring op. Denk als voorbeeld aan een  partij die kleding en hulpmiddelen verkoopt aan zelfstandige verplegers. Prachtige doelgroep waarbij kwaliteit en assortiment enorm belangrijk zijn.

 

Nadelen van platformshops:

- De eigen webwinkel verkrijgt weinig #1 posities in Google, want een dropshipping winkel staat ongeveer haaks op hetgeen dat Google bovenaan zet

- Je concurreert iedere maand tegen andere dropshipwinkels, de marges zijn een race naar beneden

- Je bouwt niets op. Dropshipklanten zijn op geen enkele manier aan jou gebonden, ze voelen meer binding met Bol.com/ Amazon

- Je bent commercieel de zwakste schakel in de keten van dropshipper tot klant, je hebt geen enkele onderhandelingspositie

- Het vorige punt wordt nu al volledig uitgeknepen door de leveranciers en door de platformen, de voorwaarden om deel te nemen zijn zeer slecht. Voor een heel schamele marge moet je te veel verantwoordelijkheden dragen.

- Klantenservice is een nachtmerrie. "Waar blijft mijn pakketje?" Dropshipper zit fout, dus bellen. "Ik had iets anders besteld" Dropshipper zit fout, dus bellen. "Ik wil dit artikel terugsturen wat €500 kostte en waarvan de kans klein is dat je het aan iemand anders verkoopt" ... succes

 

Ik zeg niet dat je geen geld kunt verdienen met een "platformshop". De succesvolle platformshops  die ik ken hebben allemaal een enorm magazijn, waardoor ze controle behouden en inkoopvoordelen behalen. Maar alsnog sta ik niet graag in hun schoenen, want zelfs voor hen zijn de marges laag.

 

Laat je dus niet uitknijpen door de platformen en zoek een mooie niche om langzaam iets moois in op te bouwen. Of richt jezelf op hetgeen waar je al goed in bent, namelijk software ontwikkeling.

Edited by ShopJeRot

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, ShopJeRot zei:

Laat je dus niet uitknijpen door de platformen en zoek een mooie niche om langzaam iets moois in op te bouwen. Of richt jezelf op hetgeen waar je al goed in bent, namelijk software ontwikkeling.


Helemaal mee eens, het maken van goede verwerkende feed software kost meer dan een weekje/maandje op de zolderkamer, maar als je echt een mooie tool hebt ontwikkeld, dan zou ik zeggen ga de markt er mee op.
Bijna 1.5 jaar geleden wilde ook ik iets doen met dropshipping, echter toen ik de markt overzag en zag wat het echte probleem was ben ik een tool gaan ontwikkelen die naar mijn mening significant beter als de huidige tools op de markt. En geloof me, de vraag is er naar. Als je zelf goed kan ontwikkelen en je geeft jezelf de tijd om iets moois te maken dan aanvullende waarde heeft voor de webshops die al online zijn, dan kan je ze bedienen met iets moois en denk ik dat je succesvoller zal zijn dan zelf een dropship website of groothandel beginnen.


Gespecialiseerd in het verwerken van gecompliceerde data en product feeds voor e-Commerce of affiliate partner.

Heb je vragen met betrekking op data feed verwerking, stuur me een PB en ik kijk graag hoe ik je kan helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuten geleden, Think Twice zei:

Hoe haal je de data binnen van die leveranciers? Via XML/ Json? Of scrape je diverse websites?

Want echt rocketscience is het niet, dus wat maakt dit bijzonder?


Je hebt gelijk het is zeker geen rocketscience, tot het moment dat het het wel wordt.
Ik verwerk offline, online, ftp feeds, maar scrape geen websites. Een leverancier die geen prijslijst heeft is een beetje raar. Maar het zou wel kunnen.

Voorbeeld, je krijgt een feed van de leverancier die 1 op 1 in je webwinkel past, je hoeft de headers niet eens aan te passen en je wil al producten overnemen naar je winkel. Droomdeal, waar je zo mee aan de slag kan gaan.

Maar stel nu, dat een leverancier meerdere feeds heeft die eerst aan elkaar geplakt dienen te worden, daarnaast een structuur hebben die niet overeen komt met jouw webwinkel en zelfs meerdere tabs heeft in de feed. Tevens wil je niet alle producten hebben uit de feed, zou je graag automatische elke dag willen updaten en mist het titels die je hard nodig hebt voor je SEO. Dan heb je er elke dag een dagtaak aan om alles bij te werken. En dan heb ik het nu niet eens over iets gehad dat echt gecompliceerd is.

Het verwerken van data feeds kost tijd, tijd die een webwinkelier beter kan besteden een service en verkoop dan aan het invoeren en updaten van producten.


Gespecialiseerd in het verwerken van gecompliceerde data en product feeds voor e-Commerce of affiliate partner.

Heb je vragen met betrekking op data feed verwerking, stuur me een PB en ik kijk graag hoe ik je kan helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 17 leden online en 308 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept