• 0

willekeurig afschrijven financial lease bedrijfsbus

Goedendag, 

 

Ik ben startend ondernemer sinds 2018 en heb vorig jaar een nieuwe bedrijfsbus aangeschaft met een financiering (20.000 euro). Nu wil ik graag de bus volledig afschrijven in 2019 (20.000 - 5000 restwaarde), maar nu kom ik er niet uit hoe ik dit op mijn activa passiva balans moet weg zetten. Op de vaste activa vul ik als boekwaarde einde boekjaar 5000 euro  in en bij langlopende schulden onder passiva 14.500. Iemand enig idee hoe ik dit gelijk krijg?  

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
41 minuten geleden, boeie3 zei:

Op de vaste activa vul ik als boekwaarde einde boekjaar 5000 euro  in en bij langlopende schulden onder passiva 14.500. Iemand enig idee hoe ik dit gelijk krijg?  

Je boekt dus ook 15.000 afschrijving waardoor je winst 15.000 lager is waardoor je eigen vermogen ook 15.000 lager is. Op die manier zijn activa en passiva weer gelijk. Je schuld blijft dus staan.

 

Gedurende het jaar moet je dus ook "resultaat lopend jaar" opnemen in je balans waardoor de balans altijd in evenwicht is.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Mijn passiva staat nu op 15.000 (langlopende schuld), bedrijfsvermogen op 0. Mijn activa op 5000 (materiële vaste activa, werkbus) als boekwaarde en als restschuld 5000. Dus dan zou ik mijn bedrijfsvermogen negatief moeten maken om dit gelijk te trekken?

Link naar reactie
  • 0

Als je geen winst hebt gemaakt in 2019 klopt dat.. maar in je eerste reactie zei je dat er voldoende winst was om in één keer afschrijven rendabel te maken..

 

Voor het beeld, geen enkele balans is gedurende het jaar in evenwicht totdat je de winst (of het verlies) van het lopende boekjaar erbij optelt.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je resultaat 2019 zal dan waarschijnlijk -10.000 zijn (inclusief die afschrijving).

 

Je ziet toch ook wat je resultaat op je W&V is incl. die afschrijving. Dat wordt aan het einde van het jaar bij je EV geteld. (Ps. Prive opnames en stortingen even niet meegeteld)

 

Ik dacht dat je zei dat je winst voldoende was?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 minuten geleden, retired zei:

Dan levert willekeurig afschrijven toch niets op? of het verlies moet fiscaal te compenseren zijn in andere jaren.

Sorry. Je resultaat 2019 incl. opnames en stortingen zullen -10.000 zijn. Ik heb natuurlijk geen idee hoeveel jij opgenomen hebt.

 

Je -10.000 eigen vermogen komt dan niet door te lage winst maar door teveel opnemen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Nee, je hebt dus meer dan de winst opgenomen. Want je hebt een afschrijving gedaan van 15.000. Die gaat wel van de winst af.

 

Kijk maar eens naar je werkelijke W&V resultaat (na afschrijving) en wat je gedurende het jaar daadwerkelijk opgenomen hebt. Dat zal -10.000 zijn.

 

Op zich niet erg, en daarmee komt je balans ook weer in evenwicht.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.