• 0

Hoogte transport verzekering zeevervoer

Als ondernemer ben ik al geruime tijd bezig met het opzetten van een bedrijf wat een nieuw (gepatenteerd) product uit India importeert en aanbiedt op de Nederlandse markt. Zodoende ben ik ook al vaak op HL terecht gekomen en heb ik al veel antwoorden gevonden op de vele vragen die zo'n operatie met zich meebrengt. Ik heb alleen een vraag waarvan ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden op HL, namelijk: wat is ongeveer de hoogte van een transportverzekering (in %'en) en wat is er allemaal mogelijk qua dekking en wat is een gebruikelijke dekking?

 

Ik ben van plan om RVS onderdelen te importeren vanuit India, heb een EXW prijs afgesproken met mijn leverancier en gebruik hun expediteur (DFDS Transport; kon meesurfen op de kortingen die zij genieten). Deze expediteur heeft me voor de verzekering verwezen naar New India Assurance Ltd (http://www.niacl.com) waar ik voor Marine Cargo een dekking vond van 10/15% over de invoice value. Het contact bij de expediteur kwam met 20% over de invoice value, een gebrekkig emailtje met taalfouten en een te blije toon. Dat triggerde meteen dat er iets niet in de haak is/was.

 

Helaas kan ik, ook gezocht bij Nederlandse organisaties etc, geen duidelijke informatie vinden wat gebruikelijk is. De website van New India Assurance geeft geen uitsluitsel waar wat voor betaald moet worden. Zo maar 15/20% betalen zonder precies te weten wat je ervoor krijgt lijkt mij hoogst onpraktisch...

 

Is het ook eventueel niet prettiger om een Nederlandse verzekeringsfirma in te schakelen? Mijn expediteur laat het mij in eerste instantie zelf uitzoeken en er zal waarschijnlijk geen probleem zijn als ik een verzekering afsluit bij een Nederlandse verzekeringsfirma voor het transport India-NL. Mocht er dan wat misgaan dan heb ik in ieder geval minder last van de afstand en taalbarriere...

 

BVD, Roemer

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb voor het laatst 6 jaar geleden in Rotterdam als expediteur gewerkt, dus al eventjes geleden, maar er was geen hond die ooit een transportverzekering afsloot. Aangezien ik 15 jaar expediteur was, is dit wel opvallend.

Zelfs meubelen uit de USA die ALTIJD kapot aankwamen, waren niet verzekerd. Men had een meubelmaker in dienst, dat was goedkoper.

Blijkbaar is het te duur om spullen te verzekeren.

En ja, in mijn 15 jarige loopbaan was er vrijwel nooit iets zoek en behalve de meubelen was er bijna nooit iets kapot.

Aangezien DFDS in mijn tijd samen werkte met Frans Maas, kun je het daar eens navragen.

Ik weet wel dat de expediteur Kuehne & Nagel een eigen verzekeringsmaatschappijtje had maar of die nog bestaat?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Ik moet wel zeggen dat me dat enigzins verbaast. Ik ben vanochtend nog naar de KvK consulent geweest voor een zeer verhelderend gesprek en hij repte wel over een transport verzekering. Het lijkt mij dat als je producten over de oceaan laat transporteren dat er soms wel iets kapot kan gaan, of een container kan overboord slaan. Voor zo'n geval wil je niet dat een groot deel van je kapitaal (letterlijk en figuurlijk) naar de haaien gaat.

Het zal wel zijn dat de expediteur tot een zekere hoogte wel verzekerd is, maar in hoeverre is dat dekkend als een container bijvoorbeeld overboord slaat? Kan je dan een claim indienen bij de expediteur en dan volledige restitutie verwachten? Zou DFDS 'polisvoorwaarden' van hun verzekering hebben zodat ik een beetje inzicht kan krijgen in hun dekking?

 

Bij voorbaat dank, Roemer

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan.

Sterker nog: een aantal jaren geleden brak er eens brand uit op een containerschip. Alle verladers moeten dan een deel betalen van de schade. Dat staat nu eenmaal in de overeenkomst met zo'n rederij.

Het is wel niet veel, maar het schip kon ook gewoon verder en was niet gezonken.

 

Ik denk dat het met transportverzekeringen hetzelfde is als met andere verzekeringen: goed navragen en kijken of het waard is om de goederen te verzekeren. Kijk, in veel gevallen zijn de kosten van het verzekeren bijna net zo hoog als de waarde van het transport zelf. Dan heeft het gewoon geen zin.

 

Op www.fenex.nl kun je eens kijken voor transportverzekeringen. Zij zijn een overkoepelende organisatie voor expediteurs en regelen ook transportverzekeringen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat een maatschappij ook niet zit te wachten op een markt waar nauwelijks vraag is naar een product.

Alle overhead moet immers verdeeld worden over een zeer kleine groep mensen die het blijkbaar toch willen verzekeren.

 

Als je dan toch wil verzekeren , wat blijkbaar net zo duur is als de lading zelf, dan kun je er beter een tweede zending achteraan bestellen, kun je een nog scherpere prijs voor het product bedingen.

Link naar reactie
  • 0

Op www.fenex.nl kon ik niet direct worden geholpen omdat ik niet ingelogd kan zijn (strikt voor leden). Wel ben ik terecht gekomen op de site van Aon Risico Management (www.aon.com) en zal een van hun werknemers benaderen en vragen over de mogelijkheden, prijzen en dekking.

 

Voor een groot deel moet ik er nu wel uitkomen, zo niet dan steek ik hier wel weer een lichtje op. ;D

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

 

Zo vreemd en duur zijn transportverzekeringen nu ook weer niet hoor. De premie is o.a. afhankelijk van:

 

-de waarde van de goederen

-wijze van vervoer

-ingangsmoment van de dekking. (af fabriek, in schip/vliegtuig, opslag, van deur tot deur etc)

-gewenste dekking

 

Om je een voorbeeld te geven:

 

Machine met een waarde van 80k vanuit Amerika (af fabriek) naar de haven (per vrachtwagen) in de VS. Vervolgens naar Rotterdam (per schip) en middels een vrachtwagen bij de cliënt voor de deur. Dekking: totaalverlies en beschadigingen/brand, premie € 279,00.

 

Daarnaast wil de verzekeraar graag weten wie de vervoerders zijn gedurende het transporttraject. Steek je licht ook eens op bij Delta LIoyd. Je kunt via hun site een adviseur bij je in de buurt vinden.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ondertussen bericht van AON Nederland en die wisten mij het volgende te melden:

 

 

Indien u lid bent van de Fenex en een "losse zending" heeft: premie 0,22 % (minimumpremie Eur 25,-- per zending). De dekking is All Risks incluis oorlogs- en stakersrisico, geen eigen risico.

 

Andere mogelijkheden:

 

- een zgn. eenmalig "losse post". De minimumpremie hiervoor bedraagt echter Eur 250,-- per zending.

- het afsluiten van een declaratiecontract waarop de voorkomende zendingen gedeclareerd kunnen worden. Premie-indicatie: 0,35 % (eveneens minimumpremie Eur 25,-- per zending). De premie is volume afhankelijk.

- het afsluiten van een doorlopende transportgoederenpolis op omzetbasis. U betaalt aan het begin van het jaar een voorschotpremie. Aan het einde van het jaar geeft u de daadwereklijk vervoerde omzet (waarde) op en wordt er naverrekend. Een groot voordeel van een dergelijk contract is de automatische dekking die u heeft en u hoeft niet iedere zending afzonderlijk op te geven. Om u een indicatie te geven, zal de naverrekeningspremie tussen de 0,22 % en de 0,35 % liggen.

 

In alle gevallen is een All Risks dekking van toepassing, incluis oorlogs-

en stakersrisico, geen eigen risico van toepassing.

 

Dan lijkt me dus dat de 20% premie over het vervoerde bedrag wat ik nu als offerte hebt niet helemaal de juiste optie is. Ik zal eens kijken of ze niet toevallig een foutje maken ergens... Iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp!

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.