Ik zag de Oudedagsreserve altijd als een voorziening. Bij het deponeren van de jaarstukken van de KvK, kom ik echter bij de rubriek "langlopende schulden" een uitsplitsing tegen in "pensioenreservering" en "overige schulden".
Ik heb even lopen zoeken op het internet en vind daar tegenstrijdige berichten. Deze fiscalist schrijft b.v.:
Indien een DGA een pensioenovereenkomst aangaat met zijn eigen bv dient de verplichting te worden opgenomen in de fiscale jaarrekening van de bv. Doornebal behandelt in zijn artikel“Schuld of voorziening” wanneer en hoe een (mogelijke) verplichting op de balans dient te worden opgenomen. Hij omschrijft schulden als: “juridische afdwingbare verplichtingen dievoortvloeien uit op balansdatum bestaande rechtsverhoudingen.” Daaraan voegt hij toe dat de verplichting alleen als schuld kan worden aangemerkt als deze voldoende bepaalbaar is en indien deze niet afhankelijk is van de vervulling van een opschortende voorwaarde. Een pensioenverplichting gaat pas in als de gerechtigde op pensioenleeftijd nog in leven is. Door deze opschortende voorwaarde is de verplichting pas een schuld vanaf het moment dat het pensioen ingaat.
Volgens hem zou het gereserveerde bedrag pas een schuld zijn als als het bedrag in de uitbetalingsfase zit. Heeft iemand een idee hoe de KvK dit bedoeld? Dus de hele reservering hier invullen of alleen het deel waarover daadwerkelijk uitgekeerd wordt?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Eric Mailer
Eric Mailer
Ik zag de Oudedagsreserve altijd als een voorziening. Bij het deponeren van de jaarstukken van de KvK, kom ik echter bij de rubriek "langlopende schulden" een uitsplitsing tegen in "pensioenreservering" en "overige schulden".
Ik heb even lopen zoeken op het internet en vind daar tegenstrijdige berichten. Deze fiscalist schrijft b.v.:
Volgens hem zou het gereserveerde bedrag pas een schuld zijn als als het bedrag in de uitbetalingsfase zit. Heeft iemand een idee hoe de KvK dit bedoeld? Dus de hele reservering hier invullen of alleen het deel waarover daadwerkelijk uitgekeerd wordt?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/64769-oudedagsreserve-schuld-of-voorziening/Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag