Jump to content
Koffiekop
Verberg

Advies over oprichting bv-structuur voor starter

Geachte leden van het Forum,

 

Zoals de titel suggereert zoek ik naar advies omtrent een op te zetten B.V. structuur.

 

Allereerst een korte situatie schets:

- 34 jaar, afgestudeerd bedrijfskundige aan universiteit.

- Bijna 20 jaar actief op de aandelenbeurzen, actieve opbouw portefeuille.

- In loondienst als business controller/developer: +- 50 uur per week (incl. reistijd).

- In huidige functie o.a. beheer van omvangrijke subsidieportefeuille.

- "Bedrijfspartner" waarmee een zeer lange termijn relatie is opgebouwd, werkt zo'n 15 jaar bij een verzekeringsmaatschappij en is inmiddels "register verzekeraar".

 

De wens is om komende tijd (jaren) een aantal activiteiten te gaan ontplooien.

1) Subsidieadviesbureau.
Gezien de huidige ervaring is dit een vrij laagdrempelig concept zonder noodzaak tot hoge investeringen. Vanuit mijn huidige werk al een aantal relaties opgebouwd die geïnteresseerd zijn in deze dient, concreet al potentiële klanten dus. Graag zet ik hier een B.V. voor op gezamenlijk met mijn bedrijfspartner, maar heb geen goed zicht op inkomsten voor komende jaren. Ik ben niet mijn huidige werk in loondienst zomaar op te geven, inkomen uit andere activiteiten moet dit eventueel mogelijk gaan maken.

 

2) Platform waar algoritmes ten aanzien van beleggingen draaien.

In het kader van de beleggingsactiviteit werken "we" sinds enige jaren samen met een goede programmeur, vanaf onze "zolderkamertjes". We hebben een systeem geschreven waarbinnen we een breed scala van beleggingsstrategieën kunnen toetsen. Input voor het systeem is een breed scala van data, mogelijkheden zijn dan ook eindeloos. Middels machine learning worden strategieën getoetst voor een optimale instelling van de verschillende variabelen en wegingen. Wij bepalen de input, het systeem zoekt naar een optimale output.


We denken er aan deze strategieën inzichtelijk te maken in een platform, waar gebruikers de acties van de systemen kunnen volgen tegen een maandelijkse fee.

 

3) Overige ideeën. 

Verder nog tal van ideeën die tot op heden minder concreet zijn uitgewerkt.

 

Overwegingen/vragen:

Mijn wens is om een structuur van B.V.'s op te zetten, waarbij alle activiteiten gezamenlijk met de ene bedrijfspartner worden ingestoken.

- 2x persoonlijke beheer B.V. op naam (1 voor mijn bedrijfspartner en 1 voor mijzelf). Vanuit deze B.V.'s zal indien mogelijk loon worden uitgekeerd.

- 1x holding B.V., in handen van beide persoonlijke beheer B.V.'s (50%- 50%)

- verschillende werkmaatschappijen naar wens (liefst opgesplitst per activiteit). De werkmaatschappijen zijn dan (voor een deel) in handen van de holding B.V. Zodoende is het ook makkelijk om overige partners in werkmaatschappijen toe te voegen.

 

Mogelijke facturatie vanuit de holding b.v. aan werkmaatschappijen voor management vergoeding.

Mogelijke facturatie vanuit de persoonlijke beheer b.v.'s aan holding voor management vergoeding.

 

Bovenstaande lijkt een ideale situatie, maar gezien het nog minimale zicht op concrete inkomsten vraag ik me af of dit wel een goede insteek is. Gevoelsmatig ben ik bang dat herstructurering op termijn wellicht ook de nodige moeite zou kosten, vandaar nu misschien al schaalbaar opzetten.

 

* Eenmalige notariskosten geen probleem, maar wat zijn de terugkerende kosten voor deze 4-5 b.v.'s op jaarbasis? Bestaat er bijvoorbeeld bij een kleinschalige start binnen deze structuur al een verplichting/noodzaak voor accountantkosten of kunnen we dit vooralsnog zelf behappen middels een gedegen administratie.

 

* Verplichting tot DGA salaris, in hoeverre gaat de belastingdienst moeilijk doen als er in de komende jaren nog maar minimaal wordt verdiend? Gezien de opstart kan ik me voorstellen dat eventuele inkomsten direct in het bedrijf worden geïnvesteerd, waarmee er weinig tot niets overblijft voor salaris. Mocht er toch op korte termijn inkomen uit voortvloeien is het uitkeren van salaris natuurlijk geen enkel probleem. Zou in de bovenbeschreven structuur de brief richting belastingdienst voor ontheffing verplichting uitkering DGA salaris beperkt kunnen blijven vanuit de persoonlijke beheer B.V.'s?

 

* Hoe om te gaan met de hoogte van de managementvergoedingen? Wij hebben de wens dit in beginsel om niet uit te gaan voeren zolang er geen inkomsten zijn.

 

* Zijn er verder nog zaken waar ik aan moet denken?

 

Graag ontvang ik uw feedback omtrent bovenstaande, ook wanneer een compleet andere oplossingsrichting wordt opgesteld.

 

Met vriendelijke groet,


KoffieKop.

Edited by Koffiekop
Bericht per ongeluk onvolledig gepost.
Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Welkom op HL 

 

Er zijn diverse topics op dit forum waarin globaal dezelfde vragen worden behandeld. Dus met de zoekfunctie kom je wellicht al een heel eind. 

Ook zul je dan misschien wel reacties tegenkomen waarin men zich afvraagt of het meteen beginnen met een BV wel zo handig en voordelig is?

Meestal is beginnen als IB-ondernemer logischer, fiscaal voordeliger en handiger. Ook het punt van gebruikelijk loon is dan nog niet aan de orde... 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Belevenis-Economie & Leisure-Marketing, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 2

Dat zijn een beetje teveel vragen om in 1 topic op in te gaan. En de meeste informatie is niet heel lastig online te vinden

 

Daarom even in het kort, wat richtinggevende antwoorden.

 

Structuur:
schaalbaar klinkt verstandig. met 2 pers. hold en 1 werk bv zit ja al minimaal aan 3 BV's een tussenholding en 2e werkmij is dan niet schokkend complexer.

Accountantskosten:
Je veegt administratiekosten en accountantskosten gelijk op een hoop. Maar er is onderscheid. De plicht tot het laten opstellen van een accountantsverklaring hangt af van de omvang van het concern en zal bij jullie dus niet zo snel nodig zijn en alleen daarvoor heb je een (dure) accountant nodig.
Als het lukt om en complex beleggingsmodel te bouwen en te beheren moet het ook wel lukken om wat regels rondom jaarrekeningen en bestuurdersverplichtingen in een BV te snappen en in te richten.
Administratiekosten voor 3 of 5 bv's hoeft niet significant hoger te zijn als je veel zelf kan doen. Goed inrichten van de processen (vooral intercompany transacties tussen de BV's) zoals de managementvergoedingen is belangrijk. Uiteraard zal elke BV wel een minimumbedrag per jaar kosten omdat er toch bepaalde vaste activiteiten moeten gebeuren. ga eens uit van 500 euro per bv voor een bv met weinig activiteit dan kom je denk een heel eind. Als de activiteit toeneemt en er meer klanten en kosten komen nemen die kosten uiteraard toe.
Feit is wel dat het aantal partijen dat 5 BV constructies wil en kan ondersteunen een kleiner is dan de markt voor zzp-ers. Kortom voor alles wat je niet zelf doet kom je al snel uit bij de wat duurdere administratie of accountantskantoren qua tarieven, je wil als je zaken uitbesteed immers wel een boekhouder die de constructie snapt.
Dus het is ook wel verstandig om de juiste balans te vinden tussen jou wens tot schaalbare structuren vanuit bedrijfskundig perspectief  en alert zijn het risico op overdesign vanwege de geringe omvang  van sommige activiteiten kunnen prima samen in een bv, andere zijn beter om apart te hebben.
De eerder genoemde 500 euro per bv aan adminkosten kan dus snel oplopen als je veel moet uitbesteden.

 

DGA salaris en managementvergoeding.
De hoogte van de managementvergoedingen worden goeddeels bepaald door DGA salaris en evt kosten voor leaseauto en wat andere (algemene) kosten in de holding.

De rest zal normaal via dividenduitkering in de holding komen. Managementvergoedingen zijn noodzakelijk omdat je zakelijk moet handelen tussen twee rechtspersonen ook als beide binnen hetzelfde concern opereren.

DGA salaris, daar vind je heel veel over op dit forum de aandachtspunten in het kort zijn

- Als je arbeid verricht zit je vast aan een DGA salaris. minimum is 47.000 per jaar, soms nog hoger (75% van meestvergelijkbare functie), dat zou hier kunnen spelen omdat financiële modellering vrij goed betaalde functies zijn.
zie ook https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/aanmerkelijk_belang/loon_en_aanmerkelijk_belang/
 

- De wens om winst te herinvesteren is geen valide argument om het DGA salaris lager vast te stellen.
  Je mag er wel voor kiezen om het (netto)loon niet uit te betalen zodat het nettoloon voor herinvestering beschikbaar is.
- Verlaging van het DGA salaris tot het minimumloon kan meestal wel met instemming van de belastingdienst als er onvoldoende winst is.

- Formeel is het gebruikelijk loon van 47.000 niet afhankelijk van fulltime of parttime, maar in het algemeen zo lang jij nog fulltime in loondienst bent zal het wel makkelijker lukken om het DGA loon lager vast te stellen omdat je maar 10 of 20 uur per week aan je BV's kan besteden.
 

Zo dat is allemaal eigenlijk een beetje te kort door de bocht geformuleerd en vele nuances in aan te brengen, maar dan wordt het topic simpelweg te lang en gezien jou gestructureerde opzet van je vraag acht ik je wel in staat de signalen / hoofdlijnen eruit te pikken en dat te gebruiken om verder onderzoek te doen.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 129 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept