Ik heb een vraag over het aftrekken van btw als voorbelasting. Ik heb de Belastingtelefoon gebeld, maar daar kunnen ze me helaas niet verder helpen.
Ik heb een eenmanszaak en ik ga binnenkort een tweede activiteit uitvoeren, bovenop de huidige activiteit. Ik heb daarvoor een activiteit toegevoegd aan mijn inschrijving bij de Kvk, maar ik vraag me af hoe dit administratief in z’n werking gaat. Volgens de Belastingdienst heb ik dan de keuze om een sub BTW-nummer aan te vragen, dus kennelijk geen verplichting. Ik vraag me af waarom ik voor het een of ander zou kiezen. Als ik er voor kies om geen sub BTW-nummer aan te vragen, kan ik de boekhouding (en de aangifte omzetbelasting) dan 'op één hoop gooien'? En moet ik omgekeerd twee gescheiden administraties aanhouden als ik wel een sub BTW-nummer aanvraag? En wat zijn de voor- en nadelen van beide?
En mag ik de btw op aankopen die ik doe voor activiteit B verrekenen/aftrekken met btw die ik "in" met activiteit A? En mag dat met terugwerkende kracht, dus met btw die ik in de eerste twee kwartalen van dit jaar heb afgedragen? Ook als ik nog geen enkele opdracht – en dus geen btw – heb verricht voor activiteit B?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
VanSchaijk
VanSchaijk
Ik heb een vraag over het aftrekken van btw als voorbelasting. Ik heb de Belastingtelefoon gebeld, maar daar kunnen ze me helaas niet verder helpen.
Ik heb een eenmanszaak en ik ga binnenkort een tweede activiteit uitvoeren, bovenop de huidige activiteit. Ik heb daarvoor een activiteit toegevoegd aan mijn inschrijving bij de Kvk, maar ik vraag me af hoe dit administratief in z’n werking gaat. Volgens de Belastingdienst heb ik dan de keuze om een sub BTW-nummer aan te vragen, dus kennelijk geen verplichting. Ik vraag me af waarom ik voor het een of ander zou kiezen. Als ik er voor kies om geen sub BTW-nummer aan te vragen, kan ik de boekhouding (en de aangifte omzetbelasting) dan 'op één hoop gooien'? En moet ik omgekeerd twee gescheiden administraties aanhouden als ik wel een sub BTW-nummer aanvraag? En wat zijn de voor- en nadelen van beide?
En mag ik de btw op aankopen die ik doe voor activiteit B verrekenen/aftrekken met btw die ik "in" met activiteit A? En mag dat met terugwerkende kracht, dus met btw die ik in de eerste twee kwartalen van dit jaar heb afgedragen? Ook als ik nog geen enkele opdracht – en dus geen btw – heb verricht voor activiteit B?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/66528-tweede-btw-nummer-voor-nieuwe-activiteit/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag