Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bert.
Ik heb niet echt een rubriek kunnen vinden dus plaats ik het maar in deze.
Bij een interne controle van de administratie van een importeur kwam ik een enigszins bedenkelijke factuur tegen met import kosten voor een container goederen uit China. Naast de gebruikelijke litanie van posten (THC, BAF/CAF, dieseltoeslag, laat volgen etc.) ook een post voor "Customs Disbursement Charges". Dus een fee voor het voorschieten van douanerechten, in dit geval ongeveer 60 euro voor ongeveer 240 Euro invoerrecht (25%, fors méér dan een bank aan rente rekent maar blijkbaar een "minimum" want op een andere factuur rekenden ze ook 60 Euro voor 1500 Euro rechten). Echter gelet op datums is er feitelijk geen sprake van voorschieten. Betaling aan de douane gebeurt (enkele uitzonderingen nagelaten) dag 15 van de maand volgend op de maand waarin de invoer plaats vindt, de factuur is van ruim vier weken vóór die betalingsdatum met als conditie zelfs "in advance". Toegegeven, de dienstverlener loopt enigszins risico als de importeur helemaal niet betaalt, hij rekent immers af met de douane maar er is praktisch gezien geen sprake van voorschieten. Is dit wettelijk verantwoord/toegestaan?