• 0

Werk BV's met afwijkende boekjaren

Beste allemaal,

 

Ik heb samen met een collega een structuur opgezet waarbij er sprake is van twee Holdings met twee onderliggende werkmaatschappijen (elke holding heeft een 50% belang in elk van de werkmaatschappijen, er is geen sprake van een fiscale eenheid)

 

Een van de werkmaatschappijen heeft een afwijkend boekjaar ten opzichte van de holdings en de andere werkmaatschappij. Ik heb van verschillende kanten (zonder voor mij  duidelijke motivatie) begrepen dat dit niet handig en wellicht niet toegestaan is, maar ik begrijp niet helemaal waarom dit niet zou mogen (dat het niet handig is, kan ik nog enigszins begrijpen). 

 

Omdat het geen fiscale eenheid is, doet elk van de BV's (zowel holdings als werkmaatschappijen) individueel aangifte en zie ik niet helemaal wat hierin het probleem zou zijn?

 

Kan iemand mij vertellen waarom afwijkende boekjaren binnen een holding een probleem zouden zijn, of eventueel zelfs niet toegestaan zouden zijn? 

 

Bij voorbaat dank!

MvG

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Michael1980,

 

Een verschil in boekjaren is inderdaad wel mogelijk, echter is het voor de jaarcijfers niet handig:

Voor de afwijkende werkmaatschappij zullen er toch intern cijfers gemaakt dienen te worden voor interne aansluitingen: debiteuren, crediteuren, rekening-couranten en resultaat deelneming per 31 december xxxx

 

Als de deelneming dus op nettovermogenswaarde geboekt is kan het voornamelijk veel extra tijd kosten..

 

Link naar reactie
  • 0
45 minutes ago, stefanher said:

Beste Michael1980,

 

Een verschil in boekjaren is inderdaad wel mogelijk, echter is het voor de jaarcijfers niet handig:

Voor de afwijkende werkmaatschappij zullen er toch intern cijfers gemaakt dienen te worden voor interne aansluitingen: debiteuren, crediteuren, rekening-couranten en resultaat deelneming per 31 december xxxx

 

Als de deelneming dus op nettovermogenswaarde geboekt is kan het voornamelijk veel extra tijd kosten..

 

Hi Stefanher,

 

Dank je wel voor je reactie.

 

Mijn excuses als ik een hele domme vraag stel, maar ik zie niet helemaal waarom dit meer tijd zou moeten kosten... De boekhouding van de afwijkende werkmaatschappij is te allen tijde bijgewerkt, dus dan maakt het qua hoeveelheid werk toch niet zo heel veel uit dat de jaarrekening op een ander moment ingediend moet worden? Het enige dat er in relatie met de holding geboekt wordt zijn de management fees en de obv deelnemingsvrijstelling doorgeschoven winsten? 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 31 1441
1 uur terug, stefanher zei:

Een verschil in boekjaren is inderdaad wel mogelijk, echter is het voor de jaarcijfers niet handig:

Voor de afwijkende werkmaatschappij zullen er toch intern cijfers gemaakt dienen te worden voor interne aansluitingen: debiteuren, crediteuren, rekening-couranten en resultaat deelneming per 31 december xxxx

Strikt genomen moeten die standen natuurlijk elke maand kloppen en bij een kleine groep ondernemingen is dat niet zo'n probleem, dan zit er meestal 1 boekhouder die alles bijwerkt. Kwestie van werkprocessen goed inrichten. Het is bij mij altijd een aandachtspunt.

 

1 uur terug, stefanher zei:

Als de deelneming dus op nettovermogenswaarde geboekt is kan het voornamelijk veel extra tijd kosten..

in andere woorden, het advies is: kies bij afwijkende boekjaren niet voor deze waarderingsmethode :)

 

 

michael1980 , puur uit nieuwsgierigheid, waarom kies je voor een afwijkend boekjaar? of is deze werkmij overgenomen en was dat al zo?

 

Link naar reactie
  • 0
22 hours ago, Roel J said:

michael1980 , puur uit nieuwsgierigheid, waarom kies je voor een afwijkend boekjaar? of is deze werkmij overgenomen en was dat al zo?

Dit is inderdaad een werkmaatschappij die overgenomen is. Ik bekijk nu ook demogelijkheid om het oekjaar aan te passen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.