• 0

Ontforren?

Toen mijn bedrijf meer winst maakte zijn er een tijd bedragen in de FOR gestort (heet dat geloof ik). De laatste jaren draait de boel veel minder, wordt er niets meer toegevoegd, betaal ik geen IB meer en houd delen vd heffingskortingen over. Ik bedacht dat ik die ev. zou kunnen gebruiken om de FOR omlaag te brengen. Tevergeefs geprobeerd op het net hierover info over te vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het 'ontforren' gaat niet vrijwillig, tenzij je het omzet in een lijfrente. Het kan echter zijn dat de FOR verplicht afneemt als je geheel of gedeeltelijk stopt met de onderneming  of als je al een paar jaar niet meer dan 1225 uur in de zaak werkt en de waarde van de FOR hoger is dan het ondernemingsvermogen.

Zie ook website Belastingdienst:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/oudedagsreserve

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dat had ik gelezen. Maar dingen die nergens beschreven staan zouden msn wel kunnen.  Mij lijkt deze handeling logisch/eerlijk. Ben ik de 1e die dit bedenkt? Als de regels het niet uitsluiten.... Staat er bij de toegestane mogelijkheden uitdrukkelijk dat dat de enige zijn?  Etc.   Helaas geen tijd voor verder, ben al halve boekhouder...  Hopelijk is er iemand die komt met iets van 'jurisprudentie'.  Ook niet v levensbelang natuurlijk..
De boekhouders die ik de loop der jaren heb versleten hebben overigens af en toe rare dingen gedaan (lees: fouten gemaakt, bijv. in een jaar verdubbeld en jaar er op weer gehalveerd) met de FOR hoogte. Nooit iets over gehoord.
Sowieso is het een 'vaag' cijfer. Is met meer onderdelen vd adm. maar deze heeft m.i. geen 'controle broer'.....

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, veldsla zei:

Mij lijkt deze handeling logisch/eerlijk. Ben ik de 1e die dit bedenkt?

Ontforren ... mooi woordkeuze.

... en ja, een logische en eerlijke handeling.

... en nee, u bent niet de enigste die dit bedenkt.

 

Er zijn wel plannen om t.z.t. de hele Oudedagsreserve op te heffen, al dan niet samen met de Zelfstandigensftrek en de Startersaftrek.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zo onbelangrijk is het trouwens nou ook weer niet want daardoor zijn de centen wel belastingvrij.....   Kwam en passant nog een eye browser tegen: het uit laten keren v 'niet benutte' heffingskorting. Hoezo kan dat? Gratis geld? Of overhevelingsvariant die om 1 of andere reden niet zo heet?  Zag iets van toeslagpartner staan en bij afwezigheid daarvan dus gestopt met lezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.