• 0

Holding BV, bestuur en emigreren

Ik heb momenteel een Holding BV, ben zelf bestuurder en 100% aandeelhouder daarvan. Deze holding bezit een aanmerkelijk belang in een werkmaatschappij (een startup, waar meerdere bestuurders en aandeelhouders deel van uit maken) . Ik ben tevens werknemer bij die werkmaatschappij en ontvang daar salaris. 

Ik ben van plan om over een jaar of twee naar het buitenland te verhuizen (en daadwerkelijk te emigreren, voor de belastingdienst) buiten de EU. Ik zal daarbij in dienst treden bij een subsidiary/branch van de huidige werkmaatschappij, en in dat land belastingplichtig zijn.

Nu wil ik bij deze emigratie niet mijn BV mee verhuizen omdat ik begrepen heb hierbij belasting te moeten betalen 'aan de grens', zelfs als er geen liquide middelen in zitten en alleen aandelen.

 

Daarom, heb ik gelezen, wordt voor emigratie typisch een andere bestuurder aangewezen in Nederland die ik 100% vertrouw. Bijvoorbeeld een familielid, of een Trust kantoor. 

 

Ik begrijp echter nog steeds niet helemaal wat de risico's in dit geval zijn om bvb ervan te worden beschuldigt door de belastingdienst dat ik het daadwerkelijke 'bestuur' van deze holding BV ben en het familielid in de praktijk slechts een uitvoerende taak heeft. Immers, in mijn geval is de BV is echt alleen maar een Holding BV en vertoont 0 'economische activiteiten' verder. 

Ik heb een aantal voorbeelden gezien op dit forum en elders die vergelijkbaar zijn met mijn situatie, maar vaak gaat het er toch om dat de betreffende BV 'werkmaatschappij-achtige' activiteiten heeft en dat die effectief vanuit het buitenland bestuurd wordt en daarom belastingplichtig begint te worden.

Dan is ook de vraag nog of het juist beter of niet is om een vergoeding uit te keren aan dit familielid om deze 'taak' te verrichten. Aan de ene kant wil ik laten zien dat hij die taken vericht en daarom een vergoeding krijgt, aan de andere kant wil ik laten zien dat er geen taken zijn om uit te voeren.

Een toegenomen complexiteit is natuurlijk dat ik vrij direct verbonden ben met de waardestijging van de aandelen in de werkmaatschappij (ik ben immers een van de founders) en daarmee ben ik toch nog verbonden met de Holding BV, wellicht op een of ander manier in bestuurlijke zin?

 

In het kort mijn vraag: zien jullie risico's in deze structuur met Holding BV en emigratie en zo ja, wat kan er verbeterd worden? Alvast hartelijk dank, en sorry als ik domme vragen stel!

 

Met vriendelijke groet,

 

Xerxes van Dam

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is de bestuurder de bestuurder. Alleen als een derde (jij) daadwerkelijke bestuurstaken gaat uitvoeren, begint het labeltje bestuurder ook aan hem te kleven. Als (groot)aandeelhouder hoor jij je volledig afzijdig van bestuurstaken te houden. Ik weet verder niet wat de bestuurstaken in een BV zonder activiteiten zijn.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.